וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הסכנה בכניסה להיריון בגיל מאוחר?

בישראל של שנת 2014 הרבה מאוד נשים בוחרות להביא ילדים בגיל מבוגר יחסית. עכשיו מחקר חדש מגלה כי נשים שיולדות אחרי גיל 40 נמצאות בסיכון גבוה יותר ללדת בניתוח חירום

אישה בהיריון. ShutterStock
מעל גיל 40 - הלידות קשות יותר/ShutterStock

בעולם המערבי הרבה מאוד נשים בוחרות להביא ילדים בגיל מאוחר יחסית. אם בעבר מרבית ההריונות התקיימו בשנות ה-20 לחיי האם, כעת נשים רבות בוחרות לללדת רק אחרי גיל 30, ולפעמים גם 40. השינוי הזה מציב אתגר בפני עולם הרפואה, שעדיין חוקר ובודק את הסיכונים שבלידה מאוחרת לאם ולעובר. מחקר נורווגי חדש - שפורסם בכתב העת הבינלאומי לרפואת נשים ומיילדות - גילה כעת כי עלייה בגיל היולדת קשורה לסיכון מוגבר ללידה בניתוח חירום.

המחקר סקר מדגם של כ-170 אלף הריונות ראשונים בסיכון נמוך, ומצא קשר בין גיל האם לבין הצורך בלידת חירום, שכוללת ניתוח חירום קיסרי ולידת מלקחיים.

עוד בנושא:
מה הקשר בין הפלות חוזרות לקרישת דם?
מרווח קצר בין לידות מעלה את הסיכון ללדת פג
בהיריון? אסור לך אפילו טיפת אלכוהול

הרבה יותר ניתוחים אחרי גיל 40
לפי תוצאות המחקר נראה כי נשים בנות 40 ומעלה הדגימו שיעורי ניתוח קיסרי דחוף של 22.4%, ו-23.7% של לידה עם התערבות כירורגית, לעומת 6.7% ו13% בהתאמה בקרב נשים בגילאי 20 עד 24. עבור יולדות בגילאי 25 עד 29 עמד שיעור הניתוח הקיסרי הדחוף על 8.4% בלבד ולידות מלקחיים בשיעור של 16%. גם צורך בניתוח קיסרי לאחר מתן זריקת אפידורל היה גבוה משמעותית ביולדות מעל גיל 40 (12.9%) לעומת שיעור קטן בנשים בתחילת שנות ה-20 (5.9%).

קיימות כבר ראיות ממחקרים קודמים על עלייה בצורך בהתערבויות רפואיות בלידות בגילאים מאוחרים. ההתערבויות האלה כוללות למשל צורך גובר במתן זירוז ובשימוש באפידורל. התערבויות אלה עשויות להיות אחראיות במידה מסוימות גם לעלייה בצורך בניתוחים דחופים בגילאים אלה.

בגיל מאוחר יש צורך במעקב קפדני יותר
מטרת החוקרים היא להדגיש את החשיבות במעקב קפדני יותר אחר הריונות ולידות של נשים מבוגרות יותר. מה שמייחד את המחקר הנוכחי הוא העובדה שבניגוד למחקרים קודמים על יולדות מבוגרות שהתמקדו בעיקר בהריונות בסיכון גבוה, במחקר הנוכחי רוב הנשים היו בריאות ובסיכון נמוך.

חשוב לציין כי לרבות גיל האם קיימים גורמי סיכון אחרים שמעלים את הצורך בהתערבות ניתוחית ובלידות חירום, כמו מצוקה עוברית, עובר מעל 4 ק"ג, היריון בן למעלה מ-42 שבועות ומתן זירוז. עם זאת, לטענת מחברי המחקר, העלייה המוחלטת בסיכון להתערבות ניתוחית בגיל מבוגר קיימת גם אחרי שלוקחים בחשבון את הגורמים האחרים.

  • עוד באותו נושא:
  • הריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully