וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים שואלים: איך עוזרים לילדה בחרדה?

20.7.2014 / 11:04

אב מודאג שואל איך להתייחס לעובדה שבתו הקטנה מסתובבת בבית ועושה קול של אזעקה. גם לכם יש שאלה? הנה כל הדרכים ליצור איתנו קשר. שלחו את השאלה והמומחים שלנו יענו לכם

ילדה מפחדת. ShutterStock
כולנו ברמה כזו או אחרת של חרדה/ShutterStock

מדור חדש בוואלה! בריאות נותן מענה לשאלות שלכם ההורים. במהלך שגרת היומיום שלנו עם הילדים, עשרות שאלות מטרידות אותנו - על מצבם הבריאותי, על ההתפתחות שלהם, על בעיות התנהגות ועל התפקוד שלנו כהורים. בתקופה כזו של מתיחות ביטחונית, השאלות מתרבות והופכות להיות מורכבות ומאתגרות יותר. עכשיו יש לכם כתובת מקצועית.

את השאלות ניתן לשלוח אלינו לכתובת המייל הזו, ואנו נעביר אותם לגורם המקצועי הרלוונטי. אם אתם מעדיפים לקבל תשובה מיותר מאדם אחד, אתם מוזמנים לפרסם את השאלות בעמוד הפייסבוק של וואלה! בריאות - אנו נעביר את השאלות לגורם המקצועי הרלוונטי, והגולשים יענו לכם מנסיונם האישי.

מורידים את מפלס החרדה

שאלה: אודי ממרכז הארץ שואל: מאז תחילת המלחמה הבת שלי מסתובבת בבית ועושה קולות של אזעקה, מה עושים? זו תשובתה של הפסיכולוגית הקלינית אפרת בן שם ממרכז גאיה.

תשובה: במצב הנוכחי, רוב האנשים נמצאים ברמה כזו או אחרת של חרדה. תחושת חוסר הביטחון וחוסר המוגנות הבסיסית עולה, והדריכות המכוונת לשמיעת אזעקות הופכת את רובנו לערניים וחשופים הרבה יותר לחרדה, גם מקולות הנשמעים כאזעקה אך אינם כאלה (מי לא מצא עצמו קופץ מאופנוע חולף?).

רמת החרדה שאנשים חווים בתקופה הזו קשורה הן למידת הקרבה והחשיפה לאזעקות, והן לנטייה טבעית לתחושות חרדתיות. יש אנשים שמצויים הרחק מקו האש (על אף שכיום כאשר כל המדינה היא מטרה לטילים, קו האש לא ברור גם הוא) אך בעלי נטייה גבוה לחרדה, ולכן יחושו חוסר שקט ודריכות גבוהה. ולהיפך - יש אנשים המצויים בתוך טווח הטילים, אך ממשיכים את חייהם ללא הפרעה מיוחדת, מכיוון שיש להם מנגנוני הגנה יעילים דיים כדי לא לחוות חרדה מציפה.

ייתכן והסיבה לכך שהבת שלך מסתובבת ועושה קולות של אזעקה נעוצה בחרדה הגבוהה שהיא חווה. בדרך זו היא מנסה להוריד את המתח מהציפייה לאזעקה, על ידי כך שהיא מדמה קולות של אזעקה. במצב הזה, היא לא נמצאת כל הזמן בדריכות גבוהה ובלתי נסבלת, אלא ממלאת את הדריכות המציפה ב"אקט" המדמה את מושא החרדה שהוא השמעת האזעקה.

מה לעשות? שוב, תלוי בגיל הילדה ובחומרת הבעיה. ראשית, אולי כדאי לבחון את מידת החשיפה של הילדה למצב הביטחוני ולנסות להגן עליה מחשיפת יתר על ידי "דיאטת חדשות", ומילוי זמנה בשגרה נעימה ורגילה ככל האפשר על מנת להסיח את דעתה מהמצב הביטחוני.

כך תבלו עם הילדים במרחב המוגן
דמיון מודרך נגד טילים: כלים להרגעת הפחד

כדאי גם לבחון את עצמכם כהורים וכמשפחה, על מנת להבין האם חשיפת היתר או החרדה של הילדה קשורה לחרדה שלכם ולחוסר תשומת לב לחשיפה שעוברת הילדה בתוך הבית. חשוב להקפיד לשדר לילדה ביטחון ומוגנות בתוך הבית, לשדר תחושה כי היא נמצאת במקום בטוח ככל האפשר. ניתן גם להכין עם הילדה "ערכת חרום" שכוללת מספר פריטים שיכולים להרגיע אותה במקום לעשות קול של אזעקה (כמו יצירה שהיא אוהבת, כדור גומי להרפיית מתח, וכדומה).

חשוב להתייחס להתנהגות של הילדה בסבלנות ובהבנה. גם אם היא נראית לא הגיונית, ייתכן כי זו דרכה להרגיע את עצמה מול מציאות בלתי מובנת ובלתי ניתנת להכלה. חשוב לציין כי אם התנהגותה של הילדה נראית חסרת שליטה ומוגזמת, או אם החרדה נראית מציפה ופוגעת בתפקוד, יש להיוועץ בגורם מקצועי.

עוד בנושא:
כל קווי הסיוע לתמיכה נפשית והתמודדות
איך מסבירים את הטירוף הזה לילדים?
איך חוזרים לישון אחרי אזעקה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully