וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים, בואו לה?ש?ת??ע?צ?ע!

רבקה רז

19.8.2013 / 7:39

באוטו, בבית ובכל מקום אפשר לתעל את הכוח היצירתי של פעוטות ליצירה במילים. זה משעשע, כולם יכולים להשתתף ויש ערך מוסף. טיפ: פיתחו מילון

ספונטניות, ההכרחית ליצירה, היא טבע שני אצל ילדים. כל מה שצריך הוא לנווט אותה לתחומי היצירה ובמקרה הזה ליצירה במילים. אם ניתן לילד הזדמנות לשוטט חופשי בארץ הדמיון, הוא ירוץ קדימה בצהלה. מגבלות וגבולות הם עדיין לא חלק מאוצר המילים של ילדים. החופש והנסיעות המרובות של המשפחה ברכב הם זמן נהדר להשתעשע במילים ולסייע לילדיכם בפיתוח היכולת היצירתית שלהם.

התרגילים הבאים מת?עלים את הספונטניות ושמחת המשחק לכתיבה יצירתית, חופשית ממגבלות של תחביר ושל הגיון, חופשית משיפוט של "נכון" ו"לא נכון". חשוב מאד לתת פידבק חיובי ולא להתעכב על שגיאות דקדוק, תחביר, או היגיון, כי – כבר אמרנו - הכל נכון, הכל אפשרי.

דיג וציד - משחקי מילים לכל גיל

התרגילים, שהם משחקי מילים, מיועדים לילדים שכבר יודעים קרוא וכתוב, אך גם לילדים צעירים יותר.
המילון, כל מילון, הוא מקור עשיר בהפתעות וקסם ומעודד משחקי מילים. ומה עוד, זהו משחק שהורים וילדים יכולים להשתתף בו יחד. המילים שבמילון משמשות מפתחות למגירות נעולות. כשהמילים הכלואות במגירות יוצאות לחופשי, הן מצטרפות זו לזו ומספרות סיפור שהכותב אולי לא ידע כלל כי הוא נמצא בתוכו. ילדים צעירים יכולים לספר את הסיפור, ילדים שיודעים כבר לכתוב ולקרוא יכולים לכתוב את הסיפור (ואנא, לא לתקן שגיאות).

מילה אחת מהמילון: פיתחו את המילון באקראי – אולי באות המתחילה בשם הילד המשחק – ו"צודו" את המילה הראשונה שהעין תופסת. בלי לתכנן, בלי לחשוב, התחילו לגלגל את המילים ולהמציא סיפור קצר שהמילה מככבת בו. אפשר לספר אותו, ואפשר לכתוב אותו. גם אמא ואבא יכולים להצטרף למשחק המילים – הצחוקים המתגלגלים מובטחים.

שתי מילים מהמילון: פיתחו את המילון באקראי ו"דוגו" מילה אחת משני מקומות שונים במילון. יש לנו כבר שתי מילים. ושוב, בלי לחשוב ולתכנן, עם המילים שקופצות ורוקדות על הלשון - המציאו סיפור עם שתי המילים.

להמציא מילה שאינה קיימת: ילדים אוהבים להמציא מילים בייחוד כאלה שיש להן צליל משעשע, ולספר עמה סיפור.

מילים לא מוכרות: לחפש במילון מילה לא מוכרת אבל להימנע מלקרוא את פירושה. להמציא סיפור שבו המילה הלא מוכרת היא שם של משהו חשוב מאד (אולי שם של חיה מסתורית, אולי של כוכב חדש, אולי של חבר סודי, ואולי היא ססמה של חבורה סודית) ולכתוב עם המילה סיפור. רק בסוף הכתיבה בידקו מה המובן המילולי שלה והשוו למובן שהילד חשב (ערך מוסף: לימוד מילים חדשות).

וריאציה על הנושא: לבחור מילה לועזית שהילד לא מכיר ולהניח לו להמציא את פירושה ולכתוב סיפור שבו המילה מככבת. רק בסוף הסיפור, ניתן להשוות בין מה שהילד דמיין לבין פירושה המילוני (ערך מוסף: לימוד מילים חדשות בשפה זרה).

ההשתעצעות במילים היא חלק בלתי נפרד מכתיבה יצירתית, כיון שבכתיבה יש מן המשחק, כפי שיש מן המשחק בכל אמנות. בספרו "האדם המשחק", מסביר הוגה-הדעות ההולנדי הויזינחה, שהמשחק הוא חסר תכלית ונעשה לשמו ולא למען משהו מעבר לו. הוא מעניק סדר, הרמוניה וכללים ברורים בעולם כאוטי ומבולבל. הכתיבה, כמו כל אמנות, יוצרת מרחב הרמוני, והיא עושה זאת באמצעות צירופי מלים. חופש הבחירה שיש לכותב (או למספר) לצרף מילים באין-סוף אפשרויות כדי ליצור סדר חדש ולבנות עולם אלטרנטיבי – מובנה בעצם תהליך היצירה, ובחופש הזה צפון סיפוק עמוק.

רבקה רז היא סופרת, משוררת, עיתונאית ומנחת סדנאות כתיבה יוצרת. הטור נכתב על בסיס פרק מספרה "הסופר שבפנים" (פרק 9: כתיבה כמשחק).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully