וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רואים רחוק רואים שקוף

תוכן ממומן

20.10.2014 / 16:00

ניתוח לטיפול בקטרקט אולי נשמע קצת מפחיד, אבל בעצם מדובר בפרוצדורה קצרה למדי. על הדרך תוכלו גם להפחית את התלות במשקפיים ואולי אף להיפטר מהם

איש זקן קורא עיתון. ShutterStock
איש זקן קורא עיתון/ShutterStock

אחת הסיבות המרכזיות לירידה באיכות הראייה בעולם המערבי היא קטרקט - מחלה של העין המתבטאת בטשטוש ראייה. מה הוא בדיוק קטרקט? איך מטפלים בו? האם הניתוח מסובך ומה תוצאותיו והשלכותיו? המומחים של המרכז הרפואי "עיניים" עם התשובות.

קטרקט הוא טשטוש ראייה שנוצר בעקבות עכירות בעדשה הטבעית של העין. העדשה ממקדת את קרני האור החודרות דרך האישון אל הרשתית באופן חד. מכיוון שמעבר קרני האור אל תוך העין משובש, הראייה מטשטשת. תהליך התפתחות הקטרקט הדרגתי וחומרת הקטרקט תלויה במיקום עכירות העדשה. לעתים מופיעות גם הילות שמתגברות בנוכחות פנסי כלי רכב בלילה.

בניתוח קטרקט מוציאים את העדשה הטבעית (העכורה) ובמקומה משתילים עדשה מלאכותית - שקופה וצלולה. החדרת העדשה המלאכותית מתבצעת דרך פתח זעיר הקטן מ?2.5 מ"מ. העדשה מוכנסת אל העין כשהיא מקופלת. בעת כניסתה לעין היא נפרשת לגודלה המקורי וממלאת את החלל שנוצר בהוצאת העדשה הטבעית.

ד"ר אליה לוינגר, מומחה קרנית, קטרקט ורפרקציה, מנתח בכיר במרכז הרפואי "עיניים" ובמרכז הרפואי "איכילוב", ממליץ על ניתוח קטרקט כאשר יש ירידה בראייה שפוגעת בתפקוד היומיומי שלא ניתן לשפר באמצעות משקפיים. עם זאת, לדבריו לא כדאי לחכות ל"הבשלת" הקטרקט: "הפגיעה בראייה עשויה להחמיר עד כדי קושי בביצוע הניתוח. כיום, כשתוחלת החיים גבוהה וגם בני 80 ומעלה מתפקדים באופן עצמאי ואף נוהגים, לראייה מיטבית חשיבות רבה בתפקוד ובשמירה על ביטחונם האישי".

איך עושים את זה?

קיימות שתי שיטות לביצוע ניתוח קטרקט. בשיטה הראשונה יוצרים את הפתחים בקרנית באמצעות סכין כירורגית זעירה ופותחים פתח בקופסית העדשה באופן ידני. בשיטה השנייה מבצעים את הניתוח באמצעות קרן לייזר: יצירת הפתחים בקרנית ופירוק העדשה העכורה מתבצעים באופן ממוחשב ובדיוק מירבי.

בשתי השיטות מושג שיפור ניכר בראייה והתוצאות מצוינות. עם זאת, יתרונות השימוש בשיטה השנייה ברורים. אפשר לבצע באמצעות קרן הלייזר חתכים מיוחדים. הפתח שנוצר עגול ומדויק, והוא מאפשר מיקום מדויק של העדשה החדשה בעין. מלבד זאת השימוש באנרגיה נמוכה לצורך פירוק העדשה העכורה מפחית את הסיכוי להיווצרות בצקת בקרנית. הדיוק של קרן הלייזר מאפשר לבצע את הניתוח גם במקרים חריגים ומורכבים: אצל מטופלים הסובלים מניסטגמוס ועיניים קטנות ואצל מטופלים הסובלים מקטרקט "בשל" הנחשב למורכב יותר לניתוח.

לאחר הניתוח מרבית מהמטופלים מדווחים על הסרת הענן משדה הראייה ואחרים מדווחים על שיפור ניכר בראיית צבעים.

שתי ציפורים בניתוח אחד

המועמדים לניתוח קטרקט ודאי ישמחו לדעת כי העדשה המוחדרת לעין יכולה להיות עדשת מולטיפוקל, המיועדות לכל טווחי הראייה: לראייה מרחוק (בנהיגה למשל), לראייה מקרוב (בקריאה) ולטווח הביניים (בעבודה מול מחשב) במקרים שבהם נשאר למטופל מספר נמוך או צילינדר לאחר השתלת העדשה, ניתן לבצע ניתוח משלים להסרת משקפיים, כך שלאחר הניתוח המטופל לא יזדקק למשקפיים כלל. התאמת העדשה נעשית לפי צרכי המנותח, בהתאם לעיסוקו.

על ניתוח קטרקט בלייזר במרכז הרפואי "'עיניים"

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

הניתוח קצר וההחלמה מהירה

לפי ד"ר יוסף דוייב, מומחה רפרקציה, קרנית וקטרקט, מנתח בכיר במרכז הרפואי "עיניים" ומנהל חדרי הניתוח, "הניתוח בלייזר נמשך פחות מחצי שעה. לאחר מנוחה של כשעה המנותח משוחרר למנוחה בביתו. את העין השנייה ניתן לנתח במידת הצורך, כעבור שבועיים עד חודש מהניתוח הראשון. ברוב המקרים הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית באמצעות הזלפת טיפות אלחוש והמטופל אינו חש בכאב. ניתן לחזור לשגרה כבר למחרת.

"למרות האפשרות לחזרה מהירה לשגרה", אומר ד"ר דוייב, "יש לעשות זאת בזהירות ולהקפיד על שימוש בטיפות עיניים. כמו כן מומלץ להימנע משחייה בים או בבריכה כשלושה שבועות, להימנע מאיפור העיניים ומפעילויות נוספות שעלולות לסכן אותן".

עוד על הטיפולים במרכז הרפואי "עיניים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully