וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 דברים שאת צריכה לדעת על הנקה

ויולט קפלן

18.7.2014 / 8:57

אף שהנקה היא ההמשך הטבעי של תהליך ההיריון והלידה, נשים רבות מגלות שהיא איננה פעולה פשוטה כל כך. מדובר במיומנות, וכמו כל מיומנות היא דורשת לימוד והסתגלות

אילוסטרציה. ShutterStock
בלילה השני ייתכן שהתינוק יהיה ערני ובעל רצון בלתי פוסק לינוק/ShutterStock

מה עושים כשהתינוק לא מפסיק לינוק, ומה אם הוא ישן וישן ולא מתעורר להנקה? למה חשוב לשמור על מגע עם התינוק בימים הראשונים, מאיזה צד צריך להיניק ומה זה ומה זה קולסטרום? לפניכן עשר פיסות מידע על הימים הראשונים שלאחר הלידה, שהם הימים הקריטיים להתבססות ההנקה:

עוד על הנקה בוואלה! בריאות:
הנקה וסוכרת
טרור הנקה: אם את לא מיניקה - את לא אמא

1. עור לעור

להנקה סיכוי גבוה יותר להצליח אם מיד לאחר הלידה יתרחש מגע בינך ובין התינוק. מגע עור לעור מומלץ גם בשבועות שלאחר הלידה. גם אם התינוק אינו יונק, המגע מאפשר לו להסתגל לסביבתו החדשה ולאזן את הנשימה, את קצב הלב, את לחץ הדם, את ריכוז החמצן בדם, את חום הגוף ואת ריכוז הסוכר בדם. מומלץ לשהות במגע במשך חצי שעה לפחות בכל פעם.

2. נפלאות הקולוסטרום

בימים הראשונים שלאחר הלידה הגוף מפיק חלב אם ראשוני ומופלא, שהיווצרותו מתחילה כבר בשבוע 16 להיריון - קולוסטרום. הקולוסטרום מכיל יותר נתרן, אשלגן, כלור, חלבונים, ויטמינים, מינרלים, נוגדנים ותאי דם לבנים, חומצות שומן ונוגדי חמצון. הקולוסטרום מטפל היטב בנפילות סוכר בדם התינוק ומעודד את היציאות הראשונות ובכך תורם למניעת צהבת.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

3. היום הראשון

ביממה הראשונה שלאחר הלידה, לאחר שעתיים ראשונות של ערנות, אולי תגלי שהתינוק נע בין שינה עמוקה לשינה קלה. כדי שתוכלי לזהות את רגעי הערנות ולנצלם להנקה רצוי שהתינוק יהיה לידך. ה"בונדינג" עם התינוק חשוב מאוד. כדי שהתינוק ישהה לצד מיטתך פני לצוות במחלקת ילודים ובררי פרטים על ביות.

4. הלילה השני

בלילה השני ייתכן שהתינוק יהיה ערני ובעל רצון בלתי פוסק לינוק. תחושות של תסכול וחוסר אונים עלולות להציף אותך. חשוב שתהיי מודעת לכך שזו התנהגות תקינה ושהיא איננה קשורה לכמות החלב שהתינוק מקבל. ברוב המקרים ביום המחרת התינוק ישן יותר ואת יכולה לנוח איתו.

5. כשהתינוק לא רוצה לינוק

ישנם תינוקות המתקשים להתחבר לשד או שהם ישנוניים מדי וקשה להעירם ליניקה. במקרה כזה כדאי להתמיד במגע עור לעור במשך חצי שעה לפחות ולאחר מכן, אם התינוק עדיין איננו יונק, לסחוט את השד ידנית, לאסוף את הקולוסטרום לכפית קטנה ומיוחדת (יש לבקש את הכפית מצוות המחלקה) ולשפוך את החלב ישירות לפה התינוק. מתן קולוסטרום בכפית הוא גם דרך נפלאה לגרום לתינוקך להתעורר ולהתחיל לינוק. ביממה הראשונה גודל הקיבה של התינוק כגודל האגרוף שלו, ולכן בכל ארוחה הוא זקוק ל?10?20 סמ''ק. בהמשך ניתן להגדיל את הכמות (התייעצי עם יועצת ההנקה באשר לכמויות).

6. סימני הרעב

בימים הראשונים שלאחר הלידה ההנקות ממושכות ונפרסות לעתים על פני יום שלם. התינוק הוא שמחליט מתי להתחיל לאכול ומתי להפסיק. המציצה היא אינסטינקט והיא משרתת מטרות נוספות מלבד הזנה: היא מרגיעה, עוזרת לתינוק לעכל את האוכל ובעיקר מסמנת לך שהוא זקוק לך. התינוק יודע כיצד לייצר מציצה תזונתית, לצורך קבלת חלב, ומציצה לא תזונתית, לצורך הרגעה. חשוב לזהות את סימני הרעב הראשוניים: הכנסת ידיים לפה, תנועות חיפוש עם השפתיים, חוסר שקט והשמעת קולות. בכי הוא סימן מאוחר לרעב.

7. הנקה לא אמורה לכאוב

על מנת למנוע כאבים וסדקים בפטמות חשוב מאוד שההצמדות התינוק לשד תהיה נכונה - ראש התינוק נוטה לאחור, אפו מול הפטמה - כך הסנטר יפגוש ראשון את החלק התחתון של העטרה והפטמה תיכנס אחרונה לפיו. שינוי קטן בתנוחת ההנקה עשוי לגרום להבדל אדיר ולתרום לריפוי הפטמות הסדוקות. אם את בכל זאת סובלת מסדקים ומכאבים, מרחי חלב אם על הפטמה לאחר כל הנקה. אם הכאבים קיצוניים פני לקבלת עזרה.

8. צד אחד או שניים?

רצוי להתחיל להיניק משד אחד. כאשר התינוק משחרר אותו אפשר להציע לו את השד השני ואם הוא ירצה הוא ימשיך לינוק. בפעם הבאה כדאי להתחיל את ההנקה מהשד השני.

9. יותר מדי חלב?

ביום השלישי שלאחר הלידה, היום שבו רוב הנשים חוזרות הביתה, ייתכן שתרגישי תחושת מלאות בשדיים. זו תחושה תקינה ונורמלית, אך ללא "ניצול" ראוי של החלב היא עלולה להפוך לגודש ומשם אף לדלקת. כדי למנוע סיבוכים מיותרים נסי להיניק ולרוקן כך את השד. במקביל להנקה אפשר לעסות את השד ולמנוע היווצרות גושים. רצוי מאוד לשלב את העיסוי עם הנחת קומפרסים קרים ותכופים על השד למשך 20 דקות. אם התינוק שבע והשדיים עדיין מלאים ניתן לרוקן אותם על ידי סחיטה, או שאיבה, עד להקלה.

10. סביבה תומכת

בן זוג או אדם קרוב שמלווה אותך בימים שלאחר הלידה אמנם לא יכול להיניק, אבל בהחלט יכול לתרום לאווירה תומכת וחיובית בבית, לעודד אותך ולטפח את ביטחונך בעניין ההנקה. הוא יכול לתת לך לנוח בין הנקות על ידי ביצוע מטלות הבית השונות, להביא לך כוס מים במהלך ההנקה, להזיז כריות כדי שתהיה לך ולתינוק תמיכה טובה. המלווה יכול להרגיע תינוק בוכה, להחליף חיתול, לקום בלילה ולהביא את התינוק אלייך להאכלה.

אימהות ואימהות לעתיד מוזמנות לפנות בכל שאלה בנושא הנקה ליועצת ההנקה של אגף האימהות במרכז הרפואי אסף הרופא: breast_feeding@asaf.health.gov.il

ויולט קפלן היא יועצת ומתאמת ההנקה במרכז הרפואי אסף הרופא

  • עוד באותו נושא:
  • הנקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully