וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביב הגיע, אלרגיה באה

ד"ר ערן מגון

16.4.2014 / 14:12

מאיזה מזון כדאי להימנע כדי לא לסבול מאלרגיות, מה ישאיר אותנו מאוזנים גם בפסח ואיזה פעילות גופנית הכי מתאימה לאביב? הרפואה ההודית מתגייסת לעזור לנו לעבור את עונת האלרגיות

אילוסטרציה. Yuri Arcurs, ShutterStock
הכל בגלל הדושה קאפה/ShutterStock, Yuri Arcurs

רוב האנשים אוהבים את תקופת האביב כי הם מרגישים אז יותר רגועים, חסונים, חזקים ושמחים, אבל יש גם אנשים שעבורם מדובר בתקופה של סבל.

האנשים שלא שמחים באביב הם בעיקר אלה שסובלים מאלרגיות. על פי הרפואה ההודית, הסיבה לאלרגיות תלויה ביסוד המים והאדמה (הדושה קאפה), שקשורה לחוש הריח. באביב, הדושה קאפה עולה בטבע ולכן מצטברת גם בגוף האדם, ועלולה להיות מופרשת בדרכי הנשימה בצורת ליחה, נזלת אלרגית, גודש באף או דלקת בסינוסים (סינוסיטיס).

לא זוכרים מה זה דושה? שיעור קצר ברפואה הודית

אם יש בגוף יותר מדי רעלים, כל תוספת מיותרת של פסולת ברקמות תגרום ליצירת עודפי ליחה. זה מחמיר עוד יותר עם החשיפה לריחות הפריחה ולאבקת פרחים בזמן טיול בטבע, או בבית עקב חשיפה לאבק בזמן פעולות הניקיון וסידור הארונות בפסח.

איך שומרים על איזון באביב?

מזון:
בעיקר כדאי לשים לב למזון שנכנס לגופנו, ולאכול רק עד לתחושה של שובע נוח. אל תאביסו - אחרת יווצרו רעלים ותצטבר ליחה.

ההתלהבות משפע המטעמים השונים המוגשים בחג גורמת להתנפלות ולאכילה לא מבוקרת, הקיבה מתקשה לעכל את הכמויות האלה וכך נוצרים רעלים מהמזון, המלווים בתחושת כבדות. אצל אנשים אלרגים תיווצר גם החמרה בתופעות האלרגיה.

ליל הסדר עלול להחמיר את המצב כי האכילה המאוחרת בלילה לא נותנת זמן מספיק למזון להתעכל, המזון רובץ כל הלילה במערכת העיכול ומרקיב, ורעלים אלה חודרים לרקמות. זה מחמיר את תחושת הכבדות ואת היווצרות הליחה והתופעות האלרגיות בדרכי הנשימה.

לכן, באביב יש להימנע או להפחית ממזונות יוצרי ליחה, כמו מזון קר, כבד ושמנוני מדי; מוצרי חלב, קמח לבן וסוכר ולבן; פירות חמוצים מאוד, מתוקים במיוחד ובעלי איכות כבדה כמו תפוזים, בננות, מנגו; יש להימנע מריבוי ממתקים ועוגות; יש להימנע עד כמה שאפשר מאכילת מנת בשר, עוף או דג בארוחת ערב.

כדאי, מנגד, להשתמש במזונות בעלי איכות מחממת, קלה או נייטרלית, כמו מרק ירקות חם עם גזר, קישוא, דלעת, בצל וכרישה; דגנים מלאים עם איכות מחממת או קלה כמו שעורה (גריסי פנינה), תירס, דוחן, כוסמת, קינואה וכן עדשים למיניהם. בתקופה זו מזון חם עדיף על קר, ואם אוכלים סלט כדאי להוסיף לידו תבשיל חם.

בנוסף חשוב להוסיף למזון בתקופת האביב תבלינים מחטאים ומפחיתי ליחה, כמו זנגביל, כמון, כורכום וקינמון.

פעילות גופנית:
בתקופת האביב כדאי להרבות בפעילות גופנית שמחממת את הגוף ומפחיתה את כמות הרעלים בגוף. עקרונית כדאי תמיד לבחור בסוג פעילות שאוהבים, אך באביב רצוי לשים דגש על פעילות גופנית נמרצת במיוחד שמחממת וממריצה את הגוף.

טיפ לסובלים מנזלת אלרגית
כדאי למרוח מעט שמן שומשום (מכבישה קרה בלבד) בתוך הנחיריים עם הזרת. הדבר מרגיע את הגירוי ומחזק את התנגדות רקמת רירית האף נגד גורמי האלרגיה. באיורוודה קיים שמן מקצועי מצויין שמרגיע את הגירוי באף ומשקיט את הנזלת האלרגית. השמן נקרא ANU TAILA.

טיפול מקצועי
לרפואת האיורוודה טיפול מקצועי הנקרא "נאסיה" שהוא טיפול טבעי לדלקת הסינוסים, לאף סתום ולנזלת אלרגית. הטיפול מבוסס על עיסוים מיוחדים בשמני מרפא, אינהלציות וטיפות אף טבעיות. טיפול זה נועד לשחרר את הליחה מדרכי הנשימה העליונות.

ד"ר ערן מגון הוא מומחה לרפואת איורוודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully