וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תוודאו שהכריך של הילד לא נרקב בתיק

4.9.2014 / 9:02

אתם קונים לילד ילקוט אורתופדי, מגנים על פניו עם קרם הגנה ומכינים אותו רגשית לשנת הלימודים – אבל מה לגבי המזון שהוא יאכל בין כותלי בית הספר? כך תשמרו את החיידקים מחוץ לכריך

ג'ק והאפונים כריך חיפה. נמרוד סונדרס
כריך בשרי? רק אם הילקוט נשאר בכיתה הממוזגת/נמרוד סונדרס

ההחלטה מה הילד שלנו יאכל ביום הלימודים מתקבלת בדרך כלל בחופזה – בלחץ של התארגנות הבוקר, אחד ההורים מארגן כריך מהיר וזורק אותו לילקוט של הילד רגע לפני שהוא יוצא מהבית. מכיוון שהבקרים כל כך עמוסים, לרוב ההורים אין זמן לחשוב לעומק על רכיבי הכריך, ואם הם כבר מוצאים זמן לחשוב על הבריאות – הם בדרך כלל חושבים על הערך התזונתי, ושוכחים לתת דעתם על בטיחות המזון.

אבל מעבר לטעם ולערך התזונתי, חשוב מאוד להבטיח את בריאותו של הילד, ולהקפיד על בטיחות המזון. הכנה נכונה תמנע זיהומים וחדירת חיידקים למזון.

1. טמפרטורות:
ילד שיוצא מביתו עם כריך גבינה עשוי למצוא בשעות הצהרים כריך שהחמיץ. פרוסות נקניק קרות שנפרסו בבוקר, עלולות להיות מסוכנות למאכל עד לצהריים. השמש הישראלית עלולה להפוך ארוחה מזינה לסכנה של ממש. לכן, שמירה על טמפרטורה נמוכה משמעותית מאד במניעת זיהום המזון. כדי לשמור על מזון בטמפרטורה מתאימה יש להכניס אותו לצידנית בתוספת קרחון. מכיוון שזה לא באמת אפשרי, חשוב להסביר לילד מדוע חשוב להשאיר את הילקוט עם המזון בכיתה הקרירה ולא לשהות עמו בשמש בחצר בית הספר. אם זה נראה לכם לא אפשרי – הכינו מראש כריכים שלא נוטים להתקלקל (בלי גבינות ובשרים).

לחם עם גבינה צהובה. ShutterStock
השמש היוקדת עלולה להפוך ארוחה מזינה לסכנה של ממש/ShutterStock

2. חיטוי פירות וירקות:
פירות וירקות מגיעים אל השווקים במצב לא סטרילי, ושאריות של חומרי הדברה שהגיעו איתם מהשדה מצויים סביבם בשפע. לכן, כחלק מתהליך ההכנה, חשוב לשטוף היטב את הפירות והירקות. מעבר לשטיפה, מומלץ אף לסבן מעט את הפירות בדיוק כמו שמסבנים כלים מלוכלכים.

3. הפשרת בשר:
אם אתם מכינים לילדכם גם ארוחה בשרית לבית הספר, חשוב שתקפידו על תהליך הפשרת הבשר. במהלך הפשרת בשר מופרשים מהמוצר הקפוא נוזלים. הנוזלים האלה הם כר פורה להתרבות חיידקים המצויים בבשר מלכתחילה. חשוב להפשיר את הבשר על גבי רשת שמתחתיה מונח כלי לאיסוף הנוזלים. אסיפת הנוזלים מונעת זיהום של הבשר עצמו ושל סביבתו. הפשרה במים מסוכנת כי הבשר נושא עמו חיידקים מגוונים, הכוללים סלמונלה וקמפילובקטר. בעת השטיפה החיידקים עלולים להתרבות ולהתפשט בשל נתזי המים ברחבי המטבח.

4. אריזת המזון:
הרבה הורים אורזים את הארוחה לילדים בקופסאות הרמטיות או בחמגשיות פלסטיק שממתינות במקרר עד לשלב שבו הילדים יחממו את המזון במיקרוגל. ואולם, כלי פלסטיק רבים לא מתאימים לחימום במיקרוגל ועלולים להעביר רעלים לתוך המזון בתופעה הקרויה "מיגרציה". חשוב לוודא שהאריזות מתאימות ובעלות עמידות לחימום במיקרוגל. ניתן לוודא זאת על ידי בדיקת תחתית הקופסה בה מצוי סימן המאשר את סוגי השימושים.

5. היגיינת הידיים: על כל אחד מאתנו מצויים באופן טבעי חיידקים רבים. כפי שמקפידים לשטוף ידיים ולשמור על היגיינה מירבית ביציאה מהשירותים, כך חשוב להקפיד על היגיינה בעת הכנת אוכל. מומלץ לשטוף ידיים במים חמים עם סבון ולחטאן בחומר חיטוי. שטיפה נכונה וחיטוי הידיים והזרועות מבטיחים שחיידקים שמקורם בבני האדם לא יגיעו למזון.

הטיפים מובאים באדיבות קייטרינג גורמה שמספק מזון למסגרות חינוך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully