וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפואה סינית לשיפור איכות הזרע

ערן חיון

22.5.2014 / 8:58

כל גבר חמישי היום סובל מספירת זרע נמוכה או מבעייה אחרת הפוגעת באיכות הזרע ומובילה לבעיות פוריות. למה זה קורה ואיך אפשר לטפל בכך ברפואה סינית? מדריך

אילוסטרציה. ShutterStock
כל גבר חמישי היום סובל מספירת זרע נמוכה/ShutterStock

15% מהזוגות לא מצליחים להיכנס להיריון אחרי שנה של יחסי מין לא מוגנים. זה לא מפתיע. מה שמפתיע הוא שברבים מהמקרים, ובניגוד לסטריאוטיפ העקרות, הבעיה אצל הגבר ולא אצל האישה: כל גבר חמישי היום סובל מספירת זרע נמוכה או מפתולוגיה אחרת הפוגעת באיכות הזרע ומובילה לקשיים בפריון.

למה לא מצליח לנו? מילון מקוצר לבעיות פוריות
תנו לרפואה הסינית לחמם לכן את הרחם
אמא אדמה: תזונה טבעית משפרת פוריות

בוועידת ההתאחדות האירופית לאמבריולוגיה ולרבייה מצאו כי ב?15 השנים האחרונות ספירת הזרע נמצאת בירידה מתמדת, גם אצל גברים בני 18?25 בלבד. במגזין נוסף דווח כי ריכוז הזרע של הגבר הצרפתי הממוצע (בגיל 35) ירד כמעט בשליש ב?17 השנים האחרונות: ב?1989 עמד ריכוז הזרע הממוצע על 73.6 מיליון זרעים למיליליטר, וב?2005 צנח הערך ל?49.4 מיליון זרעים למיליליטר. הנתונים הסטטיסטיים החדשים מעידים גם כי יותר ויותר זוגות מתקשים להיכנס להיריון.

למה זה קורה?

בראש תא הזרע גרעין המכיל 23 כרומוזומים (הדנ"א של תא הזרע). בצוואר תא הזרע מצויות מיטוכונדריות המספקות אנרגיה לתא. השוטון – זנב תא הזרע - אחראי על תנועת תא הזרע. אבחון פגיעה באיכות הזרע נעשה באמצעות בדיקות שתן, בדיקות דם, אולטרסאונד וביופסיה.

תאי זרע. שאטרסטוק, yes
תנועתיות תאי הזרע קשורה ביאנג/yes, שאטרסטוק

לפגיעה בתא הזרע כמה מקורות פוטנציאליים: הימצאותם של תאי דם לבנים בנוזל הזרע, וריקוצלה - התרחבות פיזית של הווריד המנקז דם מאזור האשכים, חוסר איזון הורמונלי של בלוטת התריס/האדרנל הגורם לפגיעה בייצור הטסטוסטרון, מחלות אוטואימוניות או כרוניות כמו סיסטיק פיברוזיס, שחפת וחזרת המופיעות בגיל צעיר, חשיפה לכימיקלים ומזהמים כמו תרופות פסיכיאטריות, סטרואידים, כימותרפיה ואנטיביוטיקה לאורך זמן, צריכת הורמונים מן הצומח, צריכה מוגזמת של שומן רווי, מזון מעובד, קפאין ואלכוהול, מתח, תיסכול וכעס.

מוסר כליות

לפי הרפואה הסינית, בגוף זורמת אנרגיה הקרויה צ'י (אנרגיה). הצ'י זורמת בערוצים קבועים הקרויים מרידיאנים. המרידיאנים מגיעים לכל האברים, המערכות והתאים בגוף. חסימה של הזרימה הטבעית של הצ'י או הפרעה בזרימה מעידה על העדר יכולתו של הגוף לפעול בהרמוניה, וגורמת לבעיות שונות.

הכליות הן אבר חשוב ומרכזי בגוף. הכליות הן הבסיס החומרי והאנרגטי של האדם ומאחסנות את אנרגיות הג'ינג (Jing), ה?Yin וה?Yang. ה?Yin מייצג את החומר, ה?Yang את החום והתנועה והג'ינג (תמצית הגוף) הוא החומר הבסיסי בגוף, הקשור ישירות לתהליכי פוריות. מהג'ינג, בין היתר, מיוצרים תאי הזרע והביציות והוא קשור גם למבנה הגנטי שלנו. בעיות בפריון הגבר קשורות, אם כן, לאיכותם של שלושת המרכיבים האנרגטיים האלה.

כמות נוזל הזרע ומידת צמיגותו משויכות לאנרגיה היינית. מחסור באנרגיה זו מתבטאת בחום וביובש פנימיים. הביטוי הקליני הוא פגיעה בכמות נוזל הזרע ובצמיגות יתר של נוזל הזרע, בכאבי גב תחתון המופיעים בעיקר בלילה, בחשק מיני מוגבר, בצמא, באודם בפנים ובחוסר מנוחה.

תנועתיות תאי הזרע קשורה ביאנג. חוסר ביאנג הכליות יכול לבוא לידי ביטוי בתאי זרע "עצלים", בחוסר חשק מיני, בשפיכה מוקדמת, בתחושת לאות כללית, ביציאות רכות, בכאבי גב וברכיים ובהשתנה מרובה.

צורת תאי הזרע וספירת הזרע קשורה בג'ינג. חולשה של הג'ינג היא בדרך כלל חולשה מולדת ובאה לידי ביטוי בעקמת, במחלות אוטואימוניות, באסטמה, באיכות הזרע, בריכוזו ובצורתו.

מלבד הכליות, אברים נוספים משפיעים על פוריות הגבר. תשאול מקיף של המצב הגופני עוזר לנסח אבחון מדויק. הטיפול בבעיות פוריות אצל גברים נמשך בדרך כלל שלושה חודשים - פרק הזמן המינימלי הדרוש לייצור תאי זרע. תדירות המפגשים משתנה במהלך התקופה ובטיפול ישולבו צמחי מרפא סיניים, דיקור ושינויי תזונה.

ערן חיון הוא מומחה ברפואה סינית מסורתית לגניקולוגיה פריון והריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully