וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחד שעולה לכם הרבה מאוד כסף

עינב קשר

19.4.2014 / 9:43

בין אם אתם מפחדים להתקדם בעבודה כדי לא לדבר בישיבות או פשוט מביישים לבקש מהמוכר בפאלפל לא לשים לכם טחינה - לפחד קהל יש השפעה משמעותית על היומיום שלכם, וגם על המשכורת

חרדה ודיכאון. ShutterStock
רעד בקול, הזעת יתר, דפיקות לב מואצות. מוכר?/ShutterStock

לפני כמה שנים הגיע אליי מטופל שקיבל הצעה לקידום בעבודה, והתפקיד החדש היה הדרכת עובדים בשלוחה של המפעל שלו בחו"ל. הוא הגיע אלי ממוטט נפשית, ואמר שלדעתו יסרב לקידום, משום שאין סיכוי שיוכל לעשות את העבודה הזאת. הוא לא היה מסוגל להתגבר על פחד הקהל שלו, שהתבטא בבחילות קשות, בכאבי בטן ובביקורים תכופים בשירותים.

מאיזה סוג של חרדה אתם סובלים?

מטופלת נוספת, אישה בשנות ה-30 לחייה ואם לשתי בנות, הודתה בפניי על סוג שונה של פחד קהל, ואמרה כי היא חוששת, למשל, לבקש מהמוכרים במקדונלד'ס בלונים עבור בנותיה. במקרים אחרים, כאשר היא עומדת בדוכן פלאפל ומבקשת במפורש מנה בלי טחינה וחמוצים, אך המוכר מוסיף לה בלי לשים לב, היא לא מעיזה להחזיר לו את המנה, ופשוט משלמת עבורה ומשליכה אותה לפח האשפה.

חרדה חברתית: מסטטוס בפייסבוק ועד הרצאה

אנשים רבים המתמודדים בצורה סבירה עם מצבים חברתיים שונים, חוטפים לפתע רגליים קרות באינטראקציה מול אנשים, ולפעמים לא משנה מה מספרם.

במהלך השנים נתקלתי בתלמיד מבריק שלא היה מסוגל לדבר בכיתה אף לא כשפנו אליו, בסטודנטית למשחק שחוותה התקף חרדה בחזרה הראשונה להצגת סוף השנה ובמתכנת מוכשר שנשאר שנים בתפקיד זוטר, מאחר וקידום היה כרוך בעמידה מול אנשים.

גם זמרים כמו אריק איינשטיין, שפרש מהופעות עד יום מותו, נמנים בין אלה הסובלים מפחד קהל – שהוא למעשה סוג של חרדה חברתית.

חרדה חברתית יכולה להתבטא בין היתר גם בפחד לפרסם סטטוס בפייסבוק, הרצאה עם מצגת בכיתה, הצגת תכנית מול הקולגות בעבודה, הופעה בטקס סיום הלימודים, הדרכת צוות עובדים, וכמובן, ראיון עבודה.

אסור להתעלם מהסימפטומים

כולנו חווינו את זה ברמה זו או אחרת ויודעים במה מדובר – רעד בקול, הזעת יתר בידיים, דפיקות לב מואצות, מחשבות קטסטרופליות, מבוכה ובלק אאוט הם הסימפטומים הקלים ביותר לאבחון. הבעיה האמיתית היא כאשר הפחד גורם לנו להימנע מביצוע משימות שהם חלק בלתי נפרד מחיינו.

למרבה הצער, הרבה אנשים מתעלמים מכך שההימנעות מלטפל בקושי, היא שגורמת לבעיה האמיתית. אנשים יוותרו על קידום, על הגשמת חלומות ואפילו יהיו מוכנים לשאת סבל, רק כדי להימנע מעמידה מול קהל.

בין אם את מעוניינת לבקש קידום בעבודה, או שאתה רוצה לבקש עבור בתך בלון במקדונלד'ס, אין ספק שזו בעיה שחייבת טיפול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

איך מטפלים בחרדה חברתית

טיפול קוגניטיבי התנהגותי, CBT, הוא טיפול קצר מועד שמתמקד בדפוסי חשיבה בעייתיים, כמו גם התנהגות, שגורמים להפרעות רגשיות. במקום להתמקד במשמעות של אירועים מהעבר דרך שיחה כמו בטיפול דינמי, CBT עוזר לפתח דפוסים בריאים דרך תרגול של מטלות טיפוליות.

כמו כל טיפול קוגניטיבי התנהגותי, החלק הראשון של הטיפול מתמקד בהיכרות עם המחשבות השליליות שגורמות לחרדה. אלה אותן מחשבות שגויות, אשר נראות לנו אמיתיות, והמוח מעבד כאלמנט מציאותי. השלב הבא הוא לימוד טכניקות של הרפיה, ובסופו של דבר מתקיים תהליך של חשיפה הדרגתית לסיטואציה המפחידה ביותר - עמידה מול קהל. הכל מתבצע כמובן באופן הדרגתי ובאופן המותאם לכל מטופל.

גם אם אנחנו מאוד חוששים מקהל, בדרך כלל אחרי שלוש דקות, מערכת העצבים שלנו נוטה להסתגל. מצבי המתח חולפים, ולרוב אנחנו מגלים שהפחדים שלנו גרועים הרבה יותר מהמציאות.

חשוב לזכור שהקהל מתחלק, כמו מדינה שבוחרת ראש ממשלה, לאלה שמלכתחילה לא יאהבו אתכם, לאלה שמלכתחילה יאהבו, ואלה שיישארו באמצע. לכן, כדאי לוותר על השאיפה להיות מושלם ולזכור שזה בסדר לעשות טעויות, ולהיות הכי טבעי.

פחד קהל עולה לכם כסף

שווה להתגבר על הפחד: מחקר שהתפרסם בשנת 2011 על ידי קבוצת חוקרים אמריקנים העלה כי המשכורת שלנו לאורך החיים היא פונקציה של דיון השכר הראשון שלנו. הם גילו כי אם בדיון הראשון, העובד לא התבייש לבקש העלאה הגבוהה ב-5% ממה שהתכוון לבקש מלכתחילה, בסיכום הקריירה שלו הדבר עשוי להשתוות ללא פחות מ-634,198 דולרים.

11 טיפים יעילים להתמודדות עם פחד קהל

1 הסט את המיקוד מעצמך ומהפחד לעבר נכונות לתרום משהו בעל ערך לקהל היעד שלך.

2 דמיין את המצב הגרוע ביותר שיכול להיות והכן תכנית, למשל בדיחה לרגע של מעידה או הערה על שכחה.

3 הפסק לחשוב על מה שעלול להשתבש. במקום זאת, מקד את תשומת הלב במחשבות ובתמונות בעלות השפעה מרגיעה.

4 תרגל דרכים להרגיע את המוח והגוף שלך, כמו נשימות עמוקות, תרגילי הרפיה, יוגה ומדיטציה. דמיין את עצמך מצליח.

5 בזמן ההכנה להופעה בפני קהל, עסוק בפעילות גופנית, אכול באופן בריא ותרגל הרגלי חיים בריאים אחרים. נסה להגביל קפאין, סוכר ואלכוהול במידת האפשר.

6 נקה את המחשבות השליליות באמצעות עצירת מחשבות, טכניקה שבה מפסיקים מחשבות שליליות על ידי האמירה "עצור".

7 דמיין את ההצלחה שלך: התמקד בכוח וביכולת שלך להתמודד עם מצבים מאתגרים.

8 ערוך חזרות בקול רם, תחילה לבד ואחר כך מול קהל אוהד של משפחה או חברים.

9 הכן את החומר שלך מראש וקרא אותו בקול רם כדי לשמוע את הקול שלך.

10 דאג ליצור קשרים עם היעד שלך, לברך את האנשים בקהל ולחשוב עליהם כחברים ולא אויבים.

11 עמוד או שב בתנוחה בטוחה. הישאר חם ופתוח וצור קשר עין.

עינב קשר היא פסיכוטרפיסטית קוגנטיבית התנהגותית CBT

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully