וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם היריון דורש תכנון מוקדם

ד"ר בני שכטר

9.7.2014 / 15:26

מתחילים לחשוב על הרחבת המשפחה? מזל טוב. אבל כדאי שתדעו שחוץ מלקפוץ למיטה יש עוד כמה דברים שהורים אחראיים לעתיד חייבים לעשות

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

ההחלטה על הרחבת המשפחה, במיוחד לזוגות טריים, היא החלטה חשובה ומשנת חיים. ברור לכולם כי החיים אחרי הלידה כבר לא יהיו כפי שהיו, והרצון לילד הופך למרכז החיים. אבל בשונה ממה שנראה לנו בצעירותינו, היריון זה לא משהו שפשוט רוצים והוא קורה, יש צורך לתכנן אותו, להכין את הגוף ולהגיע אליו עם כל המידע הנחוץ.

כדי להגיע למועד המיוחל של הכניסה להיריון מוכנים, כדאי להכין את הגוף שלושה חודשים מראש. ולכן הרבה אנשים רואים היריון כתהליך של שנה שלמה - 3 חודשים תכנון, ו-9 חודשי היריון.

עוד על היריון בוואלה! בריאות:
מרווח קצר בין לידות מעלה את הסיכון ללדת פג
בהיריון? תופעות הלוואי שנשים מעדיפות להסתיר
תשובת הרפואה הסינית לחידת הבחילות בהיריון

ביקור אצל הרופא:
אם התחלת לחשוב על הנושא ולשקול כניסה להיריון, הצעד הראשון שלך צריך להיות פנייה לרופא הנשים שלך לבדיקה שגרתית, רק כדי לוודא שהכל תקין. נוסף על כך, חשוב לבצע בדיקת פאפ (אם לא עשית בשנה האחרונה) ובדיקת שד במקרים הרלוונטיים. במהלך הביקור אצל רופא הנשים גם תופני לביצוע בדיקות דם רלוונטיות.

דרך אגב, אם את נוטלת גלולות, את לא צריכה לחשוש. בעבר אומנם אמרו שצריך "לנקות את הגוף" אחרי הגלולות, אבל זה לא נכון. יש להפסיק את נטילת הגלולות במועד הגלולה האחרונה, להמתין לדימום, ומיד אחר כך אפשר להתחיל.

בדיקות גנטיות:
לבדיקות גנטיות חשיבות רבה בשל היכולת שלהן לנבא ובכך למנוע מחלות קשות. לביצוע בדיקות גנטיות אין צורך בהפניה רופא. את יכולה לקבוע לבד פגישה אצל אחיות ייעודיות בקופת החולים, ועל פי המוצא שלך ושל בן זוגך יוחלט איזה בדיקות אתם חייבים לבצע ואילו בדיקות הן רשות.

תוספי מזון:
ההמלצה היחידה לפני הכניסה להיריון היא להתחיל ליטול חומצה פולית (0.4 מ"ג) שלושה חודשים לפני ההיריון בכדי להוריד את הסיכון למומים במערכת העצבים של העובר. חומצה פולית היא ויטמין מקבוצת B, החיונית לחילוף החומרים וחשובה לבניית ה-DNA. פגם בתאים אחדים עלול להתפתח למום במערכת שלמה. מום בתעלה העצבית, שממנה מתפתחים המוח ועמוד השדרה עלול לגרום לתחלואה, לנכות ואפילו למות העובר. התעלה העצבית נסגרת כבר בשבוע הרביעי לאחר ההפריה, כאשר נשים רבות עדיין לא מודעות להריונן, ומכאן החשיבות של שימוש בחומצה הפולית עוד לפני הכניסה להריון ובשלושת החודשים הראשונים.

למה חשוב ליטול חומצה פולית לפני ההיריון?

אם בבדיקות הדם ימצא חוסר בברזל או בוויטמין B12 יהיה צורך להשלים גם את החסרים הללו.

זמני ביוץ:
כעיקרון, מועד הביוץ מקדים ב-14 יום את המחזור. כאשר המחזורים סדירים זה קל לחישוב. כאשר המחזור מאד לא סדיר, יש צורך בהתייעצות עם רופא בנוגע לזמנים בהם ניתן להרות.

במידת האפשר, מומלץ לא למדוד ביוץ ולהיכנס לחישובים, אלא אם כן המחזור החודשי ממש לא סדיר. זוג ממוצע מקיים יחסי מין כפעמיים בשבוע. אם ממשיכים ככה גם כשמנסים להרות, אין סיבה למדוד זמני ביוץ כי ההפריה יכולה להתרחש באופן טבעי גם אם היא לא מתרחשת בזמן הביוץ בדיוק. כדאי לדעת שהביצית "ממתינה" לזרע עד 24 שעות ואילו הזרע יכול "לחכות" לביצית כ-72 שעות.

פעילות גופנית:
אין שום סיבה להפסיק פעילות גופנית או כל פעילות אחרת בזמן הניסיונות להרות. זה אפילו מומלץ: פעילות גופנית וירידה במשקל יכולים לשפר את הסיכויים להיכנס להיריון במצבים של השמנת יתר.

ואם לא מצליחים?
כאשר המחזורים סדירים ואין בעיות רפואיות נוספות ברקע אפשר להמשיך בניסיונות עד שנה. מעבר לשנה, חוסר הצלחה מוגדר כהפרעת פריון ודורש בירור אצל רופא נשים.

עוד בנושא:
למה לא מצליח לנו? מילון מקוצר לבעיות פוריות
אמא אדמה: תזונה טבעית משפרת פוריות
למה גברים מפחדים לדבר על בעיות פוריות?

ד"ר בני שכטר הוא גניקולוג ומטפל מיני. בימים אלה הוא מוביל מהלך לחיזוק המודעות לנטילת חומצה פולית בשלב תכנון ההיריון, כשירות לציבור מטעם כצט

  • עוד באותו נושא:
  • הריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully