וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך כלבים וילדים משפיעים לנו על המוח

20.10.2014 / 9:09

כלבים הם כבר מזמן לא רק חיית מחמד, אלא חלק בלתי נפרד מהמשפחה. מחקר חדש מראה את הסיבה לכך שרבים מתייחסים אל הכלבים שלהם ממש כמו לתינוקות

ילדה עם כלב. ShutterStock
מעוררים את אותן רגשות/ShutterStock

הכלב הוא יותר מחברו הטוב של האדם: סריקות מוח שנערכו במסגרת מחקר חדש מגלות את מה שרוב בעלי הכלבים יודעים - התגובה הרגשית והקוגניטיבית שמעוררים כלבים במוח שלנו אינה שונה בהרבה מזו שמעוררים ילדים. הממצאים החדשים מעודדים את השימוש בכלבים ככלי טיפולי, כך על פי החוקרים.

עוד בנושא:
כלבים נגד חרדות
חיים של אבא: כדאי להביא לילד כלב?
האם גם בעלי חיים בוכים?

הניסוי כלל 14 אימהות בגילאי 22-45, שלכל אחת לפחות ילד אחד בין גיל שנתיים לעשר, וכלב בן שנתיים ומעלה. הנשים שהשתתפו בניסוי עברו סריקת MRI שבמהלכה הן צפו בתמונות ילדיהן ובתמונות כלבן. בנוסף, צפו האימהות בתמונות של ילדים וכלבים זרים.

לאחר שסיימו מילאו הנשים שאלון שבו נשאלו על צבע השיער של הילדים והכלבים, מספר התמונות שראו, והאם הן דירגו את התמונות על פי הרגש. "באופן כללי ניסינו להשוות בין היחסים של אם וילד לבין היחסים שיש לבני אדם עם הכלבים שלהם ובדקנו אילו איזורים פעילים במוח בשני המקרים, והאם קיימים הבדלים", הסבירה הווטרינרית לורי פאלי, שעוסקת ברפואה השוואתית והובילה את המחקר בבית החולים הכללי בעיר בוסטון.

תגובות כמעט זהות
על פי תוצאות המחקר כשהאימהות צפו בתמונות של ילדיהן ובתמונות הכלבים שלהן, הדבר עורר את האזורים במוח שקשורים לרגש, גמול, קוגניציה חברתית ועיבוד ויזואלי. למרות הדמיון בין השניים, כאשר צפו האימהות בתמונות ילדיהן הייתה יותר פעילות מוחית באזורים שקשורים להיווצרות הקשר (כמו יחסי אמא ובן ויחסים רומנטיים). בכל מקרה תגובת המוח הייתה חזקה יותר כאשר האם צפתה בילדיה ובכלב שלה לעומת ילדים וכלבים זרים.

וטרינר מחזיק גור כלבים. ShutterStock
כמו תינוקות/ShutterStock

האזור שבו השיגו הכלבים כביכול יתרון על פני הילדים, היה בחלק של העיבוד החברתי והוויזואלי במוח. ההסבר של החוקרים היה כי "אנחנו ככל הנראה מעבדים חזותית את הפנים של הכלב בשונה מזה של בני אדם". פאלי הוסיפה כי בעתיד ידרשו מחקרים נוספים שיכללו גם גברים ונשים ללא ילדים, כדי להבין על מה הממצאים האלה מעידים. פאלי, שקיימה את המחקר הנוכחי על מנת לבדוק את היתרונות הבריאותיים שכלבים תורמים לבעליהם, כמו גם את היתרונות הטיפוליים שלהם, ביקשה לבדוק גם את הקשר בין האדם לכלבו, דרך מה שמתרחש במוח.

קשר ארוך שנים
"לקשר שלנו עם כלבים יש היסטוריה ארוכה", אמר פרופסור אלן מ. בק, מנהל המכון לקשר אדם-חיה בבית הספר הווטרינרי פורדו באינדיאנה, ארה"ב. "כלבים לומדים מאיתנו ואנחנו לומדים מהם, כך שזה לא מפתיע שגם פעילות המוח מראה את הקשר החזק הזה".

פרופסור בק, שערך מחקרים רבים על הקשר בין בעלי חיים לאנשים, אמר כי מדובר בתוצאות שמראות כי הקשר והחיבה שלנו כלפי בעלי חיים היא מולדת ולא תוצר של התנהגות חברתית. "אנחנו נמשכים לטפל ביצורים שדורשים טיפוח והזנה", סיכם בק את הקשר שבין כלבים לילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully