וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אסור לכם לעשן מריחואנה עד גיל 30

17.4.2014 / 10:09

מחקר חדש מצא כי גם שימוש לא קבוע במריחואנה עלול להשפיע על החלקים במוח שאחראים לרגשות, למוטיבציה ולהתמכרויות. החוקרים טוענים שאין דבר כזה "סם בטוח", בעיקר לצעירים

אילוסטרציה. ShutterStock
קנאביס. אינו יכול לשמש כסם בטוח/ShutterStock

לאחרונה עולה יותר ויותר הקריאה להפוך את השימוש בקנאביס לחוקי בישראל, בעיקר לאור הפרשייה האחרונה של סמים ומפורסמים. אבל למרות רוחות הלגליזציה הנישאות באוויר, מחקר חדש מעלה את האפשרות כי קנאביס עלול להיות הרסני למוח שלנו.

שימוש יומי במריחואנה פוגע במוח לטווח הארוך, כך מראה מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד בארה"ב ופורסם ב-Journal of Neurosceince.

לפי המחקר, גם משתמשים שעישנו מריחואנה בתדירות נמוכה - פעם או פעמיים בשבוע לאורך תקופה - סבלו מפגיעה במוח באיזורים שאחראים על רגשות, מוטיבציה והתמכרות. על פי המחקר החדש, מריחואנה, הסם הנפוץ ביותר, לא יכולה להיחשב כסם בטוח, ולאנשים מתחת לגיל 30 אסור לצרוך אותה.

על מנת לבדוק את הנושא השתמשו החוקרים בסריקות מוח בתלת מימד של 20 סטודנטים שמעשנים מריחואנה מדי פעם, והשוו אותם עם סריקות של 20 סטודנטים נוספים שלא מעשנים. המסקנות היו שישנם שני חלקים במוח שמושפעים בעקבות העישון, וככל שהסטודנטים עישנו יותר כך תוצאות הסקירה היו יותר לא תקינות.

מחבר המחקר פרופסור האנס ברייטר, ראש הפקולטה לפסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות באוניברסיטת נורת' ווסטרן אמר כי " המחקר הזה מעלה שאלות חשובות בנוגע להשלכות שיש למריחואנה, גם אם משתמשים בה באופן לא קבוע. אנשים חושבים שאם הם עובדים, לומדים ומעשנים מדי פעם אין לכך השפעה עליהם, וכפי שהוכיח המחקר, זה לא נכון".

סמים עלולים לסכן את בריאות הנפש

הצוות בחן איזורים במוח האחראים על רגשות, מוטיבציה והתמכרות, שנחשבים למרכזיים במבנה המוח. חלקים אלה אומדים את התפיסה של האדם כלפי מאפיינים שליליים וחיוביים בסביבה ואת התגובה שלו כלפיהם, כפי שהסבירה אחת החוקרות.

אילוסטרציה. ShutterStock
הדרך בה אנו תופסים הנאה ותגמול משתנה/ShutterStock

השינויים שעובר המוח נחשבים לתחילתו של תהליך התמכרות בו משתנה הדרך בה אנו תופסים הנאה ותגמול, וחוויות אישיות נתפשות כפחות מספקות משימוש בסמים. כשאנשים נמצאים בתהליך ההתמכרות נוצרים להם בעצם הקשרים חדשים במוח.

"שימוש בסמים גורם לשיחרור מוגבר של דופמין (מוליך עצבי במוח) , יותר מגירויים טבעיים כמו סקס, אוכל וקשרים חברתיים ולכן כל השאר נתפש כלא חשוב", מסבירה ג'ודי גילמן, אחת מעמיתות המחקר. למרות שמריחאונה נחשבת לסם בטוח יחסית המחקר מראה כי לשימוש בסמים יכולה להיות השפעה על בריאות הנפש. מחקרים שנערכו בעבר אף הראו כי שימוש במריחואנה לפני גיל 15 מעלה את הסיכוי לקבל פסיכוזה פי ארבעה.

לא כולם מסכימים

פרופסור דייויד נוט מהאימפריאל קולג' בלונדון, שפוטר בגלל דעותיו הליברליות מתפקידו כיועץ ממשלתי בוועדה שדנה בהשפעות סמים אינו מסכים עם התוצאות. לדבריו 40 נחקרים הם לא מדגם מייצג. "אסור לשכוח שכל מה שמריחואנה עושה למוח הוא כאין וכאפס לעומת אלכוהול שהוכח כרעלן הפוגע במערכת העצבים".

עוד בוואלה! בריאות:
השיא מאחורינו כבר בגיל 24
מחקר: שנת צהריים מסוכנת לבריאות
אם לא ג'וינט, נסו צמחי מרפא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully