וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוגה מסייעת לחולי טרשת נפוצה

עידן גורן

11.6.2014 / 8:24

מחקר חדשני מצביע על כוחה המרפא של היוגה: מצבן הגופני של חולות טרשת נפוצה השתפר לאחר תרגול יוגה, כנראה גם בזכות המדיטציה. בשיבא יודעים את זה כבר מ?2010

יוגה. ShutterStock
השיפור ממשיך גם בתום התרגול/ShutterStock

טרשת נפוצה היא מחלה כרונית שפוגעת בציפוי של תאי העצב, הקרוי מיאלין. המיאלין, שמשמש לבידוד תאי העצב, מסייע גם בהעברת אותות חשמליים בין תאי העצב ביעילות. הלוקים בטרשת נפוצה סובלים ממגוון רחב של תסמינים נוירולוגיים בדרגות חומרה שונות, בהתאם לאזור הפגוע. אף שמדובר במחלה כרונית קיימים סוגים רבים של טרשת נפוצה, ובדרגות חומרה שונות. בשביל חלק מהחולים מדובר באירוע חד פעמי או בהתפרצויות אשר ביניהן יש תקופת שקט ארוכה. בשביל אחרים, התסמינים מחמירים עם הזמן, ללא הפוגות.

לאחרונה ערכו חוקרים מאוניברסיטת ניו ג'רזי מחקר שבמסגרתו השתתפו נשים בסביבות גיל ה?50, הלוקות בטרשת נפוצה כ?14 שנים בממוצע, בתוכנית בת שמונה שבועות שהותאמה במיוחד לחולות טרשת נפוצה. בכל שבוע התקיימו שני שיעורי יוגה. בין השיעורים ביצעו המשתתפות תרגילי יוגה בבית.

עוד על יוגה:
על הקשר שבין יוגה ובריחת שתן
על יוגה ושליטה בנשימה
על המזרן: ביקור בצ'אנדרה יוגה

החוקרים ערכו בדיקות רבות לפני תחילת תוכנית האימונים, עם סיומה וחודשיים לאחר סיום התוכנית על מנת להעריך את מצבן של הנבדקות. התוצאות הוכיחו שיפור ניכר בפעולות גופניות רבות. רוב התפקודים המשיכו להשתפר גם חודשיים לאחר סיום התוכנית.

גם המדיטציה עוזרת

מלבד בדיקות תפקוד הגוף ערכו החוקרים גם בדיקות דם לנבדקות, לפני ואחרי תוכנית היוגה. נמצא כי גם מדדים הקשורים ישירות לדלקת (כמו C-reactive protein, ואינטרלוקינים שונים) היו במגמת ירידה. מתברר שמלבד חיזוק השרירים ושיפור היציבה, בכוחו של אלמנט המדיטציה ביוגה להיטיב מבחינות רבות עם החולים. כעת עומלים החוקרים על הרחבת המחקר לחולים נוספים כדי לשחזר את ההצלחה של מחקרם הראשוני.

אילוסטרציה. ShutterStock
המדיטציה מרפאת/ShutterStock

ראוי לציין כי הקשר שבין יוגה לשיפור מצבם של חולי טרשת נפוצה מוכר גם בישראל. כבר בשנת 2010 בוצעה סדנת יוגה במחלקה לטרשת נפוצה במרכז הרפואי שיבא, ובה נלמדו ותורגלו עקרונות היוגה. הסדנה הונחתה על ידי צוות מדריכי יוגה טיפולית. במרכז, בראשות פרופ' ענת אחירון, מבכירי החוקרים בעולם בתחום הטרשת הנפוצה, דוגלים בשילוב טיפולים קונבנציונליים ואלטרנטיביים בטיפול בחולי הטרשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully