וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערך שגוי: ויקיפדיה עושה אתכם חולים

1.6.2014 / 8:23

מסתבר שלא רק היפוכונדרים נוטים לחפש מידע על מחלות ברשת, אלא כמעט כולנו. מחקר חדש גילה שתשעה מתוך עשרה ערכים רפואיים בויקיפידיה מכילים טעויות שעלולות לעלות לכם בבריאות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האם ניתן לסמוך על ויקיפדיה?/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם גם אתם נמנעים מללכת לרופא ומעדיפים לחפש באינטרנט מידע על כאב הגב שתקף אותכם, כדי שתקראו את תוצאות המחקר הבא. על פי המחקר שנערך באוניברסיטת צפון קרוליינה, ויקיפדיה, האינציקלופדיה האינטרנטית הכי פופולרית מכילה טעויות רבות בתשעה מתוך עשרה ערכים הקשורים ברפואה ובריאות.

ויקיפדיה מכילה כ-30 מיליון ערכים ב-285 שפות והיא נחשבת לאתר השישי הכי פופולרי באינטרנט וממוקמת כמקור החיפוש המוביל בכל מה שקשור לנושאי בריאות ברשת. החיסרון שלה: כל אחד יכול לכתוב ולערוך בה את הערכים על פי דעתו. בגלל העובדה הזו ובגלל ש-70% מהסטודנטים לרפואה משתמשים באתר ככלי לימודי, מתנדבים מצוותי רפואה ברחבי העולם החלו לבדוק את הדפים העוסקים בבריאות בחיפוש אחרי שגיאות והטעיות.

במחקר הנוכחי נבחרו עשרה ערכים אקראיים מתחום הבריאות. בין הערכים שנבדקו היו אסטמה, דלקת מפרקים וכאבי גב. 90% מהמאמרים שנבדקו על ידי רופאים בשנת 2012 לא היו מעודכנים ואף סתרו חלק מהממצאים החדשים בתחום.

תסמכו על הרופא לא על האינטרנט
"ויקיפדיה היא אומנם כלי מאוד נוח לביצוע מחקרים ברשת, אבל כדאי שחולים לא ישתמשו בה כמקור ראשון בגלל שהיא לא עוברת את אותם תהליכים כמו מאמרים בעיתונים הרפואיים", אמר מחבר המחקר, דר' רוברט הסטי ל-BBC "המקור הכי טוב עבור אנשים שדואגים לבריאות שלהם, הוא פשוט הרופא שלהם".

סטיבי בנטון, מויקימדיה בריטניה, סיפר כי קיימים נסיונות לשפר את המאמרים ומקורות הידע שמופצים על ידי ויקיפדיה ודומותיה בארצות אחרות. "הקמנו פרויקט באנגליה שמשלב עורכים בויקיפדיה ואנשי רפואה, שתפקידם לעבור על הערכים ולעדכן אותם כדי שיהיו יותר מדוייקים ויותר קלים לקריאה". בנוסף לעידכונים, עובדת ויקימדיה עם חוקרי סרטן מבריטניה וכותבים שיוצרים תכנים מעודכנים עבורם. "למרות כל זאת, חשוב שאנשים שדואגים לבריאות שלהם יפנו לרופא ולא לאינציקלופדיה", סיכם בנטון.

מוויקיפדיה נמסר כי תוצאות המחקר אינן מדוייקות ואינן נתמכות על ידי המידע שבידם. "אחת הטעויות שהחוקר סימן הייתה בערך שעסק בדיאגנוזה של לחץ דם ובפועל רשום אצלנו שברוב המקרים נערכות שלוש בדיקות ולא כפי שצויין. "ויקיפדיה עוסקת לא רק באמת אלא גם במידע שניתן לאימות", אמר אחד מראשי האינציקלופדיה האינטרנטית.

למרות שתוצאות המחקר מסתמכות על ערכים לא רבים ובדיקות נוספות צריכות להיעשות בעתיד על מנת ולהשלים את המחקר, מומלץ בכל זאת לפנות לרופא לפני שאתם מאבחנים את עצמכם דרך האינטרנט.

  • עוד באותו נושא:
  • ויקיפדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully