וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדום אדום: כל מה שצריך לדעת על הסמקה

8.7.2014 / 8:40

הסמקה היא תופעה יוצאת דופן: מדובר בפעולה פיזית ולא רצונית שחושפת לעולם את כל מה שאנחנו מרגישים. וזה כמעט תמיד עובד לא לטובתנו. למה אנחנו מסמיקים והאם ניתן למנוע את זה?

אישה מסמיקה. GettyImages
בעלי עור בהיר סובלים יותר/GettyImages

את בראיון עבודה, מנסה מאוד להיראות מקצועית ורצינית, ואז המראיין שואל מה התכונה הכי טובה שלך, והפנים שלך נצבעות אדום. אתה בדייט, כזה שחיכית לו המון זמן, וחצי שעה אחרי המשקה הראשון, כשהשאלות מתחילות להיות קצת יותר אישיות, אתה מרגיש איך הדם עולה לך לפנים, הצוואר מאדים והידיים מזיעות.

כן, זה קורה לכולם, בסיטואציות שונות – הרגשות שלנו צפים וצפים עד שהם צובעים אותנו באדום, כזה שאיש לא יכול להתעלם ממנו. ההסמקה בדרך כלל מתגברת ברגע שהאדם שלצדך שם לב שאתה מסמיק, וזורק לך: "מה אתה מסמיק?" או "לא צריך להתבייש".

למה אנחנו מסמיקים?

מבחינה פיזיולוגית, הסמקה היא תוצאה של התרחבות כלי דם בפנים - אזור המרובה מלכתחילה בכלי דם יותר מכל אזור אחר בגוף. "בכל פעם שמתרחשת זרימה מוגברת של דם אל הפנים - והסיבות לכך מגוונות - הפנים מקבלות צבע אדמומי נראה לעין", מסביר פרופ' כרמל ערמון, מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי אסף הרופא, "מדובר בפעולה רפלקסיבית של הגוף, תגובה למצבי דחק על פי רוב".

באופן טבעי, אדמומיות בעור ניכרת הרבה יותר ככל שהעור בהיר יותר, אך גם בקרב אנשים שעורם כהה ניתן לזהות הסמקה. להסמקה אין קשר לגיל. היא מופיעה בעיקר על הפנים, אבל לפעמים עשויה להופיע גם באזור הצוואר, שגם הוא מרובה בכלי דם הקרובים לפני העור.

מתי אנחנו מסמיקים?

לדברי פרופ' ערמון, הסמקה יכולה לנבוע מסיבות פיזיות או מסיבות רגשיות. הסיבות הפיזיות הן טמפרטורה חיצונית גבוהה, אימון גופני או שימוש בתרופות ובאלכוהול המרחיבים את כלי הדם (אחת מתופעות הלוואי של ויאגרה היא סומק על הלחיים). אך הפן המציק יותר של ההסמקה הוא הפן הרגשי, שכן הסמקה נוטה להסגיר את התחושות שלנו: כעס, חרדה, בושה או מבוכה.

"תחושות של מבוכה, בושה או לחץ עלולות לנבוע מביטחון עצמי נמוך, והסמקה תכופה עלולה להעמיק את חוסר הביטחון הזה. כך הערכה עצמית נמוכה והסמקה מוגברת עלולים לייצר כדור שלג הולך וגדל, שתוצאותיו יכולות להגיע עד לחרדה חברתית, הימנעות ממגע עם אנשים ועוד", מוסיף פרופ' ערמון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

האם אפשר למנוע הסמקה?

לשאלת מניעת ההסמקה יש להבדיל בין הסמקה מסיבות פיזיות להסמקה מסיבות פיזיולוגיות. אם הבעיה היא פיזית – זה פשוט יותר. "באופן טבעי, כאשר הגוף יצטנן לאחר הפעילות הגופנית או שנעבור לאזור סגור וממוזג יותר, ההסמקה תיעלם די מהר על פי רוב", אומר פרופ' ערמון, "גם הורדה בצריכת אלכוהול תוביל לשיפור בתכיפות ההסמקה. לגבי שימוש בתרופות הגורמות להסמקה – מומלץ להיוועץ ברופא".

ומה לגבי הסמקה רגשית? "מניעת הסמקה הנגרמת מסיבות של כעס, בושה או מבוכה יכולה להתבצע במספר דרכים, שרובן מטפלות באופן כזה או אחר במקור של הבעיה", מסביר פרופ' ערמון, "למשל, בטיפול בבעיית הערכה עצמית נמוכה, אם קיימת, כמקור למבוכה שגורמת להסמקה, ניתן להיעזר בטיפול על מנת לפתח כלים קוגניטיביים והתנהגותיים להפחתת החרדה והמתח, ולהעלאת סף הבושה". לדבריו, אפשר לנסות גם טיפול בביופידבק, אך יעילותו אינה מובטחת.

"תרופות מקבוצת חוסמי בטא או תרופות אנטיכולינרגיות עשויות להפחית את תופעת ההסמקה עצמה, אך לעתים במחיר של תופעות לוואי", מוסיף ערמון, "לפעמים יש מקום לטיפול תרופתי בחרדה, וזאת במסגרת תכנית טיפולית כוללת".

מכיוון שרוב האנשים לא מעוניינים בטיפול תרופתי או פסיכולוגי, הרבה מסמיקים מפתחים לעמם שיטות להתמודדות עם הסמקה. משחק עם השיער, התחמקות עדינה, או השיטה שתמיד עובדת - איפור הפנים והצוואר החשוף בצבעים בהירים.

  • עוד באותו נושא:
  • הסמקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully