וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום בריאות הלב העולמי: כל החידושים שאתם חייבים להכיר

פרופ' קובי ג'ורג'

28.9.2015 / 8:36

היום מציינים בכל העולם את יום בריאות הלב העולמי, וזה בדיוק הזמן לבדוק מה התחדש בתחום. מזריקות להורדת כולסטרול ועד מכות חשמל פנימיות: כל הדרכים הכי חדישות להשאיר את הלב בריא

אילוסטרציה. ShutterStock
יום בריאות הלב העולמי/ShutterStock

מחלות לב נחשבות לרוצח הגדול ביותר בעולם, והן הגורם לכשליש ממקרי המוות המוקדמים. נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו בנובמבר שעבר הראו כי בעוד סרטן גורם לרבע ממקרי המוות המוקדמים בישראל, מחלות הלב מהוות 15 אחוזים. היום (שני) מציין ארגון הבריאות העולמי את יום בריאות הלב העולמי, וזה בדיוק הזמן לבדוק מה חדש בתחום שכל כך מהותי לבריאות של רובנו.

המבחן שיקבע אם תקבלו התקף לב בקרוב

הורדת כולסטרול באמצעות זריקה רק פעם בשבועיים

כמעט בכל משפחה יש אדם אחד שסובל מכולסטרול גבוה, ולכן נמצא בסיכון לסתימת עורקים. בשל כך, אחד מהתחומים ברפואה מונעת שזוכה לתשומת לב גבוהה במיוחד הוא הורדת כולסטרול, כחלק מהמאמצים למנוע מחלות לב ובעיות שונות בזרימת הדם בעורקים.

השנה, וגם בשנים הבאות, אנחנו צפויים לחוות פריצת דרך משמעותית בתחום של תרופות להורדת כולסטרול. לארסנל הטיפולי שכולל את הסטטינים המוכרים, יתווספו זריקות שניתנות אחת שבועיים. זריקות אלה - ששתיים מהן כבר אושרו על ידי ה-FDA, ואחת נוספת תאושר ככל הנראה ב-2016 - מורידות את הכולסטרול הרע ב-50 עד 60 אחוזים, ומסייעות להוריד כולסטרול לרמות נמוכות יותר. הזריקות יעילות גם לאחר שהושגה ירידה ראשונה ולא מספקת בעקבות שימוש בסטטינים.

הטיפול בזריקות כרוך בעלויות גבוהות יותר, אך בעתיד הנראה לעין, חולה שלא יכול לקבל סטטינים, או שהטיפול בסטטינים לא הוריד את רמות הכולסטרול בגופו בצורה מספקת, יוכל למצוא פתרון באמצעות טיפול זה.

איך זה עובד?
הטיפול עובד על חלבון (אנזים) שתפקידו לווסת את כניסת הכולסטרול לתאי הגוף באמצעות קולטנים. מדובר בתרופה ביולוגית ראשונה בתחום איזון השומנים בדם, כזו המיוצרת על ידי תאים חיים ולא באופן סינטטי במעבדה. בפועל, במקום שהחולה ייטול כדורים מדי יום, הוא יוכל להזריק את התרופה אחת לשבועיים באופן עצמאי (בדומה להזרקת אינסולין). לטיפול החדש יש תופעות לוואי זניחות, ביחס לתופעות דוגמת כאבי שרירים ובמקרים נדירים גם פגיעה בזיכרון או פגיעה בכבד, העלולות להיגרם משימוש הכדורים להורדת כולסטרול.

מדללי דם חדשים ויעילים ומטריה למניעת היווצרות קרישי דם

אחת מבעיות הלב השכיחות ביותר היא פרפור פרוזדורים - הפרעת קצב של דופק לא סדיר שלאורך זמן גורמת להכפלה ויותר של התחלואה והתמותה ממחלות לב וכלי דם ומהווה גורם לשבץ מוחי. 5 עד 6 אחוזים מהאנשים בגילאי 80 ומעלה יחוו פרפור פרוזדורים. הטיפול בבעיה זו מבוסס על מניעת היווצרות קרישי הדם שנוצרים כתוצאה מהפרפור בעזרת מדללי דם או פתרונות אחרים.

אחד החידושים המשמעותיים של התקופה החולפת היה הרחבה משמעותית של התרופות שמדללות דם. מדובר בתרופות שניטלות אחת ליום בכדור, ובניגוד לקומדין המוכר אינן דורשות ביצוע של בדיקות דם מדי שבוע או שבועיים.

עוד באותו נושא

מה כדאי לאכול כדי לשמור על הלב?

לכתבה המלאה
משככי כאבים. ShutterStock
תרופות חדשות ויעילות יותר/ShutterStock

החידוש השני הוא פתרון שמכונה Watchman - איטום של החלל שבו נוצרים קרישי דם בעת פרפור באמצעות "מטריה" שמוחדרת בהליך פשוט יחסית של צנתור. החלל הנאטם הוא חלל שלא נמצא בשימוש בגוף, ובעת פרפור פרוזדורים נוצרים בו קרישי דם העלולים לעלות למוח ולגרום לשבץ מוחי. לאחר השימוש בפתרון זה, נמנעים קרישי הדם ומתבטל הצורך ליטול מדללי דם.

מכת חשמל פנימית לתיקון פרפור בלב

אחד מהחידושים המסקרנים ביותר בתחום בריאות הלב הוא מעין "קוצב לב פנימי" הנקרא דפיברילטור. קוצב זה מושתל בתוך הגוף ומחובר ללב, וברגע שהוא מזהה הפרעת קצב מסוכנת ופרפור הוא מתקנה בעזרת גל חשמלי. לאחרונה נעשתה השתלה ראשונה של קוצב כזה לראשונה בארץ במרכז הרפואי קפלן וצפויות השתלות נוספות. בשונה מקוצב רגיל ששומר על קצב הלב בלבד, קוצב זה מטפל באמצעות מכת חשמל בתופעות של פרפור חדרי הלב (בדומה למכות החשמל שניתנות בהחייאה).

סטנט (תומכן) מתכלה

חידוש נוסף שנראה כלקוח מעולם המדע הבדיוני הוא סטנט (תומכן) מתכלה, מדובר בגליל מרושת המוחדר לעורק סתום ושומר עליו פתוח. לאחרונה אושרו לשימוש סטנטים מתכלים שלאחר כשנתיים עד שלוש, משסיימו לבצע את תפקידם והעורק נשאר פתוח, החומר ממנו עשוי הסטנט התכלה. היתרונות בשימוש בסטנט מתכלה הם היעדר גוף זר מתכתי בדופן העורק, ושימוש מופחת במדללי דם לאורך זמן, היות ונדרש ליטול כאלה כשבגוף קיימים סטנטים.

תרופה מהפכנית חדשה לטפול באי ספיקת הלב

אי ספיקת הלב היא הגורם השכיח ביותר לתמותה ואשפוזים מעל גיל 65. לפני כחודשיים אושרה לראשונה זה זמן רב תרופה חדשה שהפחיתה משמעותית את התחלואה והתמותה באוכלוסיית חולים גדולה זו. תרופה זו היא למעשה שלוב של תרופה מוכרת עם תרופה חדשה שיחדיו תורמות בצורה יעילה יותר להפחתת העומס על הלב הכושל בחולים עם אי ספיקת הלב. התרופה נמצאת לקראת אישור בארץ, לאחר אישורה על ידי ה-FDA ומשמשת פריצת דרך לאחר שנים שבהם לא נוספה תרופה חדשה למגוון הטפולים הניתן לחולי אי ספיקת הלב.


פרופ' קובי ג'ורג' הוא מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי קפלן מקבוצת שירותי בריאות כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully