וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: תרומת דם מהומואים תציל מיליוני אנשים

21.9.2014 / 10:58

מחקר חדש מצא כי אם יבוטל האיסור על לקיחת תרומות דם מהומואים בארה"ב, הדבר עשוי להציל את חייהם של מיליוני בני אדם לאורך השנים. ומה המצב בישראל?

אדם נותן דם לבדיקה לגילוי HIV. וושינגטון הבירה, 2012. GettyImages
בדיקת דם לגילוי מחלת האיידס/GettyImages

אם עד כה לא השתכנעתם מדוע הומואים לא יכולים לתרום דם, המחקר הבא יגרום לכם להמשיך ולתהות. מחקר שפורסם בשישי האחרון מצא כי אם יורידו בארה"ב את האיסור על לקיחת תרומות דם מאוכלוסיה זו, שקיים מ-1983, יתווספו לבנק הדם מאות ליטרים בשנה שיוכלו להציל את חייהם של כמיליון איש.

עוד בנושא:
המלצה: על כל ההומואים ליטול תרופה נגד HIV
מה אתם באמת יודעים על איידס?
האו"ם: מקווים לחסל את מחלת האיידס עד 2030

מנהל התרופות הפדרלי אסר על לקיחת תרומות דם מהומואים לאחר שבתחילת שנות ה-80 מחלת האיידס הפכה לשכיחה והתגלה כי היא מועברת גם דרך עירוי. כעת גילו חוקרים ממכון ויליאמס לחקר זהות מגדרית ואוריינטציה מינית מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, כי ביטול האיסור יוסיף כ-300 ליטרים למאגר הדם. עוד נמצא כי גם במצב בו תידרש החמרה, ויוחלט לקחת דם רק מהומואים שלא קיימו יחסי מין בשנה האחרונה, עדיין יתווספו כ-150 ליטרים שיוכלו להציל את חייהם של מאות אלפים.

איגוד הרפואה האמריקאי והצלב האדום בארה"ב יצאו בהצהרה במהלך הקיץ האחרון וקראו למנהל התרופות והמזון האמריקאי, ה-FDA, לבטל את האיסור, ואף טענו כי הוא מפלה ואין לו כל הצדקה, רפואית או מדעית. מנהל התרופות בתגובה הודיע כי הוא ממשיך להתעדכן בכל מחקרים בנושא, ועד שלא תמצא הוכחה כי תרומת דם מהומואים לא מעלה את הסיכון להידבקות מחלת האיידס הוא לא יוסר. "אנחנו מאוד מעריכים את אלה שמעוניינים לתרום דם, ומודעים לכך שקיימת השפעה על חלקם בעקבות המדיניות", אמרה ג'ניפר רודריגז, דוברת ה-FDA.

גם בישראל עדיין יש איסור
ובעוד שבאנגליה מותר בשנים האחרונות להשתמש במנות דם של הומואים שלא קיימו יחסי מין 12 חודשים, בישראל, כמו בארה"ב עדיין קיים איסור. באתר מגן דוד מופיע תחת מצבים בהם אי-אפשר להשתמש במנה לעירוי, הסעיף הבא: "התורם מקיים אורח חיים העלול להגביר את הסיכון למקבלי הדם כמו שימוש תוך ורידי/הסנפה סמים, קיום יחסי מין עבור תשלום, קיום יחסי מין בין גברים לאחר שנת 1977 ועוד".

מבחנות דם נשלחות לבדיקות HIV. הונדורס, דצמבר 2009. AP
מבחנות דם נשלחות לבדיקה/AP

באתר מגן דוד אדום מסבירים את ההחלטה בכך שמכל מנת דם מכינים 3 מרכיבים, הניתנים ל-3 חולים שונים, כך שהפוטנציאל לנזק הוא משמעותי ביותר. עוד טוענים באתר כי "גם הבדיקות המתקדמות ביותר שמבוצעות, בישראל ובעולם, לכל מנת דם במטרה לזהות מחלות שעלולות לעבור בעירוי (ובמיוחד דלקת כבד נגיפית ו-HIV) אינן מסוגלות לזהות תורם שנמצא ב"תקופת החלון", שהיא התקופה ממועד ההדבקה ועד לזיהוי קיום הנגיפים בדם". הסיכון לטענתם גדל אצל אוכלוסיות שונות, ביניהן הומואים.

שרת הבריאות יעל גרמן, הודיעה כבר לפני שנה כי בכוונת משרדה לבחון מחדש את האיסור יחד עם הוועדה המייעצת לרפואת עירויים. בקהילה ההומו-לסבית קיוו כי התקדים של 2007, בו שונתה מדיניות קבלת תרומות הדם מאתיופים שנולדו בארץ, יחול גם עליהם. בינתיים זה עוד לא קרה.

כ-500 נשאים מתגלים בישראל כל שנה
אחרי שנפוצה בעיקר בשנות ה-80 וה-90, בשנים האחרונות נרשמת שוב מגמת עלייה בקרב הנשאים והחולים באיידס בישראל ובעולם, ועל פי נתוני הוועד למלחמה באיידס מדצמבר 2013, חיים כיום בישראל כ-8,000 נשאי וחולי איידס. בשנת 2011 התגלו 456 נשאים חדשים, וב-2012 - 495. העלייה בשיעור הנשאים החדשים בקרב קהילת ההומואים בשנים האחרונות עומדת, כך על פי נתוני הוועד על בין 30% ל- 40%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully