וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר לאמן את המוח לשנוא ג'אנק פוד

מחקר חדש בדק אם אפשר לאמן את המוח להעדיף מזונות בריאים על פני מזונות עתירי קלוריות, זאת באמצעות דיאטה ייחודית. התוצאות המעודדות הוכיחו כמה מעט אנחנו יודעים על המוח האנושי

אילוסטרציה. ShutterStock
בקרוב. החסה תראה לכם הרבה יותר אטרקטיבית/ShutterStock

כל מי שאי פעם ניסה לרדת במשקל יודע כמה קשה לבצע את השינוי המחשבתי שימנע ממך לאכול פינוקים עתירי הקלוריות, אלה שגורמים תחילה לעונג גדול ולאחריו למבול של נקיפות מצפון. מחקר אמריקאי חדש מגלה כי אפשר לתת לכוח הרצון לנוח קצת, ולאמן את המוח להעדיף מזון בריא, כך שפשוט לא נרצה יותר ג'אנק פוד.

עוד בנושא:
אכילת פירות וירקות יכולה להציל ממוות?
מה קורה לגוף אחרי שנה בלי סוכר?
למה אנחנו לא מפסיקים לאכול בעבודה?

מדענים מאוניברסיטת טאפטס בארה"ב קבעו כי התמכרות למזון היא תהליך שניתן לבטל, ואפילו הצליחו להוכיח זאת באופן מדעי. המחקר שפורסם השבוע במגזין הרפואי "תזונה וסוכרת" מוכיח שבאמצעות אימון אפשר לגרום למוח להעדיף מזון בריא על פני מזונות לא בריאים ועתירי קלוריות, זאת על ידי דיאטה שלא משאירה את המשתתפים בה רעבים.

אף אדם לא נולד כשהוא אוהב צ'יפס
בראיון שהעניקה אחת ממחברות המחקר, פרופ' סוזן רוברטס, ל-BBC היא הסבירה שאף אדם לא נולד כשהוא אוהב צ'יפס ושונא פסטה מקמח מלא. ההעדפות הן תוצר של תהליך ממושך שכולל תגובה חוזרת למזונות שנאכלים שוב ושוב. מדענים מודעים לכך שברגע שאנשים מתמכרים למזון לא בריא, קיים קושי אמיתי לשנות את הרגלי האכילה שלהם ולגרום להם לרדת במשקל, ממש כמו בכל התמכרות אחרת. אבל ממצאי המחקר החדש מראים כי המוח יכול ללמוד לאהוב את המזונות הבריאים.

במסגרת המחקר סרקו החוקרים את מוחם של 13 משתתפים, גברים ונשים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר, באמצעות בדיקת MRI פונקציונלי שמסמנת את האזורים הפעילים במוח. החוקרים התמקדו במרכזים מוחיים שקשורים לחיזוק של ההתמכרות במוחם.

פיש אנד צ'יפס. אפיק גבאי
לכו תיפרדו מהצ'יפס/אפיק גבאי

המחקר התמקד בשינוי העדפות מזון על ידי התאמת דיאטה עשירה בסיבים ובחלבון, ודלה בפחמימות. החוקרים הקפידו שאיש מהמשתתפים לא יחוש רעב, מפני שחששו שתחושת הרעב תגרום להם לתשוקה למזונות עתירי קלוריות.

המוח יכול לשנות העדפות למזון
המוחות של המשתתפים נסרקו באמצעות MRI בתחילת המחקר ושוב אחרי 6 חודשים. הבדיקה הדגימה שינויים במרכז הגמול של המוח. כאשר הראו למשתתפי המחקר תמונות של סוגים מזון שונים, היו אלה דווקא המזונות הבריאים ודלי קלוריות, אשר הפיקו תגובה מוגברת. המחקר הוכיח כי המוח יכול לשנות את העדפות שלו ולהגביר את הכמיהה למזונות בריאים, בד בבד עם ירידה ברגישות ובתגובה כלפי מזונות עתירי קלוריות ופחות בריאים.

חשוב לציין כי המחקר נערך על כמות קטנה של משתתפים ומכאן שהוא מציג מספר רב של מגבלות וחולשות. יחד עם זאת, מחקר זה הוא הראשון שמראה כי הפעלת המוח יכולה להשתנות מחיזוק וכמיהה למזון לא בריא לעבר מזון בריא על ידי התערבות התנהגותית. כדי להעמיק בתופעה נדרשים מחקרים נוספים על כמות גדולה יותר של מחקרים ושיבוצעו לאורך תקופות ארוכות יותר. עניין נוסף הוא בכך שהמחקר מציג את ההוכחה הפיזיולוגית לשינוי מוחי שמלווה שינויים התנהגותיים באופן כללי שניתן לבצע בתחומי חיים נוספים מלבד דיאטה.

  • עוד באותו נושא:
  • דיאטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully