וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דור מטושטש: תסמונת ראיית מחשב

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

21.8.2014 / 10:11

הקידמה הטכנולוגית הביאה איתה שפע של מוצרים שסייעו להפוך את חיינו לנוחים יותר. אך בד בבד, נולדו גם מחלות שנובעות מהשימוש התכוף במוצרים אלו. תסמונת ראיית מחשב היא אחת מהן

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

בתום יום עבודה במשרד, לאחר שעות ארוכות מול המחשב אתם מתחילים לראות קצת מטושטש? העיניים אדומות וצורבות? יכול להיות שגם אתם סובלים מתסמונת ראיית מחשב. הדור שלנו, שצובר שעות רבות מול מסכים, נמצא ברמת סיכון גבוהה לפתח את הסינדרום הזה. תסמונת ראיית מחשב היא למעשה מאמץ יתר של העיניים שנובע משימוש ממושך ומיקוד במסך המחשב. דרור דקל, אופטומטריסט באופטיקנה, מעניק כמה טיפים שיעזרו לכם להתגבר על התופעה.

5 דברים לא בריאים שאתם עושים במשרד

מה גורם לתסמונת ראיית מחשב?

ראשית, חשוב להדגיש כי תסמונת זו אינה מחלה, אלא אי נוחות וקושי שמקורם בשימוש ממושך במחשב. "כאשר אנו קוראים חומר קריאה רגיל, מנח העיניים הוא כלפי מטה, כך העיניים מתכנסות פנימה, וזהו המצב הנכון", אומר דקל, "המחשב, בניגוד לכך, הוא מול הפנים שלנו, מה שמייצר מבט ישר, הנמשך ברוב המקרים שעות ארוכות".

בנוסף, התמונה במסך המחשב לא אחידה וחלקה כמו בספר, אלא מורכבת מפיקסלים רבים, בדומה לטלוויזיה, ולעין קשה יותר להתמקד בה. צפייה בטלוויזיה היא גורם פחות משמעותי, משום שטלוויזיה מוצבת לרוב רחוק יותר מהעין מאשר מסך המחשב. גורם משמעותי אחר לתסמונת הוא יובש בעיניים, הנגרם מסביבת עבודה יבשה כמו חדר עם מזגן, ומהעובדה כי התמקדות ארוכה מול מסך המחשב, גורמת למצמוץ מופחת, מידת הלחות בקרנית העין פוחתת, וכך העיניים מתייבשות.

לעיתים, התסמונת נובעת מאי התאמת המספר של המשקפיים. במשקפי קריאה רגילים משתמשים כאשר חומר הקריאה נמצא במרחק של 40-50 ס"מ, ואילו המחשב נמצא לרוב במרחק של 60-80 ס"מ. התוצאה היא שמתקרבים יותר למסך המחשב, או שרואים במידה סבירה אך לא טובה את המסך.

התסמינים

התסמונת באה לידי ביטוי בטשטוש הראייה או ראייה כפולה, יובש בעיניים, צריבה. העין תפריש יותר דמעות כדי לנסות ולהתגבר על היובש. חשוב לציין, כי התסמונת נגרמת כתוצאה משימוש יתר במחשב. כאשר נפחית או נפסיק את השימוש, המאמץ יפוג והבעיות ייעלמו.

בעיות אי נוחות נוספות שנגרמות מישיבה ממושכת על כיסא מול מסך מחשב, נובעות מכך שהכסא לא מותאם או מיקום המסך אינו נכון, והדבר גורם לכאבים בגב, בצוואר, כתפיים, בזרועות, בכפות הידיים ולתחושת אי נוחות כללית.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מה עושים?

מקמו את מסך המחשב במרחק הנכון - נמוך במספר מעלות מקו הראייה הישר, כך שיגיע לקצה המסך העליון. המסך צריך להיות במרחק 60-70 ס"מ מהעין. וכמובן, אל תתפשרו על כסא נוח ומתאים.

בחרו מסך איכותי - עם יכולת הפרדה גבוהה יותר ורזולוציה טובה יותר. עובדים שעות ארוכות במשרד? דרשו מסך משופר.

תנאי אור הולמים – כדאי להימנע בחדר מאור חזק או בוהק מדי ושלא ישתקף מהמסך. אם יש לכם מנורת קריאה, מקמו אותה כך שתאיר על חומר הקריאה אבל לא ישירות על המסך.
בררו את סיבת היובש בעיניים – יובש בעיניים יכול להיגרם מסיבות שונות: סביבה יבשה, חוסר בויטמינים, תזונה לקויה ועוד. במקרה הצורך גשו לבדיקה אצל רופא העיניים.

בררו את מקור הצריבה - אם העיניים שלכם כל הזמן צורבות ואדומות, הגורם יכול להיות בעיות בעפעפיים, הטיפול יכול להיות מגבונים סטריליים מיוחדים לעפעפיים או טיפול תרופתי אחר. כדאי להיוועץ ברופא עיניים.

מצמצו - זה אמנם נשמע מוזר, אבל נסו להקפיד למצמץ יותר. עשו לכם כל מני התניות כמו לדוגמה: בכל פעם שלוחצים על מקש הרווח ממצמצים.

הפסקה - רוב האנשים עובדים שעות ארוכות מול מחשב. מאוד חשוב לעשות הפסקות מדי פעם. אחת לחצי שעה הסיטו את המבט מהמחשב והתבוננו מספר שניות עד חצי דקה בעצם המרוחק כ3-4 מטרים מכם, אם אפשר, עדיף לקום מהכיסא ולהביט דרך החלון.

התאמת משקפיים - חשוב מאוד להתאים משקפיים נכונים לעבודה מול מחשב, ולא להשתמש במשקפי קריאה רגילים שאינם מותאמים אלא במשקפי מולטיפוקל, אופיס או משקפי קריאה מיוחדים למחשב. בכל אופן, כדאי לגשת לאופטומטריסט לצורך בדיקת התאמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully