וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: קולה עושה אתכם זקנים

20.10.2014 / 8:55

ההשפעה של משקאות ממותקים על הגזרה שלנו היא כבר עובדה ידועה. כעת מחקר חדש מוכיח כי בעוד שהסוכר גורם למשקל שלנו לעלות, תוחלת החיים דווקא נמצאת בירידה

סודה גורמת למחלות לב- סיפור בדקה. מערכת וואלה!
שותים ומזדקנים. משקה סודה ממותק/מערכת וואלה!

אחרי שמצאו שהמבורגר וצ'יפס לא רק משמינים אלא גם עושים אותנו טיפשים, זה היה בלתי נמנע. שתיה של משקאות מוגזים וממותקים עלולה להוביל להאצה בהזדקנות התאים וה-DNA, כך על פי מחקר חדש שפורסם במגזין American Journal of Public Health.

על פי המחקר, ה-DNA של אנשים ששתו 350 מ"ל משקאות ממותקים ותוססים כל יום, הזדקן ב-4.6 שנים בממוצע. זו לא הפעם הראשונה שמשקאות מהסוג הזה מקבלים כותרות לא מחמיאות, ובעבר שמם נקשר להשמנה ולסוכרת. זו הפעם הראשונה שהם נקשרים גם להזדקנות.

עוד בנושא:
איך הסוכר משפיע על המוח שלכם?
צום מיצים: הדרך לרזון עוברת בגיהנום
מי צריך כדור שינה כשיש מיץ דובדבנים?

המחקר בדק 5,309 נסיינים בעלי בריאות תקינה בין הגילאים 20-65 שנתבקשו למלא שאלון הנוגע לצריכה האישית של משקאות ממותקים. בנוסף, לקחו החוקרים דגימת DNA מתאי הדם הלבנים שלהם. החוקרים מצאו כי הטלומרים, מגני הכרומוזומים משני צדיו המכילים את החומר התורשתי שבגרעין התא, היו קצרים יותר אצל אלו ששתו משקאות ממותקים באופן קבוע.

שעון גנטי מתקתק
הטלומרים מתקצרים כל פעם שהתא נחלק, והם משמשים כמעין שעון גנטי מתקתק. בין היתר אחראי הטלומר על אורך חיי התא ומחקרים קשרו בינו ובין מחלות כמו סרטן, מחלות לב וסוכרת. מחקרים אחרים הראו קשר בין טלומרים קצרים ובין עישון ולחץ נפשי.

קולה אילוסטרציה. ShutterStock
משקאות ממותקים תורמים למגיפת ההשמנה בילדים/ShutterStock

"המחקר הנוכחי מעלה את השאלה: אם הטלומרים מתקצרים בשל שתייה מוגזמת של משקאות תוססים וממותקים אצל אנשים מבוגרים, מה קורה לילדים שלנו?", אמרה פרופסור אליסה אפל, מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו בהתייחסה למגיפת ההשמנה בילדים. "יש כיום לא רק השמנת יתר בקרב ילדים צעירים, אלא גם מחלות שתוקפות בגיל מוקדם יותר. סודה יכולה להיות האשמה הבלתי נראית בחלק מהמקרים האלה".

כמויות של סוכר שמקצרות את החיים
המחקר אומנם מראה קשר בין שתיה של משקאות ממותקים להזדקנות, אבל לא הוכיח כי הם הסיבה היחידה שגורמת להם לתאים להזדקן. "אם המשקאות האלה אכן אשמים, זה בעיקר בגלל כמויות הסוכר הגדולות שזורמות לדם וגורמות לתהליכי חמצון ודלקות, שהם הגורמים העיקריים לקיצור של הטלומרים", הסבירה פרופסור אפל.

אפשר גם בלי:

מה קורה לגוף אחרי שנה בלי סוכר?

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
חומר מסוכן. סוכר/ShutterStock

דייויד ג'ייקובס, פרופסור לבריאות הציבור מאוניברסיטת מינסוטה בארה"ב שלא היה מעורב במחקר, אמר לגרדיאן הבריטי כי "אומנם יש קשר מאוד חזק בין סוכר ובין הטולמרים, אבל מחלות הן לרוב ארוכות טווח ופה מדובר בהשפעה מצומצמת וקצרת מועד. על מנת לבדוק את ההשפעה האמיתית ידרשו מחקרי המשך". על פי פרופסור אפל, היא והצוות שלה מתכננים מחקרים שכאלה, שיבדקו את ההשפעה של דיאטות קצרות טווח ועתירות סוכר על הטלומרים.

הסרטון שכבש את הרשת: מה קורה כשמרתיחים קולה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully