וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשבילי? צ'ייסר של אומגה 3 בבקשה

חוקרים משיקגו גילו את יכולתן של חומצות ממשפחת אומגה 3 להתנגד להשפעתו ההרסנית של אלכוהול על המוח ולשקמו. ולא, זה לא אומר שאפשר לשתות עכשיו יותר

תמונת אילוסטרציה אלכוהול. אורי לנץ
עדיין צריך לבחור נהג תורן/אורי לנץ

אף שבין מדינות ה?OECD ישראל ממוקמת במקום נמוך בצריכת אלכוהול, בני הנוער הישראלים נמצאים דווקא במקום השני בעולם (אחרי אוקראינה) בין בני הנוער שצורכים אלכוהול לפחות אחת לשבוע. לפי סקר שבוצע על ידי הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, כ?40 אחוז מתלמידי כיתות ז'?י"ב, דיווחו על שתיית אלכוהול בחודש החולף ולמעלה מ?33 אחוז השתכרו לפחות פעם אחת בשנה החולפת.

את בהיריון? אסור לך אפילו טיפת אלכוהול

הנתונים האלו מדאיגים בשל פעולתו המנוונת של האלכוהול: הוא מדכא את מערכת העצבים. במחקר שביצעו חוקרים מאוניברסיטה בשיקגו, אילינוי, הם ניסו לגלות את המנגנונים המביאים לנזק במוחן של חולדות לאחר שתייה מוגזמת של אלכוהול. כמו כן ניסו לגלות אם האלכוהול קשור בתהליך דלקתי שקרוי דלקת עצבית (Neuroinflammation). החוקרים מצאו כי לאחר צריכת אלכוהול מתבצע שחרור עודף של גורמי דלקת במוח. השחרור מוביל לתהליכי חמצון שגורמים לדלקת עצבית ולפגיעה בתאי מוח.

הסוד של אומגה 3

אחד החומרים שחסרים במצב כזה הוא חומצה בשם DHA - אחד משלושת הרכיבים בקבוצת אומגה 3 (אומגה 3 היא קבוצה של חומצות שומן בלתי רוויות אשר ידועות ביכולתן להגן על הגוף מפני מחלות לב ומפני תהליכי התפתחות דלקת). מכאן הסיקו החוקרים כי טיפול באומגה 3 יכול להפחית את נזקי הדלקת הכרוכים בצריכת אלכוהול מוגברת. חומצות השומן בקבוצה, ובמיוחד DHA, מצליחות לדכא את ההתנוונות העצבית שמופיעה עקב שתייה מרובה של אלכוהול או למנוע אותה.

במחקר נבדקו מוחות של חולדות בוגרות שנחשפו במהלך כמה ימים להרבה אלכוהול. מחצית מהמוחות טופלו באומגה 3 והיתר לא. כפי שציפו החוקרים, אצל חולדות שטופלו באומגה 3 הנזק לתאי העצב היה נמוך ב?90 אחוז והתפתחות הדלקת נמוכה ב?90 אחוז לעומת חולדות שלא טופלו באומגה 3. במוחות של חולדות שלא טופלו באומגה 3 אובחנו תהליכי דלקת עצבית ובצקת מוחית.

אף שמדובר במחקר שבוצע בבעלי חיים בלבד תוצאותיו מרתקות. מובן שדרושים מחקרים נוספים כדי להוכיח את היעילות גם בבני אדם. אין להסיק מן המחקר כי כדאי לשתות אלכוהול בכמות גדולה או שנטילת כמוסות אומגה 3 לפני אלכוהול מבטיחה את מניעת הנזק הפוטנציאלי הגלום בו. במחקר לא נבחנו אמנם תפקוד קוגניטיבי ופתולוגיות כמו דמנציה (קיהיון) אבל יש להניח שיש לממצאים השפעה ישירה גם על אלו, מכיוון שניוון של תאי מוח הוא היסוד של תהליך הדמנציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully