וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הסיבות לגדל בבית פטריה טיבטית

15.5.2014 / 8:21

תערובת ייחודית של חיידקים ושמרים עוזרת להתמודד עם הפרעות שינה, דיכאון והפרעות קשב, שומרת על הכבד, ויש שמשתמשים בה גם לסיוע בתסמונת עייפות כרונית, הרפס, וסרטן

פטריה טיבטית. ShutterStock
נשמרה בסוד מוחלט במשך מאות שנים/ShutterStock

אגדה מוסלמית עתיקה מספרת שהנביא מוחמד הגיע להרי הקווקז, וכמנחה סימבולית מאללה העניק את סודו של משקה מסתורי לנוצרים האורתודוכסים שישבו שם. מוחמד ציווה עליהם לשמור את המידע על המתנה המופלאה לעצמם, ולא לחלוק את הסיפור עם איש. המסר הופנם ועבר הלאה מאב לבן לדורות הבאים, וכך נשמר הסיפור על אחת התרופות הטבעיות המרתקות ביותר, שלימים תיקרא קפיר או הפטריה הטיבטית, בסוד מוחלט מאות שנים.

בין אם הסיפור אמיתי או לא, הוא עשוי לנפק הסבר אפשרי לכך שאין כמעט רישומים היסטוריים לקיומה של הפטריה הטיבטית ברחבי העולם עד למאה ה-19, למעט אחד: אזכור קלוש ברישומיו של מגלה הארצות מרקו פולו, שטעם קפיר באחד ממסעותיו למזרח. גרסאות אחרות של הסיפור מציעות שהיא הופצה בעולם על ידי שבטים נודדים מהבלקן או ניתנה מנזירים טיבטיים ומכאן שמה הישראלי "פטריה טיבטית" או "פטריה יוגית". מיתוגה והפצתה של הפטריה בעולם התאפשרה רק במאה ה-19 בעזרת הרוסים, שלקחו את המשקה - שנודע בזכות שלל יתרונות רפואיים - ושילבו אותו בתזונה שלהם כמו גם בבתי החולים.

עוד בוואלה! בריאות:
לא תאמינו מה שום יכול לעשות לבריאות שלכם
לא רק לדיאטה: כל מה שבריא בשמן קוקוס
מה לאכול כדי לשפר את מראה העור?

למרות השם המטעה, לא מדובר בפטריה, אלא בתערובת חיידקים ושמרים, שנראים כמו פרחי כרובית קטנטנים בגודל של זרעים (באנגלית kefir grains). השילוב של שמרים וחיידקים ידידותיים הוא שמייחד את הקפיר משאר מוצרי חלב הידועים לאדם. כשמניחים את הפטריה בכוס חלב, קורה נס, ונוצר יוגורט חמוץ. בתווך, קורים שינויים במבנה החלב ומעבירים דרכם שפע של תכונות מזינות לגוף האדם שצורך את היוגורט.

התרבית הייחודית הזו ריתקה המוני חוקרים שכתבו עליה עשרות מאמרים וביצעו עבודת מחקר מקיפה שהעלו שמדובר בפרוביוטיקה טבעית נהדרת. הלקטוז מפורק על ידי החיידקים והחלב הופך להרבה יותר קל לעיכול. גם מי שאלרגי ללקטוז מצליח ברוב רובם המוחלט של המקרים לעכל את היוגורט ולקבל ממנו את יתרונותיו הבריאותיים הרבים כמו למשל סידן, חומצות אמינו, חומצה פולית וויטמינים שהוא מכיל.

היתרונות רפואיים:

• סידן , מגנזיום ומינרלים חשובים למערכת עצבים בריאה ומופיעים כולם בקפיר. ולכן הוא ידוע כמסייע למערכת העצבים ופותר באמצעותה הפרעות שינה, דיכאון והפרעות קשב וריכוז.

• הפטריה עשויה לייצר חומרים אנטיביוטיים בגוף שמנטרלים מיקרואורגניזמים לא רצויים ואף נוגדי תאים סרטניים.

• ההיצע נרחב בקפיר של זרחן, המינרל השני בשכיחותו בגוף האדם, מסייע לנצל פחמימות, שומנים וחלבונים לגדילת תאים, תחזוקה והגברת אנרגיה.

• קפיר עשיר בוויטמינים מקבוצת בי, B12 , B1 ולכן מסייע בשמירה על הכליות והכבד, ועוזר להקל על מחלות עור.

• הקפיר תורם למערכת החיסונית ומשתמשים בו לסיוע בתסמונת עייפות כרונית, הרפס, וסרטן.

• השימוש הקבוע בקפיר יכול לעזור להקל על כל ההפרעות במערכת העיכול, מקדם את פעולת מעיים, מפחית גזים ומסייע לייצר מערכת עיכול בריאה, מסייע בהתפתחות מערכת עיכול תקינה גם בקרב תינוקות.

• אפקט הטיהור שלו ידוע כמסייע ליצירת מערכת אקולוגית פנימית מאוזנת.

איך משיגים?

את הפטריה היוגית לא קונים, אלא מקבלים ומעבירים הלאה. אחרי 17 עד 21 יום היא מכפילה את עצמה וניתן להפריש ממנה למישהו אחר. יש אתרים שמוכרים אותה באינטרנט אבל זה מפספס את המטרה הקהילתית היפה שבבסיס העניין. גם הטיפול בפטריה הוא מערכת יחסים ארוכה, שבמהלכה תגלו כי גם בקטריות ידידותיות זקוקות לקצת תשומת לב ואהבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

רק חלבי?

הפטריה פועלת על כל נוזל שבבסיסו סוכר. את הקפיר אפשר להכין מחלב פרה, צאן, קוקוס, אורז או סויה. מעולם לא ניסיתי להכין עם סוג שאינו חלב מן החי, אבל מסרטוני היוטיוב זה נראה אפקטיבי. אם מתמקדים בחלב מהחי, מוטב להשתמש באורגני, כיוון שלא בטוח שבהורמונים ובתוספים שיש בחלב הפרה שאינו אורגני, היא יודעת להילחם.

כך תכינו קפיר בשלוש דקות

איך מטפלים בפטריה?

זה אולי נראה מסובך ותרגישו כמו לבורנט בהרפתקה בפעם הראשונה, אבל זה די פשוט, ומהפעם השנייה הופך לרוטינה, בערך כמו להוציא את הכלב לטיול. אם תרצו, מדובר בטמגוצ'י פרטי ואם תתייחסו אליו בכבוד הוא יתגמל בחזרה פי אלף.
את הפטריה מקבלים בצנצנת זכוכית וכך גם שומרים אותה.

אם תרצו להחליף צנצנות תדאגו שהצנצנת החדשה תהיה נקייה ומעוקרת. אם עיקרתם עם מים רותחים תנו לצנצנת להתקרר לפני שמעבירים את ה פטריה. את הצנצנת מכסים בפד גזה מהודק בגומייה (השומר מפני כניסת חרקים ליוגורט). בתחילה מוזגים חלב בגובה של כשניים שלוש סנטימטר מעל גובה ה פטריה, ולא יותר מ-2/3 גובה הצנצנת. שומרים במיקום מוצל על השיש למשך 24-48 שעות.

פטריה טיבטית. ShutterStock
טמגוצ'י פרטי/ShutterStock

אחרי מספר שעות מתחיל להיווצר יוגורט נוזלי שבהמשך הולך ומסמיך. פה מגיע החלק הכיפי! ניתן לשלוט בטעמי היוגורט לפי הזמן שמשהים אותו בצנצנת, קחו בחשבון גם את מזג האוויר (בדומה לשמרים: בימים חמים היוגורט יחמיץ מהר יותר וכשקר לוקח לו יותר זמן.) מרקם היוגורט משתנה ככל שעוברות השעות וממצב צבירה נוזלי הוא מסמיך עד שנוצרת היפרדות בין מי היוגורט לשכבת היוגורט. הטעם הסופי הוא חמוץ ודומיננטי לכן מי שמתקשה לעמוד בו עדיף לו שישתה את היוגורט בשלב הקפיר, או יערבב בין המים ליוגורט לאחר ההפרדה. אפשר לערבב אותו עם סילאן למשל כדי להמתיק.

תהליך הסינון

מסירים את פד הגז ומסננים את הפטריה באמצעות מסננת פלסטיק מעל לקערת פלסטיק. אפשר להשתמש במסננת/קערת אל חלד. הפטריה לא אוהבת מתכת ואם משתמשים במסננת עם חלודה, מגע עמה יהרוג אותה.

בשלב זה יש שתי אפשרויות: לסנן הכל מעל לקערה ואז נוצר קפיר נוזלי. אפשרות שניה היא להניח את המסה על המסננת ולתת למים לזלוג. לאחר שהמים ניגרים אפשר לשפוך אותם ולסנן את היוגורט שנותר סביב לפטריה על ידי ניעור מעל קערה. כעת נותרתם עם מעט פטריה מוכתמת בשאריות יוגורט, ובקערה למטה נקווה יוגורט סמיך וטעים. בשלב זה מנקים את הצנצנת, שוטפים את הפטריה עם מים (מינרלים, מסוננים קרים או פושרים. בשום אופן לא רותחים) ומחזירים אותה לצנצנת בעזרת כפית (שימו לב, כפית ללא חלודה, רצוי לא ממתכת). מכסים בחלב וחוזר חלילה.

פטריה טיבטית. ShutterStock
מומלץ לשטוף את המסננת מיד בגמר השימוש/ShutterStock

דגשים חשובים

• מדובר בייצור חי, שיכול למות. פטריה לבנה היא טרייה וטובה. אם הפטריה מצהיבה או צבעה מעכיר מאוד, סימן שהיא מתה. אם רק חלק קטן הצהיב – אפשר לזרוק או לחתוך אותו והיא תבריא.

• אם אין לכם מסננת, רכשו מסננת חדשה, כזו שלא תחליד, והשתמשו בה אך ורק לפטריה, מומלץ לשטוף את המסננת מיד בגמר השימוש.

• במעבדה כמו במעבדה, הימנעו מהפעולות הבאות: אל תשאירו אותה על השיש יותר מיומיים, אל תסגרו את הצנצנת עם מכסה, גם לא במקרר, אל תקפיאו אותה ואל תביאו אותה במגע עם מים חמים או רותחים.

• תעבירו את הפטריה ממקום למקום רק עם כפית נקייה ותמנעו מלטעום מהכפית ולגעת איתה אחר כך בפטריה.

• אפשר לאכול גם מהפטריה עצמה, יש לה טעם מעניין והיא סופר מזינה.

• הכמויות, סוג החלב וכמות הזמן שמאירים אותה על השיש היא לא מדע מדויק. אפשר לשחק עם הכמויות עד שתגלו את הכמות הנכונה שהכי טעימה לכם.

• הפטריה גדלה מהר ומתרבה בשלב מסוים. כדאי להיות ערים לכך להעביר אותה לצנצנת גדולה יותר בתהליך.

• הכמות המומלצת לשתיית היוגורט היא ככוס ליום, לוקח לה כמה ימים להתחיל ולעשות סדר בגוף.

• אם רוצים לעשות הפסקה, אפשר לשמור את הפטריה במקרר עד ששבים להשתמש בה, בקופסה לא סגורה או בצנצנת עם פד גזה.

• לכל שאלה נוספת בנוגע לפטריה - מאות אתרי אינטרנט וסרטוני יוטיוב המוקדשים כל כולם לחובבי הפטריה, עמוסים באינפורמציה נוספת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully