וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנשים עדיין מתים מעקיצות דבורים?

22.9.2014 / 10:56

גבר בן 35 מת היום בדרום הארץ לאחר שנעקץ מדבורים בכל גופו, ופיתח תגובה אלרגית חריפה. ד"ר ד"ר יוסף פנסוף מסביר מהי אלרגיה לדבורים, כמה היא נפוצה, והאם ניתן למנוע את סכנת החיים

ביקור במכוורת דבורת התבור. עידו שחם
דבורים, עלולות להיות קטלניות/עידו שחם

גבר בן 35 מת הבוקר (שני) לאחר שנעקץ בכל חלקי גופו מדבורים. האיש, ככל הנראה פועל תושב רהט, נעקץ פעמים רבות בעת שעבד בשטח חקלאי ופיתח תגובה אלרגית חריפה. לדברי הצוותים הרפואיים שטיפלו בו, ההידרדרות במצבו הייתה מהירה, ובתוך דקות הוא איבד גם דופק ונשימה.

מהי אלרגיה לעקיצת דבורים?
ד"ר יוסף פנסוף, מומחה בכיר לאלרגיה בשרותי בריאות כללית מחוז חיפה מסביר כי אלרגיה לדבורים וצרעות נפוצה בקרב אחד עד שני אחוזים מהאוכלוסייה, בדרגות שונות. עם זאת, לא כל האלרגיות הן קטלניות.

"על מנת לגלות כי סובלים מאלרגיה - צריך להיעקץ", מסביר ד"ר פנסוף, "רק אחרי שנעקצים הגוף מכיר את החומר ו'מחליט' אם הוא מגיב באלרגיה. לא ניתן לחזות את זה מראש". הסימפטומים לאלרגיה הם קוצר נשימה, פריחה, חנק, ירידת לחץ דם ועילפון.

מתי חייבים להגיע לרופא אלרגיה?
"יש הרבה מה לשפר מבחינת מודעות", אומר ד"ר פנסוף, "כל אדם שמגיב בצורה חריגה לעקיצת דבורה, חייב להגיע בהקדם לרופא אלרגיה. צריך לבדוק אם האלרגיה שלו היא קטלנית ומסוכנת".

אם אדם נמצא בסכנת חיים בשל אלרגיה לדבורים, הרופאים יציידו אותו ב-epipen, מזרק שמזריק אדרנלין. זו התרופה היחידה שבתוך דקה מזמן העקיצה יכלה לעצור את התפתחות האלרגיה. "כמעט כל מי שמת מכל סוג של אלרגיה, אם היה לו את החומר הזה היה ניצל", אומר ד"ר פנסוף.

המרכיב השני של הטיפול הוא באמצעות חיסונים. מעל 20 שנה קיים חיסון נגד אלרגיה לדבורים וצרעות, אשר כולל זריקות שצריך לקחת במשך שנים. "חשוב לדעת שיש טיפול, ואף טיפול יעיל. ברגע שמטופלים, גם אם נעקצים לא קורה כלום. אם נצליח לחנך את הציבור ואת הגורמים המטפלים בנחיצות של הפנייה לאלרגולוג, אנחנו את שלנו עשינו", מסכם ד"ר פנסוף.

"עקיצה עלולה לגרום למוות בתוך דקות"
גם ד"ר ננסי אגמון לוין, יו"ר איגוד רופאי האלרגיה, מדגישה כי חשוב להיות מודעים לאלרגיה ולחומרתה. "עקיצת דבורה אצל אדם אלרגי עלולה להוביל למוות תוך דקות ספורות" היא אומרת. לדבריה, כל אדם שפיתח תפרחת, ירידת לחץ דם, כאבי בטן או שלשולים כתוצאה מעקיצה צריך לעבור הערכה מדויקת לאילו אלרגנים ממשפחת הדבורים הוא רגיש. "הוא חייב להחזיק מזרק אדרנלין כי בעקיצה הבאה הוא עלול למות", מזהירה ד"ר אגמון לוין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully