וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע צוק איתן: יש הרבה פחות נפגעי חרדה

10.7.2014 / 15:48

איך מזהים נפגעח חרדה, איך מטפלים בהם, איך נערכים לזה, ולמה במבצע הנוכחי אנחנו רואים את זה הרבה פחות? מנכ"ל מד"א אלי בין עם התשובות

עוברת אורח תופסת מחסה בזמן אזעקה – יפו, 10 ביולי 2014. רויטרס
עוברת אורח תופסת מחסה בזמן אזעקה/רויטרס

במד"א אמנם ערוכים בכוננות מוגברת מאז תחילת מבצע צוק איתן, אך למרבה המזל, או המוכנות של העורף, לא טיפלו עד כה בנפגעים רבים. מתחילת המבצע העניקו הצוותים טיפול ל-68 בני אדם, בהם תשעה שנפצעו קל במהלך ריצה למרחבים מוגנים ו-59 נפגעי חרדה. לדברי מנכ"ל מד"א, אלי בין, תופעת נפגעי החרדה ירדה משמעותית באירועים הביטחוניים האחרונים.

עוד בוואלה! בריאות:
איך מסבירים את הטירוף הזה לילדים?
בשיא המתח: האוכל שיעזור לכם להירגע
חיים של אבא: המלחמה הפכה אותי לרוני דניאל

מדובר בכמות קטנה יחסית של נפגעי חרדה?

"בהחלט כן. ממבצע למבצע יש ירידה בכמות נפגעי החרדה. לצערנו מדובר בתופעה שאנחנו מכירים כבר זמן רב. במלחמת לבנון השנייה התופעה הזאת הייתה הרבה יותר רחבה. אני זוכר שאז העמדנו רכבים מיוחדים בנקודות שונות כדי לטפל אך ורק בנפגעי חרדה. התופעה הצטמצמה משמעותית במבצעים האחרונים של עופרת יצוקה ועמוד כענן. גם הפעם, בצוק איתן, מדובר במספרים הרבה יותר קטנים. אנשים כנראה מודעים יותר ואולי גם למדו יותר לסמוך על צה"ל ופיקוד העורף".

במה נתקל צוות שמגיע לטפל בנפגע חרדה?

"בדרך כלל מדובר באדם מאד הסובל מנשימת יתר, חש נימול בידיים והתכווצויות בשרירים ואינו מצליח לתקשר או לדבר באופן שוטף ומובן. כל דבר שהוא לא שגרתי וקורה בבת אחת. במקרים רבים מדובר באנשים שמועדים לחרדות".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

איך מטפלים בנפגע חרדה?

"הטיפול הנכון ביותר הוא לדבר עם האדם, להרגיע אותו. משתדלים לא להשתמש בתרופות. רק במקרים קיצוניים הפרמדיקים נותנים גם טיפול תרופתי. אם יש צורך, מפנים למרכזי דחק. בדרך כלל משם משתחררים בתוך כמה שעות".

כיצד ניתן להימנע מחרדה?

"קודם כל צריך להתכונן ולהכין את האוכלוסייה לכך שיש סיכוי להיכנס למצב כזה. ככל שנכין את עצמנו יותר למצבים כאלה, כך אפשר להגיע יותר בקלות לרגיעה עצמית. צריך להבין ולהזכיר לעצמנו שלא כל אזעקה משמעותה פגיעה. מי שבדרך כלל נוטה להתרגש יתר על המידה, רצוי שלא יהיה לבד אלא יקיף עצמו באנשים אחרים, שיתמכו בו ויחזקו אותו. אנשים בעלי פוטנציאל לחרדה, מומלץ שישהו במחיצת אנשים שאינם כאלה.

"הדבר השני הוא מוכנות. ככל שנכין את עצמנו למצב של אזעקה, נדע מהן הפעולות שעלינו לעשות ואיפה אנחנו צריכים להיות, כך תקטן החרדה. והכי חשוב, כמובן, להישמע להוראות פיקוד העורף. אנחנו במד"א ערוכים לטפל בנפגעי חרדה, וכמובן פועלים בימים אלה בהיערכות מוגברת ומוכנים לכל תרחיש. אם לא הייתה משמעת כל כך גדולה של האוכלוסייה וציות להוראות פיקוד העורף – לא הייתה כמות קטנה כל כך של נפגעים".

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully