וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 הערים הכי בריאות בעולם

9.9.2014 / 14:04

ה-CNN בדק אילו ערים ברחבי העולם הכי טובות לבריאות וחזר עם מסקנות חותכות. הכירו את הערים בהן שומרים על התושבים מעשן סיגריות, מקדמים פעילות גופנית ודואגים לילדים ולקשישים

10 הערים הבריאות בעולם

הבריאות שלנו לא מושפעת רק מהאוכל שאנחנו אוכלים ומהפעילות הגופנית שאנחנו מזניחים, אלא תלויה גם בסביבה שאנחנו חיים בה. עיר שמקדמת אורח חיים בריא, מקום שמלא בפארקים ירוקים או אזור נטול זיהום אוויר הם בעלי השפעה מכרעת על הבריאות ועל תוחלת החיים.

עיר בריאה באמת לא מסתפקת רק באופניים צבועים בירוק. היא מסייעת לקשישים שלה, שומרת על התינוקות, מתהדרת במערכת בריאות יעילה, מקדמת רפואה מונעת ואוסרת עישון במקומות ציבוריים. לא תאמינו איזה השפעה יכולה להיות לאלו על הבריאות שלכם. עדות לכך היא בריאותם ושביעות רצונם של תושבי הערים הבריאות בעולם. ה-CNN דירג את 10 הערים הבריאות בעולם (לא, אנחנו לא ברשימה), ובנה רשימה שרובנו יכולים רק לקנא בה. מקופנהגן ועד נאפה וואלי בקליפורניה – אלו המקומות הכי בריאים שיש.

אושר: קופנהאגן, דנמרק

בקופנהגן יש המון צעירים קרייריסטים ומצליחים, ובכל זאת – לא מקובל לעבוד בה אל תוך הלילה. רק 2 אחוזים מהעובדים בקופנהגן עובדים 40 שעות ומעלה בשבוע, כך על פי דו"ח של ה-OECD. כל הזמן הפנוי הזה מאפשר לתושבי קופנהגן לבלות עם המשפחות שלהם, להשתתף בספורט מאורגן, להתנדב ולהשתתף בפעילויות קהילתיות. יתרון נוסף של קופנהגן הוא שכל הפעילויות הקהילתיות האלה - יוגה צחוק בפארק לדוגמה – הן לגמרי חינם, כך שכולם יכולים להשתתף בהם.

האפשרות לאזן בין הקריירה לזמן איכות עם משפחה וחברים, לא רק שומרת על רמות סטרס נמוכות, אלא גם משפרת את מדד האושר. זו אחת הסיבות לכך שדנמרק מדורגת כל שנה מחדש כאחת המדינות שאנשים בה הכי מאושרים.

עוד יתרון בריא לקופנהגן היא שהעיר הזו מעודדת תזוזה – אנשים הולכים ברגל למסעדות ולקניות (יש שווקים פתוחים עם מוצרים טריים כמעט בכל אזור בעיר), והרבה אנשים רוכבים באופניים לעבודה, מכיוון שהעיר מלאה בשבילי אופניים נוחים. וכל הטוב הזה עתיד להשתפר – עד שנת 2015 כל תושבי קופנהגן יוכלו להגיע ברגל לפארק או לחוף ים בפחות מ-15 דקות.

חיים ארוכים: אוקינאווה,יפן

בעיר היפנית אוקינאווה יש קסם מיוחד שמאפשר לתושביה להזדקן בנחת. זו הסיבה שהאוכלוסייה שם מאריכה חיים יותר מכל מקום אחר בעולם. תוחלת החיים לנשים היא 86, ולגברים 78 מדובר ב-10 שנים יותר מהממוצע העולמי לגברים ו-13 שנים יותר מהממוצע העולמי לנשים.

מחקר גדול שבחן את הסיבה לכך גילה כי תושבי אוקינאווה נמצאים בסיכון מופחת מבחינה גנטית לחלות ברוב המחלות שהורגות אותנו (סרטן, מחלות לב, סוכרת ועוד). אבל זה לא הכל – אף שלא מדובר בעיר הכי עשירה ביפן, איכות החיים שם פשוט טובה. תושבי אוקינאווה מקפידים על פעילות גופנית ועל תזונה בריאה, ולכן מדד מסת הגוף שלהם נמוך. הדיאטה שלהם עשירה בירקות ירוקים וצהובים, בטטות, סויה ודגים. הם אוכלים מעט בשר אדום, שותים באופן מתון ורק מעטים מהם מעשנים.

תושבי אוקינאווה גם חזקים בפן הקהילתי – הם גרים עם המשפחות המורחבות שלהם ושומרים על קשרים הדוקים גם עם המבוגרים שבבני משפחתם. באופן כללי, בריאות טובה וקשרים משפחתיים חזקים שומרים אותם רגועים יותר וחרדים פחות, ולכן הם בריאים יותר.

תינוקות בריאים: מונטה קארלו, מונאקו

במונטה קארלו הקטנה יש את שיעור תמותת התינוקות הקטן בעולם – 1.81 מיתות לכל 1,000 לידות. הסיבה העיקרית לכך היא ששירותי הבריאות שם שמים דגש משמעותי על הנושא – מתכנון ההיריון ועד הטיפול בתינוק אחרי הלידה. מעקב איכותי במהלך ההיריון ולידות בטוחות שמבוצעות בידי צוותים מצוינים, מבטיחים שיעורי תמותה קטנים יותר.

כמובן שהסיבה העיקרית לכך היא כלכלית – מונאקו היא אחת המדינות העשירות בעולם, ולכן היא יכולה לאפשר מיכשור חדיש ומתוחזק היטב, צוותים מיומנים ובתי חולים חדישים. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, ילדים ב-20 האחוזים העניים בעולם נמצאים בסיכון גבוה פי 2 למות בשנה הראשונה לחייהם, בהשוואה לילדים ב-20 האחוזים העשירים של העולם.

אבל גם אם היתרון של מונאקו הוא כלכלי בלבד, אי אפשר להתעלם מהעובדה שחלק מהכסף הגדול הזה הולך למטרה כל כך חשובה. במונאקו יש פי שלושה יותר רופאים לנפש ביחס לארה"ב, כך שהבריאות של התושבים שם די מובטחת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אוויר נקי: ונקובר, קנדה

בוונקובר יש את האוויר הכי נקי בעולם. וזה בריא, מאוד. העיר הקנדית מקפידה על שבילי אופניים ותחבורה ציבורית נוחה כדי לגרום לאנשים לוותר על כלי רכב פרטיים – ומצליחה בזה. אבל זו לא הסיבה היחידה שהאוויר שם כל כך נקי. בוונקובר גם מיישמים חוקים סביבתיים נוקשים ומקפידים על סביבה ירוקה, שימור יערות ופיתוח מרחבים ירוקים.

איכות האוויר היא מדד משמעותי לבריאות תושבי העיר, שכן זיהום מקצר חיים ומעודד מחלות שונות. ערים מזוהמות גורמות לאסתמה אצל ילדים, להתקפי לב, אירועים מוחיים, משקל לידה נמוך וסרטן ריאות.

מחקרים מראים כי אנשים שגרים בסמיכות לכבישים סואנים נושמים הרבה יותר כימיקלים מסוכנים. לכן, בוונקובר מקפידים שלכל התושבים תהיה גישה למרחבים ירוקים ולאוויר צלול ונקי.

מלאת אנרגיות: מלבורן, אוסטרליה

מלבורן היא עיר שכיף לחות בה – היא מספקת לתושבים שלה תעסוקה, בילויים, תחושת ביטחון, ניקיון, שירותי בריאות טובים ועוד יתרונות שערים אחרים יכולות רק להתקנא בהם (סבלנות לדתות וגזעים שונים, לדוגמה). העובדה שפשוט נעים לגור בה, הופכת את מלבורן לעיר בריאה, שכן התושבים שלהם רגועים ונינוחים יותר, ולכן חולים פחות.

בנוסף, בדומה לערים בריאות אחרות, יש במלבורן רשת רחב של רכבות חשמליות והיא שזורה בשבילי אופניים, כך שלא חייבים כלי רכב כדי ליהנות ממנה. היא יפה ומלאה מרחבים כך שאנשים זזים בה יותר ושומרים על כושר. במילים אחרות, מדובר בעיר מלאת אנרגיות.

אומנם לא ברור מה צופן העתיד של העיר האוסטרלית, שכן היא גדלה במהירות וזה עלול להרוס את המאפיינים שעושים אותה בריאה, אבל נכון לעכשיו – זה מקום כיפי ובריא לגור בו.

עיר נקייה מעישון: ניו יורק, ארה"ב

ניו יורק היא אומנם לא הסמל הקלאסי לבריאות, אבל מאפיין אחד חשוב שלה הכניס אותה לרשימה הבריאה הזו – ניו יורק פשוט לא מאפשרת עישון. מבין הערים הגדולות ברחבי העולם, ניו יורק היא חלוצה ומובילה בצמצום העישון בשטחה.

האיסור לעשן בפאבים, מסעדות, מקומות עבודה ומקומות ציבוריים, הפחית משמעותית את כמות המעשנים בניו יורק. משנת 2002 לשנת 2012 מספר תושבי ניו יוק הבוגרים שמעשנים ירד ב-28 אחוזים. באותה תקופה בערך, שיעור העישון בבתי הספר בניו יורק צנח ב-50 אחוזים.

מכיוון שגם עישון פסיבי הורג, בניו יורק לא אוסרים עישון רק במקומות סגורים אלא גם בפארקים, חופים ומדרכות. זה משאיר למעשנים מעט מאוד אופציות. וכדי לתת את מכת המחץ הסופית לעישון בתחומה, עיריית ניו יורק העלתה את הגיל המותר לקניית סיגרית מ-18 ל-21, והעלתה את המס על סיגריות כך שהן הפכו יקרות מדי להרבה מאוד אנשים.

דאגה למבוגרים: ג'ונקופינד, שבדיה

בשוודיה יש איכות חיים טובה לכולם, ואיכות חיים טובה מאוד למבוגרים. בעיר ג'ונקופינד השוודית החליטו לשפר את איכות החיים שלה קשישים החיים בה אפילו יותר, והכריזו על פרויקט דאגה למבוגרים בשם "מה טוב לאסתר", שגרם לשינויי מדיניות נרחבים כדי להקל על מבוגרים.

בלב הפרוייקט עומדת קשישה אחת דמיונית בשם אסתר, שהרשויות רואים לנגד עיניהם בעת קבלת החלטות. לדוגמה, כאשר שאלו את עצמם עם מה תצטרך להתמודד אסתר אם תסבול מבכאבים בחזה, הם הבינו שהיא תיאלץ להתמודד עם מערכת ביורקרטית מורכבת, ולכן בנו מדיניות בריאות חדשה שמאפשרת טיפול בקשישים בביתם. התכנית החדשה גרמה בטווח הארוך להפחתה בצורך במיטות אשפוז ולחיסכון גדול לרשויות.

רפואה מונעת: הוואנה, קובה

הוואנה היא אחת הערים הכי בריאות בעולם. אומנם רוב עיר ענייה, ומגבלות המסחר עם ארה"ב לא מאפשרות גישה לטכנולוגיות רפואיות מתקדמות, אבל דגש על רפואה מונעת גורם לתושבי העיר הקובנית לא להזדקק מראש לשירותי בריאות. בקובה, מדינה של 11 מיליון בני אדם, תוחלת החיים הממוצעת היא 79 (כמו בארה"ב), ושיעור תמותת הילדים נמוך יותר מארה"ב. כל זאת כאשר ממשלת קובה משקיעה רק 400 דולר לאדם לשירותי בריאות, לעומת 9,000 דולר בארה"ב. והכל בזכות המניעה.

בהוואנה אנשים לומדים מגיל צעיר לדאוג לעצמם ולסובבים אותם. ילדים לומדים עזרה ראשונה בסיסית והחייאה, וכולם חיים באופן שמשאיר אותם בריאים. בנוסף, בתי הספר לרפואה בקובה הם בחינם, כך שהמדינה מכשירה יותר רופאים מכל מדינה אחרת באמריקה הלטינית. אז אומנם אין שם באמת טיפול רפואי יעיל, אבל הם בהחלט מלמדים על החשיבות של רפואה מונעת בשמירה על איכות החיים.

מערכת בריאות טובה: סינגפור

אם אתם כבר חולים, עדיף שתהיו בסינגפור. לסינגפור יש את אחת ממערכות הבריאות העילות בעולם – והיא זמינה ל-80 אחוזים מהתושבים. למרות יעילות מערכת הבריאות, סינגפור מוציאה פחות על שירותי בריאות מכל עיר אחרת ברחבי העולם.

איך עושים את זה? שר הבריאות בסינגפור דורש מכל התושבים להשתתף בתכנית חיסכון בריאותית שבה כולם מתבקשים לחסוך סכום כסף שיכסה הוצאות בריאות עתידיות. הושבים גם מקבלים קצבת בריאות בהתבסס על ההכנסה שלהם. המדיניות הזו מאפשרת לכל מי שנזקק לכך לקבל שירות רפואי איכותי.

בחירת הגולשים: נאפה ואלי קליפורניה

את המקום העשירי ברשימת הערים הבריאות שמרו ב-CNN לבחירת הגולשים, שהכתירו את עמק נאפה בקליפורניה. למה? בגלל שהעיר הזו ניזונה מגידולים מקומיים בריאים, מעודדת רכיבה על אופניים ויש בה תרבות נהדרת. למרות כל זה, נאפה ידועה בעיקר ביין שלה, שבין אם הוא עוזר לבריאות או לא, הוא בהחלט טוב למצב הרוח. ומצב רוח טוב זה בריא.

  • עוד באותו נושא:
  • קופנהגן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully