וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה טיפוס אתה?

ד"ר ערן מגון

16.3.2014 / 9:16

הרפואה ההודית - איורוודה - מחלקת אותנו לשלושה סוגי טיפוסים ומציעה לכל אחד את הטיפול המתאים לו. איך זה עובד? ד"ר ערן מגון, מומחה ברפואה הודית, מסביר

תבלינים בשוק אנג'ונה הודו. ShutterStock
קפיצה קטנה להודו/ShutterStock

ההודים גילו את "ידע החיים הארוכים", או איורוודה (Ayurveda), כבר לפני 7,000 שנים, מה שהופך אותה לשיטה הראשונה בעולם לרפואה טבעית.

מקורה של האיורוודה ברפואה הודית מסורתית, וגם כיום היא מעוררת המון עניין בקרב תומכים נלהבים רבים, בזכות העקרונות המנחים שלה והיכולת שלה לשמר מצב בריאותי אופטימלי.

מלבד הגוף, איורוודה מתייחסת גם לנפש ולרוח האדם, ומלמדת את המטופלים מה מזיק ומה מועיל בכל תחומי החיים – החל מתזונה והרגלים יומיומיים, דרך פעילות גופנית ושימוש בצמחי מרפא, וכלה בהתנהגות שבין אדם לחברו ובהתחשבות בטבע.

איורוודה יכולה לעזור בטיפול כל המחלות - בעיות במערכת העיכול, השמנת יתר, עודף כולסטרול, לחץ דם גבוה או סוכרת. השיטה יעילה מאוד גם לטיפול בירידת אנרגיה ועייפות כרונית, מתח ובעיות שינה, דלקות מפרקים, אלרגיות, מחלות בדרכי הנשימה, מחלות עור וניקוי רעלים.

איך השיטה עובדת?

איורוודה מציעה כמה דרכי טיפול, בהן טיפול ניקוי רעלים, שינוי אורחות חיים ותזונה. בנוסף, הטיפול בשיטה כולל הדרכה בשיטות להורדת מתח ולאיזון הגוף והנפש.

איורוודה משתמשת באלפי צמחי מרפא ותרופות טבעיות מסורתיות. הפורמולות מיוצרות כיום במפעלים מודרניים בבקרת איכות גבוהה, על פי המתכונים המסורתיים, וחלק מהמפעלים נמצאים תחת השגחה אירופאית ואמריקנית.

על פי האיורוודה, הטיפול מותאם לא רק לבעיה או למחלה, אלא גם לטיפוס הספציפי של המטופל.

טיפול איורוודי אישי מתחיל באבחון "הטבע המולד" של המטופל, הנקרא פרקריטי, וכן באבחון של חוסר האיזון בטבע המולד, המכונה ויקריטי. בשלב הבא, מתבצע בירור מקיף של התלונות והסימפטומים מהם סובל המטופל.

אילוסטרציה. ShutterStock
איורוודה משתמשת באלפי צמחי מרפא ותרופות טבעיות מסורתיות/ShutterStock

עיקרון הוליסטי בסיסי באיורוודה הוא "אהאם בראהמסמי" – גוף האדם כגוף הקוסמוס ורוח האדם כרוח הקוסמוס. על פי עקרון זה, אותם חוקי טבע פועלים הן באדם והן בעולם שמסביבו. הבסיס לחיים הרמוניים הוא איזון בין עולם החומר לעולם הרוח, ושמירה על יחסי שלמות בין האדם לבין סביבתו.

שלוש הדושות

אבחון הטיפוס מתבסס על עקרון שלושת הדושות - שלוש התכונות היסודיות המשמשות באיורוודה לתיאור כל תופעה מוגדרת באמצעות תכונת גוף או נפש, חוסר האיזון, והתכונות הבסיסיות ביותר באדם ובטבע.

הדושה ואטה (Vata) מתייחסת לתנועה וזרימה – זרימת הרוח או האוויר הנע במרחב, תנועת גרמי השמיים, זרימת המחשבות והנשימה, תנועת מחזור הדם, המעיים או המזון במערכת העיכול.

הדושה פיטה (Pitta) קשורה לחום ולאנרגיה שמשנה דברים, כמו אנרגיית השמש, חילוף החומרים בגוף, מיצי העיכול, מזון חריף, ואף רגשות.

דושה קאפה (Kapha) קשורה למבנה ולמה שנותן צורה, כמו מים ואדמה, למשל. נכללים בה האדמה והמים המהווים את קליפת כדור הארץ, השלד, השרירים והשומנים, והליחה והנוזלים בגוף האדם, אשר כשני שלישים ממנו הם מים.

בנוסף לאבחנת פרופיל הדושות האישי של המטופל, ניתן לקטלג בעזרתן גם את מגוון המזונות וצמחי התבלין, צמחי המרפא, המינרלים, עונות השנה והחלקים במחזור היממה, כמו גם את המחלות השונות.

כך למשל, איורוודה מאבחנת מיגרנה מסוג ואטה או פיטה, או אסתמה מסוג ואטה או קאפה. איורוודה מתארת גם שילובים שונים של שלושת הטיפוסים הבסיסיים, כך שמטופל יכול להיות טיפוס דו-תכונתי או אף תלת-תכונתי.

גלה איזה טיפוס אתה

טיפוס מסוג ואטה יהיה רזה וקל משקל, מהיר תנועה, מתלהב מהר מדברים חדשים אך גם שוכח מהר. הוא יהיה גם איש שיחה נלהב, דיבורו מהיר ולא ממוקד ובעל חשיבה מאוד אסוציאטיבית, לא החלטי, מקרין אי-שקט, בעל נטייה למתח, חרדה ונדודי שינה, שונא קור ויובש וסולד מהסתיו ומהחורף. הוא יסבול לרוב משינה שטחית, נטייה לעצירות ועור יבש.

במצבי חוסר איזון הוא יפגין נטייה לבעיות במערכות השתן, העיכול והמין. טיפוס ואטה יהיה בעל נטייה לחוסר מנוחה ולחץ נפשי, חולשה, עצירות, חריקות פרקים, תפקוד מיני ירוד, נדודי שינה, קצוות קרים, ומחלות נפשיות כמו אלצהיימר ופרקינסון.

אילוסטרציה. ShutterStock
טיפוס ואטה מתלהב מדברים חדשים ובעל חשיבה אסוציאטיבית/ShutterStock

טיפוס פיטה מתואר כבעל מבנה גוף ממוצע, אנרגטי ופעיל מאוד, פרפקציוניסט, בעל רגשות חמים, אחראי מאוד, מהיר לכעוס, חד מחשבה, ובעל יכולת גבוהה לחשיבה אנליטית. תהיה לו משיכה לאסתטיקה וניקיון, והוא יתעניין לרוב בצילום, ציור ועיצוב. מספיקה לו שינה קצרה, והוא בעל תיאבון גדול וחייב לאכול בזמן, שונא חום ורגיש לשמש, ומעדיף את החורף על פני הקיץ.

טיפוס זה יסבול מנטייה לצרבות ולאולקוס, עיניים רגישות ועור רגיש. במצבי חוסר איזון, יפתח תסכולים וחוסר סיפוק ממעשיו, כמו גם צרבות, מחלות עור שונות, דלקות שונות ומחלות עיניים.

טיפוס קאפה חזק פיזית ויציב נפשית, נמשך לפעילות גופנית, בעל סיבולת גבוהה, יסודי במעשיו, מעט איטי, בעל אופי סלחני, ואמיץ לב. הוא שונא מזג אוויר לח, וזקוק לשינה ארוכה של שבע או שמונה שעות לפחות, אך שנתו עמוקה.

הוא סובל מנטייה לבעיות של ליחה, ובמצב של חוסר איזון יפתח חולשת מפרקים, נקעים, פריקות מפרקים, סינוסיטיס ואסטמה. במידה ולא יהיה פעיל פיזית באופן אינטנסיבי, ישמין מהר ויפתח אדישות ודיכאון.

ד"ר ערן מגון הוא מומחה לרפואת איורוודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully