וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הלבלב הביוני ינצח את הסוכרת?

האיגוד האירופי לחקר הסוכרת התכנס השבוע ופרסם בשורה למיליוני בני אדם שסובלים מסוכרת: הלבלב המלאכותי תופס תאוצה. כל הפרטים על הניסוי החדש

זריקת אינסולין. AP
הסוף לאינסולין?/AP

האיגוד האירופי לחקר הסוכרת התכנס השבוע באוסטריה ופרסם בשורה למיליוני בני אדם שסובלים מסוכרת. החוקרים בכנס דיווחו על תוצאות מוצלחות בניסוי מערכת חדשה של לבלב מלאכותי. החוקרים בדקו את המערכת החדשה בקרב 40 חולים עם סוכרת מסוג 1, בהשוואה למשאבת אינסולין רגילה.

עוד בנושא:
6 דרכים להוריד את רמת הסוכר בגוף
האם נמצא פיתרון טבעי לסוכרת?

הלבלב המלאכותי מסוגל להפריש אינסולין וגם גלוקגון, שני הורמונים שמיוצרים באופן נורמלי בשתי קבוצות תאים סמוכות בלבלב בריא. אינסולין הוא ההורמון שאינו מיוצר על ידי לבלב של חולי סוכרת מסוג 1, ותפקידו לאפשר הורדה של רמות הסוכר בדם באמצעות הכנסתו לרקמות שונות בגוף. גלוקגון הוא הורמון נגדי לאינסולין והוא מופרש כאשר רמת הסוכר בדם פוחתת מתחת לתחום הנורמה כדי למנוע רמות נמוכות ומסוכנות של גלוקוז בדם.

אפשרות בטוחה ויעילה יותר

כאשר חולים השתמשו בלבלב המלאכותי בלילה, רמות הגלוקוז שלהם נשארו בתחום המוגדר כתקין ב-18% יותר מאשר תחת שימוש במשאבת אינסולין סטנדרטית. רמות הגלוקוז בדם בשעות הלילה היו מאוזנות יותר והם סבלו פחות מאירועים של ירידה ברמות הגלוקוז אל מתחת לרמות הבטוחות (מצב שקרוי היפוגליקמיה).

המחקר הוכיח כי שימוש ממושך ועצמאי ללא השגחה אצל מבוגרים ובני נוער עם סוכרת מסוג 1 הוא אפשרות בטוחה ובעיקר יעילה יותר. החוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה מציינים כי כעת הם יכולים להגדיל באופן משמעותי את משך הזמן שבו רמות הסוכר בדם החולים נמצאות ביעד, ולצמצם אירועים של עלייה מסוכנת של רמות הסוכר בדם (היפרגליקמיה) או ירידה מסוכנת (היפוגליקמיה).

התקווה היא שבעתיד הטיפול יהיה זמין ויאפשר לסייע לאיזון המחלה בקרב הסובלים מסוכרת מסוג 1.

יותר איזון, פחות חריגות

מחקר זה מצטרף למחקר שפורסם רק לפני שלושה חודשים מירחון הרפואי היוקרתי The new England journal of medicine על הלבלב הביוני. הניסוי הקודם שכלל שימוש במערכת מעט שונה מבחינה טכנית אך דומה מבחינה עקרונית בכך שהיא מפרישה גם אינסולין וגם גלוקגון (משתי משאבות שונות). המערכת נוסתה על 20 מבוגרים ו-32 מתבגרים עם סוכרת מסוג 1, והדגימה תוצאות דומות מאוד ומבטיחות שכללו שיפור באיזון הסוכרת ופחות אירועים של חריגות מטווח הנורמה.

שני המחקרים הללו הם ללא ספק בשורה טובה באשר לעתיד הטיפול בחולי סוכרת מסוג 1. לרוב חולים אלה הם צעירים יחסית וכל שיפור בטיפול ובאיזון מחלתם, לא רק משפר את נוחות הטיפול ואת איכות חייהם למשך שנים ארוכות, אלא גם מפחית בצורה משמעותית את שיעור הסיבוכים של המחלה.

  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully