וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב הוא פולט

3.9.2014 / 6:23

תינוקות רבים פולטים וכל עוד לא מדובר בכמות גדולה או בהקאה זו תופעה שגרתית וטבעית. לרוב הפליטות אינן סיכון בריאותי, אבל יש הרבה דברים שאפשר לעשות כדי לצמצם את התופעה, להפחית את הכמויות ולהימנע מהרטיבות והריח הלא נעים הנלווה אליה

פורסם לראשונה ב-30.09.2014

אילוסטרציה. ShutterStock
לאחר ההאכלה החזיקו את התינוק בצורה אנכית וחכו שיעשה גרעפס/ShutterStock

כמעט ואין תינוק שלא פולט קצת פה ושם. אחרי הארוחה, בין לבין – זה טבעי ונורמלי לחלוטין כל עוד מדובר בכמויות קטנות של נוזל. הפליטה, גם בתזונה המבוססת על חלב אם וגם כשהתינוק אוכל תחליף חלב, היא ביטוי למערכת העיכול העדינה שעוד מתפתחת ו"מתארגנת" לה בגופם הקטן. פליטה של תינוק היא מצב שבו חלק מתכולת הקיבה עולה למעלה ויוצא דרך הפה. לפעמים הדבר מעיד שהתינוק אכל יותר ממה שנחוץ לו וכך הוא נפטר מעודפים. לפליטה יכול להתלוות ריח חמצמץ – תלוי אם היא מתרחשת מיד אחרי הארוחה או אחרי שתהליך העיכול כבר החל.

עוד בנושא:
איך להאכיל נכון מבקבוק
זה מה שכדאי לאכול מיד אחרי הלידה
האפליקציות הכי שוות להורים טריים

מה גורם לפליטה?

ברוב המקרים הפליטה נגרמת בגלל שריר שאינו בשל בצינור המחבר את הגרון ואת הקיבה, המאפשר לתכולת הקיבה לסגת חזרה לתוך הפה. תופעה זו מכונה בדרך כלל "זרימה חוזרת" או "ריפלוקס", והיא נעלמת ככל שהתינוק גדל ומתפתח והשריר מתחזק.

כשתדירות הפליטות נמוכה והכמויות קטנות זה לא מאוד משנה, אבל בתינוקות שמרבים לפלוט המצב גורם לאי נוחות בייחוד בקרב ההורים והגורמים מטפלים שצריכים להחליף מצעים ובגדים בתדירות גבוהה (בעיקר בגלל הרטיבות הלא נעימה והריח) וצריכים להזהיר מראש כל מי שמרים את התינוק שהוא עשוי לפלוט להם על החולצה. רוב התינוקות מפסיקים לפלוט כשהם מתחילים לשבת, אז כוח המשיכה עוזר להם לשמור על האוכל במקומו. לעתים, המצב ממשיך עד שהתינוק מתחיל ללכת, או אפילו מעבר לכך.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

איך מבחינים בין פליטה להקאה?

הקאה שונה מפליטה ומדובר בריקון כל תוכן הקיבה ולא בכמות קטנה של מזון החוזר לחלל הפה. בהקאה כמות גדולה של מזון יוצאת דרך הפה בפתאומיות ובצורת קשת. הקאה גורמת בדרך כלל לתינוק מצוקה רבה (בניגוד לפליטה שאינה מטרידה אותו במיוחד). במקרה של הקאות חוזרות ונשנות יש לגשת לרופא ולערוך בירור.

אבא מניף באוויר תינוק. ShutterStock
רוצים שהוא יפלוט פחות? הימנעו ממשחק נמרץ והקפצות מיד אחרי האוכל/ShutterStock

מתי זה מסוכן?

לרוב, הפליטות אינן מהוות סיכון בריאותי אלא הן רק בגדר אי נוחות זמנית. כל עוד התינוק עולה במשקל ואינו סובל מכאבים - אין צורך לדאוג. אם מדובר בפליטות בכמות גדולה מאוד המלווה בכאבים, בעיות אכילה, ירידה במשקל או תסמינים אחרים - יש להתייעץ עם הרופא. בדרך כלל נראה שכמות הפליטה היא גדולה ממה שהיא באמת. אינדיקציה טובה היא לשפוך על משטח שטוח (שיש, רצפה, צלחת) כף חלב, להתרשם מהכמות ולהשתמש בה כאומדן להשוואה כמותית.

איך להתמודד עם פליטות ולהקטין את כמותן?

אף שפליטות הן דבר שבשגרה, ניתן לנסות לעשות מספר דברים שיסייעו לארוחה להישאר בקיבה ולא לעלות בחזרה. רונית דוייב, המנהלת המדעית של "אבוט", יצרנית "סימילאק", נותנת מספר טיפים:

- אל תאכילו את התינוק בשכיבה, האכילו אותו כשהוא יושב זקוף יחסית (בתנוחת האכלה אנכית ולא אופקית).

- לאחר ההאכלה שאו אותו בצורה אנכית למשך כ-30 דקות. אפשר על הידיים או במנשא. עדיף להימנע מנסיעות מיד אחרי האוכל משום שהישיבה בסל קל עלולה ליצור לחץ על הבטן.

- הימנעו ממשחק נמרץ והקפצות מיד אחרי האוכל.

- כדאי להאכיל את התינוק ארוחות תכופות יותר אך קטנות יותר ולבדוק אם חל שיפור.

- הקפידו שהתינוק יוציא אוויר אחרי כל האכלה.

- חשוב לשלוט על כמות האוויר והחלב שהתינוק בולע. בידקו את גודל החור בפטמה - חור קטן מדי עשוי לגרום לבליעת אוויר רבה, חור גדול מדי עשוי לגרום לזרם חלב מהיר מדי.

- כדאי לנסות להאכיל את התינוק לפני שהוא רעב מאוד. יניקה מהירה מדי גורמת לעתים קרובות לבעיות של פליטה ואכילה פחות מבוקרת וקשובה לצרכים.

- כדאי להגביה חלק אחד של המיטה וגם של העגלה אם מדובר בסל שכיבה – כך שהחלק העליון של גוף התינוק יהיה גבוה יותר מהחלק התחתון (ראש גבוה מהרגליים).

- כדי להימנע מהחלפת בגדים תכופה אפשר לשים לתינוק סינר בזמן הארוחה ואחריה. יותר נוח להחליף סינר כמה פעמים ביום מאשר בגדים. כיום מוכרים בחנויות תינוקות גם מטפחות משולשות במקום סינרים שניתן לסגור בתיק תק סביב צווארו של התינוק.

- אם התינוק פולט הרבה גם בעריסה/מיטה – ניתן לשים סדינית על הסדין ולהחליף אותה בתדירות גבוהה במקום את הסדין.

- השתדלו לשים על הכתף שלכם חיתול בד כשאתם מחזיקים את התינוק, בייחוד לאחר הארוחה כדי להימנע מכך שילכלך אתכם.

- שקלו להחליף לפורמולה המכילה עמילן אורז להסמכת הפורמולה, לדוגמת סימילאק Spit Up Relief שהוכח מחקרית כיעיל בהפחתת תדירות פליטות.

מערכת וואלה! בשיתוף סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully