וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אספירין להמונים: האם זו התרופה לסרטן?

השפעתה של אחת התרופות השכיחות בעולם על סרטן הוכחה כבר בעבר. כעת מחקר בריטי ענק מאשש את המסקנות אך מגלה שהתנאי להצלחה הוא שימוש ארוך שנים. ויש גם סיבוכים אפשריים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מייצרים אפקט מגן מפני סרטן. כדורי אספירין/מערכת וואלה!, צילום מסך

מידע רב שנאסף ממחקרים שונים בשנים האחרונות, תומך בהשפעות של טיפול באספירין להורדת הסיכוי לתחלואה ותמותה מסוגי סרטן שונים בקרב האוכלוסייה הכללית. במחקר בריטי שסקר את המידע מעשרות מחקרים מהשנים האחרונות ופורסם לאחרונה בירחון האונקולוגיה Annals of oncology , נמצאה השפעה חיובית של שימוש באספירין על מחלות סרטן שונות, כאשר שימוש ארוך שנים בתרופה היה יעיל יותר משימוש קצר טווח.

עוד בנושא:
השפעה של אספירין על התקף לב
תרופה לסרטן תסייע לחולי סכיזופרניה?
הווירוס שהצליח להעלים סרטן מתקדם

אספירין היא תרופה ותיקה מאוד, וללא ספק אחת התרופות השכיחות ביותר מבחינת שימוש בקרב האוכלוסייה הבוגרת מעל גיל 50. מדובר בתרופה שפותחה במקור להורדת חום ולשימוש כנגד דלקות, אך בהמשך התגלתה גם היכולת שלה לעכב את היצמדות טסיות הדם אחת לשנייה ובכך למעשה למנוע היווצרות קרישי דם. מכיוון שקרישי דם עלולים לגרום להתקפי לב ולשבץ מוחי איסכמי (חסימתי), האספירין חשוב מאוד להגנה על הלב וכלי הדם.

הטיפול באספירין ניתן לאנשים שסובלים ממחלות לב או כלי דם ידועות, או כמניעה ראשונית אצל אנשים שנמצאים בסיכון אך טרם פיתחו מחלה קלינית. בנוסף לאפקטים הללו, שמה של התרופה נקשר יותר ויותר עם ירידה בשיעור של סוגי סרטן שונים, מה שהוסיף עניין ותועלת אפשרית לטיפול בה.

ירידה של עשרות אחוזים בשיעורי התמותה

במחקר שפורסם לאחרונה סקרו החוקרים את ההשפעות החיוביות של האספירין, כולל ירידה בשיעור התחלואה בסרטן, לצד ההשפעות השליליות שלה כפי שבאו לידי ביטוי במחקרים רבים. כשנבחנו ההשפעות השליליות של התרופה, נתגלה כי עיקרן מתבטא בדימומים ממערכת העיכול וכיבים בקיבה ובתריסריון (חלקו הראשון של המעי הדק).

תוצאות המחקר הדגימו כי בשלוש השנים הראשונות לטיפול באספירין לא הייתה השפעה על מניעת סרטן. יחד עם זאת, בהמשך ככל שהתארך הטיפול, נמצא מעין אפקט מגן מפני מספר סוגי סרטן. יתרה מכך, חלק מהאפקטים המגנים אף נשמרו מספר שנים לאחר הפסקת טיפול ממושך באספירין.

הרשימה של סוגי הסרטנים שנמצאו כמושפעים מהטיפול באספירין היא נרחבת ומכובדת, ומדובר בשיעורי שיפור משמעותיים בהשוואה למטופלים שלא טופלו בתרופה. בסרטן המעי הגס למשל, נמצאה ירידה של 35% בשיעור התחלואה במטופלים באספירין וירידה של 40% בתמותה. בסרטן ממאיר בוושט נמצאה גם כן ירידה חדה של 30% בשיעור התחלואה ושל 50% בשיעור התמותה בקרב המטופלים באספירין. בסרטן הערמונית נרשמה ירידה של 10% בשיעור התחלואה וירידה של 15% בשיעור התמותה.

בנוגע למינון התרופה, לא נמצא הבדל בין מינון נמוך (75 מ"ג, 81 מ"ג או 100 מ"ג ליום) בהשוואה למינון גבוה (300 מ"ג ליום), אך שיעור הסיבוכים מהטיפול עצמו היה גבוה יותר במינונים הגבוהים. דימומים ממושכים היו הסיבוך השכיח ביותר מטיפול באספירין, והסיבוכים שלו עלו ככל שגיל המטופלים היה גבוה יותר. הסיבוך המסוכן ביותר היה דימום מוחי שהעלה את הסיכון בקרב המטופלים. יחד עם זאת, הירידה בשיעור התקפי הלב הייתה של 18% בקרב המטופלים באספירין.

טוב או רע?

לסיכומו של עניין, אצל מטופלים שנטלו אספירין בין הגילאים 50-65 למשך 10 שנים לפחות, הייתה ירידה כללית של 7% בקרב נשים ו-9% בקרב גברים בשיעור מקרי הסרטן, התקפי הלב ומקרי השבץ המוחי. האפקט המגן נמשך למשך תקופה של 15 שנים והוביל לירידה בשיעור התמותה הכללית מכל סיבה שהיא בשיעור של 4% למשך תקופה של 20 שנים.

למרות היתרונות הברורים, כמו בכל תרופה אחרת, גם לטיפול באספירין עלולים להיות סיבוכים ולכן אין ליטול טיפול זה מבלי להיוועץ ברופא המטפל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully