וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Xbox בבית האבות

נגה משל

27.6.2014 / 8:47

חדר המשחקים חדש נבנה במטרה לקרב בין דור הסבים והסבתות לדור הנכדים ולגשר על הפערים ביניהם. אך האם הקשר מתחזק כשהילדים מתעניינים בעיקר במשחקים והדור השלישי מסתפק לרוב בהתבוננות מרחוק?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסכים, ספות, עמדות משחק ועיצוב עתידני. הכול בחינם/מערכת וואלה!, צילום מסך

כנראה שאין ילד או מתבגר שלא יתלהב מחדר המולטימדיה החלומי הזה: הוא שקוף והיי-טקי, קירותיו זכוכית ובפנים מרצדים מסכים – חבריהם הטובים ביותר של בני הדור הצעיר. יש כאן עמדות משחק של Xbox, משחקים המוקרנים על הרצפה ועל התקרה ומתאימים אפילו מגיל שנתיים ועוד משחקי מחשב מצוידים במסכי ענק. לכאורה, זהו הוא עוד מתחם לגיימרים, אבל החריג הוא שהחלל הזה ממוקם בלוקיישן מאוד לא צפוי - בתוך בית אבות, בית דיור מוגן גיל-פז בכפר סבא.

הקמתו של החדר נבעה מהרצון לקרב בין הדורות הגרים ומבקרים בבית האבות – סבים וסבתות, נכדים ונינים. ניסיון הקירוב מתבטא גם בשם שהוענק לחלל, "חדר שטרודל", מתוך כוונה לחבר בין האינטרנט והעולם הדיגיטלי של הצעירים והמאפים הטעימים מבית סבתא.

עוד בוואלה! הורות:
על סבים ונכדים שלא גרים באותה מדינה ומתקשרים בסקייפ
שמירה על הנכדים פעם בשבוע תורמת למוח של סבתא

"ניסינו לחשוב על משהו שיגשר בין פערי הדורות ויגרום לדור הצעיר לבוא לבקר יותר את סבא וסבתא", אומר חיים ברקן, מנכ"ל בית גיל פז, שבלובי שלו ממוקם חדר המשחקים הייחודי. ואכן, בפרוייקט הושקעו לא רק סכום כסף נכבד, אלא גם הרבה תקוות וציפיות להידוק הקשר המשפחתי.

האם הציפייה התממשה?
"הציפייה מתממשת, אבל זהו תהליך. ככל שחולף הזמן וילדים ומשפחות נחשפים לחידוש אז רואים פה יותר קהל ואין ספק שזה מהווה גורם משיכה גדול עבור הצעירים. החדר פעיל ועמוס בייחוד בסופי שבוע, אבל פתוח גם בשעות אחרי הצהריים ואני רואה צעירים שהחדר גורם להם לרצות לבוא הנה יותר. זו הייתה המטרה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעוטות ילדים ובני נוער ימצאו פה תעסוקה לרוחם. חדר "שטרודל"/מערכת וואלה!, צילום מסך

להכיר את עולמות התוכן של הצעירים

"לקשר בין סבים וסבתות ובין הנכדים יש חשיבות רבה וחשוב מאוד לשמר אותו ולחזק אותו ככל שניתן", מסבירה ליאת קליין "יועצת ב"קול להורה" – קו הייעוץ להורים של ויצו. קליין מדגישה, "כשהקשר מתחיל בגיל צעיר מהווים הנוכחות והמעורבות של הסבים בחיי הנכד נדבך חשוב לבניין היחסים גם בהמשך. הכלל הוא שככל שתשקיע יותר כסב, כך יהיה המקום שלך מוגדר יותר וברור בחיי הנכדים".

עוד אומרת קליין שבשונה מדור ההורים, נמצאים הסבים והסבתות בדרך כלל בשלב שבו הם יכולים להתפנות לתענוג שבקשר עם הנכדים וחבל לפספס את זה, "הקשר הרגשי בין הסב לנכד מציע לנכד אהבה בלתי מותנית שההורים, בשל האחריות המוטלת עליהם אינם מסוגלים להציע. לדבריה החדר יכול לאפשר לסבים ולסבתות שפה משותפת עם נכדיהם והתוודעות לעולמות התוכן שלהם.

ירון יהודאי, דייר הבית, אופטימי לגבי האפשרויות הגלומות בו, " "חדר שטרודל" מייצג את המקום הטבעי של הדור הצעיר. השימוש בו מאפשר לי להזמין את הנכדים ולבלות איתם בעולם שלהם. החדר מביא אלינו הביתה את העולם של הצעירים שם נופלות ההגדרות וכולם יכולים להחליף תפקידים".

הדר קוגל, מנחה בכירה במכון אדלר מציינת שכל מאמץ והשקעה לקירוב בין נכדים/נינים/משפחה הוא חיובי ומסמל פתיחת דלת לקרבה. "זה רעיון מצוין", היא מציינת בהקשר של "חדר שטרודל", אבל ממהרת לסייג שהכול תלוי בגודל הציפייה. לטענתה, סב יכול למשל להזמין את נכדיו לשחק וכולם יהיו מרוצים, אך אם הוא מצפה, למשל, שהם ייראו לו וילמדו אותו איך המשחקים – אלה עלולות להיות ציפיות מוגזמות. "האידיליה לראות דורות שונים יושבים ראש מול ראש ומשחקים היא פחות ריאלית. לדור הצעיר אין סבלנות ללמד את המבוגרים, אבל זה מוקד משיכה בדיוק כמו שיש בריכה בבית אבות והנכדים מגיעים לבלות בה.

חוג Xbox לדור השלישי

ואכן קל לשער, שנכדים ונינים שגילו את חדר הפלאים, רוצים עתה להגיע יותר לבקר את בני משפחתם. הרי ביקורים מסוג זה מלווים לעיתים בשכנועים מצד ההורים ומתאפיינים בשעמום וחוסר סבלנות מצד הדור הצעיר, ופה יש להם לונה פארק של ממש ועוד בחינם. אבל כשהפרוייקט נהגה עמדה מאחוריו תקווה שדיירי הבית יכירו יותר מקרוב את עולם התוכן של יקיריהם, יחוו זמן איכות משותף ואולי אף יישבו וישחקו יחד.

"בהחלט רואים אותם יושבים עם הנכדים, מתבוננים בקטנים ונהנים להיות יחד איתם גם אם הם לא משחקים איתם בפועל, מציין חיים ברקן. "כשנכנס לשם מישהו ביחד איתם הם נהנים מזה מאוד, יש שם דברים המשלבים תנועה וזה מלהיב אותם. אנחנו ממשיכים לחשוב על החדר הזה כפוטנציאל ושוקלים ליזום לדיירי הבית חוג בו הם ילמדו לשחק".

קליין, שרואה בפרוייקט גשר לקשר אכן מדגישה שעל מנת שמיזם כזה יצליח ובאמת יוכל לגשר בין הדורות - כדאי לאחד כוחות. סבים, סבתות-ברצון ובהשקעה, צוות - בעזרה והדרכה, והורים - בלאפשר את המרחב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא רק במונדיאל. עמדות משחק ב"חדר שטרודל"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוזר אבל מגניב

עילם כהן-אור בן ה-13.5 נוהג לבקר בבית גיל פז את סבו וסבתו (בשנות ה-80 לחייהם). הוא מספר שכשהחדר נפתח סבא שלו התפעל ממנו ושמח להראות לו את החידוש. מאז הוא מגיע לשם לא רק עם הוריו אלא לעיתים גם עם חבר. "יש לי חבר שגר ליד ואז אנחנו הולכים יחד לבקר את סבתא וסבתא שלי ואחר כך הולכים לשחק בXbox". עילם מציין שסבא שלו נכנס אתו לחדר פעם אחת, התעניין והסתכל אבל לא רצה להתנסות. "הם נהנים לראות אותי מרוצה ושמחים שאני בא, אפילו כשאני הולך לשחק. זה קצת מוזר שזה בבית אבות אבל זה מגניב", הוא מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully