וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אתם לא ישנים טוב כבר שבועיים?

21.8.2014 / 8:29

לאחרונה יותר ויותר אנשים מתלוננים שהם לא מצליחים להירדם, מתעוררים מזיעים, חולמים חלומות מטרידים, ובעיקר מאוד עייפים. למה זה קורה, ואיך אפשר בכל זאת לחטוף איזה תנומה?

בחור לא נרדם. ShutterStock
חסרי שקט?/ShutterStock

אולי זה בגלל החום, הלחות, המלחמה או אולי בגלל העובדה שהרחובות מלאים בילדים צועקים, אבל נראה כי בשבועיים האחרונים אף אחד לא מצליח לישון. יותר ויותר אנשים מספרים כי הם לא מצליחים להירדם, מתעוררים מזיעים, חולמים חלומות מטרידים, ובעיקר – מאוד עייפים.

שינה איכותית אמורה להימשך שש עד שמונה שעות (שבע וחצי שעות). כל שינה קצרה מכך פוגעת בבריאות בטווח הארוך, ומשאירה אותנו עייפים ועצבניים בטווח הקצר. בימי שגרה, למעלה מ-30% מהישראלים סובלים מהפרעות שינה. בתקופות כאלה, המספרים עולים משמעותית.

עוד בנושא:
מה קורה לגוף שלכם כשאתם לא מצליחים לישון?
המאכלים שיהרסו לילדים שלכם את השינה
חוסר שינה עלול לעוות לכם את הזיכרונות

אז למה אנחנו לא ישנים? התשובה הברורה מאליה היא צוק איתן. המבצע הזה הלחיץ את כולנו, ולצערנו הוא לא עושה סימנים של היעלמות. תקופות של אי יציבות בטחונית מעלות את רמת המתח, וגוררות בעיות רפואיות שונות, ביניהן גם חוסר שינה. אבל יש גם סיבות נוספות

הכוכבים או הלחות?

האסטרולוג יאיר טריבלסקי סובר כי הסיבה לבעיות השינה הקולקטיביות שלנו נעוצה בכוכבים. לדבריו, יופיטר נכנס לאחרונה למזל אריה וסימן בכך התחלה של שנה מאוד אנרגטית. השנה הקודמת היתה שנה של התכנסות, שנה משפחתית יותר, ואילו השנה הזו היא שנה אקטיבית, אסרטיבית ואפילו אגרסיבית. "הרבה מאוד דברים נפתחים, והרבה מאוד אנשים לא יודעים מה לעשות עם כל האנרגיה הזו, וזה גורם להם לישון פחות", הוא מסביר, "הרבה דברים שהחזקנו בבטן נחשפים עכשיו, לחלק מהאנשים זה עושה טוב ולחלק זה עושה נדודי שינה".

הבשורה הטובה לפי טריבלסקי היא שנחזור לישון טוב בתוך חודש-חודשיים. בפרק הזמן הזה אנחנו נלמד מה לעשות עם כל האנרגיה החדשה שלנו שמחפשת מוצא, ואז גם נוכל לישון בשקט. "כשהמזגן יפסיק לעבוד ונתחיל להרגיש את הבריזה מכיוון הים דברים יתחילו לזוז לכיוון נינוח יותר", הוא מבטיח.

ד"ר ערן מגון, מומחה לרפואת איורוודה, סובר כי הסיבה שכולנו לא ישנים היא דווקא החום הנורא. "אמצע אוגוסט הוא שיא הקיץ, וזה קודם כל מעייף", מסביר מגון, "הקיץ יוצר מצב של הצטברות עודפי חום בגוף, והגוף מנדף את זה החוצה – אנחנו יותר מזיעים, יותר אדומים, חם לנו וקל לנו יותר להתרגז. כל המצב הזה הוא מצב של סטרס ועומס על הגוף ועל הנפש, ולכן קשה לנו יותר לעמוד מול מצבי לחץ".

המצב הזה בעייתי אף יותר כאשר בשיא החום אנחנו גם בעיצומו של מבצע צבאי. "אנחנו בעצם חשופים ללחץ לא שגרתי בתקופה שבה הגוף והנפש שלנו גם ככה חלשים יחסית, ולכן קשה לנו להירדם", אומר מגון. לדבריו, במצב הזה המתח שאנחנו מרגישים נצבר ולא מתפרץ, ולקראת השינה הגוף שלנו מתחיל לשחרר מחשבות טורדניות. גם אחרי שאנחנו כבר נרדמים, הגוף לא מצליח להיכנס למסלול השינה הרגיל, ואז אנחנו מתעוררים מתוך פחד או מחשבות לא נעימות.

אז מה עושים?

כיוון שאי אפשר באמת לנצח את החום, הלחות או את הכוכבים, ומכיוון שהחופש הגדול תמיד יהיה מתיש והמצב הביטחוני לעולם ילחיץ. כל מה שאנחנו יכולים לעשות זה לקחת נשימה עמוקה, להירגע, ולנסות לשפר עד כמה שאפשר את איכות השינה שלנו. הנה כמה כלים:

תזונה:
הקפידו מאוד על מה שאתם אוכלים, בעיקר בשעות שלפני השינה. הפסיקו את צריכת הקפאין כבר בצהריים (זה כולל גם שוקולד), בחרו ארוחת ערב קלה שלא תעסיק את הבטן שלכם יותר מדי, ונסו לסיים עם האכילה כמה שיותר רחוק מזמן השינה. אם תלכו לישון כאשר הבטן שלכם לא עסוקה בעיכול, יהיה לכם קל יותר.

המלצה נוספת: לפני השינה נסו לשתות חליטת צמחים מרגיעה, ללא סוכר. פסיפלורה וולריאן הם צמחים בעלי השפעה מרגיעה. גם תה לואיזה ותה מליסה טובים להירגעות. ערן חיון, מומחה ברפואה סינית מסורתית, ממליץ להתחיל לשתות תה םסיפלורה כשעתיים-שלוש לפני השינה.

נשימות:
חיון גם ממליץ לבצע סבבי נשימה של ארבע שניות - לשאוף לאט במשך ארבע שניות, להחזיק את האוויר ארבע שניות, ולנשוף אותו במשך ארבע שניות. אפשר גם להניח ידיים על הבטן התחתונה (שתי אצבעות מתחת לפופיק) ולנשום בעדינות תוך שימת לב לאויר שכנס מהאף. לדברי חיון, הנשימות האלה מכניסות את הגוף למצב יותר רפוי, ומקלות על ההירגעות וההירדמות.

הפחיתו רעשים:
אל תכניסו את הטלפון הנייד לחדר השינה, כבו את הטלוויזיה, את הרדיו ואת השעון הדיגיטלי. וודאו שאין שום אור שמרצד בחדר שלכם (חוץ מנורת המזגן, כי באמת שאין ברירה). האורות האלה מפריעים מאוד לאיכות השינה. בנוסף, כדי שהשינה שלכם תהיה נעימה ככל האפשר, כוונו את הטמפרטורה של המזגן מראש, שימו את המצעים הכי נעימים שלכם על המיטה, אל תשאירו בלאגן מפוזר בחדר ולכו לישון בבגד הכי נוח שלכם. הצעדים האלה ינטרלו הרבה הפרעות קטנות, וירוויח לכם עוד זמן שינה.

פעילות גופנית:
מחקר שנערך לפני כמה שנים גילה כי פעילות גופנית משפרת מאוד את איכות השינה. במחקר התגלה כי פעילות גופנית הובילה לשיפור באיכות השינה הכוללת, קיצרה את משך הזמן עד להירדמות, האריכה את סך שעות השינה, וגרמה לשיפור בתפקוד היומי ושיפורים גופניים ומנטליים נוספים. עם זאת, חשוב לא להתעמל קרוב מדי לשעת השינה – שכן האנדרלין המופק בפעילות עלול לגרום לערנות.

בלי אלכוהול:
הרבה אנשים שלא מצליחים להירדם מנסים להיעזר באלכוהול. זה אולי הופך את נדודי השינה לקצת יותר נעימים, אבל ממש לא עוזר להירדם. אלכוהול מעלה את רמת הסוכר בדם וכתוצאה מכך מתחילה בגופנו רכבת הרים של עליית סוכר מהירה ונפילת סוכר אחריה, וכתוצאה הגוף שלנו יוצא מאיזון.

מגע:
אם אתם מרגישים שאתם מתוחים מאוד, פנקו את עצמכם בטיפול מגע כלשהו – עיסוי, שיאצו, טווינא או כל דבר אחר. המגע ישחרר לפחות חלק מהמתח בשרירים שלכם, ויאפשר לכם לישון קצת יותר טוב.

יש לכם טיפים אחרים? ספרו לנו בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • שינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully