וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוזיקה תגרום לכם לרוץ מהר יותר?

שירן בוגנים

19.3.2014 / 9:38

רוצים להתחיל לרוץ ולא יודעים איך? יכול להיות שהשיר החדש של ביונסה יעזור לכם להתניע. מחקרים מראים שהאזנה למוזיקה עשויה לשפר פלאים את תוצאות האימונים שלכם

אילוסטרציה. ShutterStock
רצים בקצב ביונסה/ShutterStock

כמעט בכל פעם שתראו אדם רץ ברחוב (או בחדר הכושר) תוכלו לראות שהוא מרכיב אוזניות. חלק מהאנשים יאמרו לכם שזה בגלל שהספורט משעמם אותם, אחרים יסבירו שהם ממש אוהבים מוזיקה, אבל כנראה שאף אחד לא יאמר לכם שהוא שומע מוזיקה כדי לשפר את תוצאות האימון שלו. ובכל זאת, מחקרים מראים שהאזנה למוזיקה משפרת ביצועים.

לפני כשנתיים נערך בבריטניה מחקר שניסה לבדוק את יתרונות המוזיקה בצורה מדעית: 18 סטודנטים התבקשו לדווש על אופני כושר - מחציתם בדממה מוחלטת, ומחציתם לצלילי מוזיקה אלקטרונית. התוצאה היתה חד משמעית: הנבדקים שהאזינו למוזיקה דיוושו בממוצע בקצב גבוה יותר ב-13%, בהשוואה לחבריהם.

בניסוי שבו השתתפתי באוניברסיטת תל אביב גיליתי שגם לאנשים שפעילות גופנית היא הפרנסה שלהם, מוזיקה יכולה להועיל. בניסוי ביקשו ממני לצעוד פעמיים את אותו המרחק – פעם אחת ללא מוזיקה, ופעם אחת עם מוזיקה קצבית. הנתונים הראו שהמוזיקה קיצרה משמעותית את זמן ההליכה.

תמיד כדאי להקשיב למזיקה באימונים?

בגדול כן, כל עוד אתם רק מעוניינים לשפר את הכושר, ולא מתעסקים בספורט תחרותי מקצועני, שדורש ריכוז עילאי.

פרופסור בנג'מין אוגלס, פסיכולוג מאוניברסיטת אוהיו בארה"ב, מסביר שמוזיקה מתאימה למרבית האנשים, ואף מסייעת להתמודד עם הקשיים שבאימונים, אבל אתלטים שמעוניינים להגיע להישגים כבירים לא יכולים להתאמן עם אוזניות לראשיהם.

בחורה עם אזניות. ShutterStock
אפקט הניתוק/ShutterStock

יש מומחים בתחום שעדיין חלוקים בדעתם באשר לנזקים מול התועלות של האזנה למוזיקה בזמן אימון. קצת קולות או צלילים בהחלט יכולים לסייע לאימון טוב יותר, הם סבורים, אבל מנגד, הסחות הדעת עלולות לפגום בקשר הכל כך עדין והכרחי בין הגוף לנפש, ובכך לחבל בתוצאות הפעילות הגופנית.

למה מוזיקה משפרת תוצאות?

המוזיקה מספקת הסחת דעת, שמכונה על ידי פסיכולוגים "אפקט הניתוק". הצלילים למעשה מסיחים את הדעת מהעייפות, מהמאמץ, מכאבי השרירים ומהמונוטוניות, המשמימה לפעמים, של התרגילים.

ויש להאזנה למוזיקה יתרון נוסף: "כל שיר אורך בממוצע ארבע דקות", הסביר לי מתעמל אחד, "כך שאם בזמן של שני שירים אני מספיק לרוץ מסלול של קילומטר וחצי - אני יודע שהיה לי אימון מוצלח".

לאיזה מוזיקה כדאי להקשיב?

כדי להפוך את האימון ליעיל ומהנה יותר כדאי לבחור במוזיקה קצבית (האוס או דאנס). מי שמעדיף מוזיקה ישראלית יכול למצוא רמיקסים מדהימים לכל שיר כמעט. אם בא לכם לתת למישהו אחר לבחור לכם את המוזיקה, תוכלו להשתמש באחת מתוך עשרות אפליקציות (כמו jango) שמציעות פלייליסטים לפי סגנון.

שירן בוגנים היא מאמנת כושר אישית וקבוצות כושר וריצה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully