וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הדרך הכי טובה לצחצח שיניים?

18.8.2014 / 9:59

חוקרים מאנגליה ניסו לברר מהי הדרך המומלצת והבריאה ביותר לצחצוח השיניים. הם הגיעו למסקנה אחת: אף אחד מרופאי השיניים לא באמת יודע

ילד מצחצח שיניים. Vitalinka, ShutterStock
איך נלמד את הילד לצחצח שיניים?/ShutterStock, Vitalinka

בני האדם הצליחו לשלוח אסטרונאוט לירח, יצרו מדפסות תלת מימדיות ורובוטים שיחליפו את כולנו בקרוב, אבל לשאלה אחת עדיין אין תשובה - מהי הדרך הנכונה והבריאה ביותר לצחצח שיניים?

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת קולג' לונדון באנגליה בדק ומצא שאין עדויות שמבדילות בין שיטת צחצוח אחת לשנייה. "תשאלו יותר מרופא שיניים אחד מהי הדרך הנכונה לצחצח שיניים ותקבלו כמה תשובות שונות", מעיד דר' ג'ון ויינרייט, שערך את המחקר בראיון לרויטרס. "העובדה הזו יוצרת אצל אנשים בלבול, והם לא יודעים למי להקשיב".

עוד בנושא:
חשד לרכיב מסרטן במשחת שיניים של קולגייט
לצחצח שיניים כבר מהשן הראשונה
האמת המגעילה על מברשת השיניים שלך

וינרייט ועמיתו, דר' אוברי שייהאם, בחנו המלצות מספרי לימוד לרפואת שיניים, המלצות של חברות ליצור משחות ומברשות שיניים וספרי הדרכה של 10 איגודים לרפואת שיניים מ-10 מדינות שונות. המסקנה ממרבית המקורות הייתה שמומלץ לצחצח שיניים פעמיים ביום למשך שתי דקות כל פעם. לגבי אופן הצחצוח - לא הייתה תמימות דעים, מה שלדעת החוקרים גורם חוסר אמון במקצוע רפואת השיניים.

בספרות המקצועית מצאו החוקרים רופאים שהמליצו לצחצח שיניים גם שלוש דקות ומעלה. רופא אחד אף הגדיל לעשות והמליץ לצחצח כל שן בנפרד למשך שלוש דקות. הבלבול לא נפסק רק באורך זמן הצחצוח אלא גם בתנועה ובזוויות של המברשת, כאשר בספרים מתוארות שש דרכים לצחצוח השיניים. "יש היום המון עצות לגבי אופן צחצוח השיניים. לפי איך שזה נראה כרגע, צחצוח רגיל יביא את אותן תוצאות כמו כזה מורכב יותר, והוא הרבה יותר פשוט ליישום", מסביר דר' וינרייט.

שאלה שאין עליה תשובה 100 שנה

"המחקר הזה חשף את אחד הדיונים המרכזיים של רופאי השיניים", מעיד פרופסור בנג'מין שפי, מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו. "אחרי 100 שנים שצחצוח שיניים הוא עובדה קיימת, רופאי השיניים עדיין לא הצליחו למצוא עדויות שיגרמו לשיטה אחת להיות עליונה על אחרת".

"בשביל משהו שאנשים עושים פעמיים ביום, הייתם מצפים שלרופאי השיניים תהיה תשובה באיזו צורה עדיף לצחצח את השיניים", מסביר דר' וינרייט שהגיע אל המחקר הנוכחי בעקבות מטופלים שלו שביקשו לדעת למה ההמלצות שלו לצחצוח השיניים שונות מאלו שניתנו להם על ידי רופא השיניים הקודם שלהם.

אז איך בכל זאת כדאי לצחצח שיניים? "צחצוח עדין כשהמברשת מוחזקת בצורה מאוזנת ובזווית של 45 מעלות", ממליץ דר' שייהאם. גם לצחצוח שיניים מיד לאחר אכילת מזון עם סוכר, יש יתרון יחסי. "ההשפעה של החומציות על השיניים מתחילה שתי דקות מרגע אכילת הסוכר ופוגעת באמייל של השן, לכן כדאי למהר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully