וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה המזגן עושה לגב שלכם?

שביט אנוש

31.7.2014 / 8:02

דווקא בחודשי הקיץ והחופש, כשחם כל כך בחוץ, יש עלייה משמעותית במספר המתלוננים על כאבים עזים בגב. מזגנים ומאווררים הם אויביו הגדולים ביותר של הגב. מה עושים?

אילוסטרציה. ShutterStock
כאבי מזגן/ShutterStock

אנשים שסובלים מבעיות גב ומבעיות אורתופדיות אחרות סובלים לרוב גם מרגישות לקור ולשינויי טמפרטורה באופן כללי. עבור אנשים אלה, עונת המזגנים היא מתכון בטוח לכאבים.

המעבר המהיר מהחוץ לפנים, ממקומות חמים למקומות מקוררים, ומפעילות להעדר פעילות מעלים את הרגישות של הגב. בשינה עם מזגן, בשעה שהגוף לא פעיל גם ככה, הרגישות מוגברת עוד יותר. הרגישות הגדולה מתבטאת בהפרעות שינה, בקושי בהרמת הילדים או בסחיבת הקניות, קושי בפעילות גופנית ובביצוע פעולות פשוטות ביותר.

למה בעצם כואב לנו הגב

עם זאת חשוב לציין כי אין מדובר בהחמרה של הבעיה או בגרימת נזק לרקמות, אלא בהעלאת הרגישות של הגוף. שהייה בחלל ממוזג שהטמפרטורה בו נמוכה מאוד (17 מעלות או פחות) מובילה להתכווצות שרירים ומכאן הכאב הגובר.

איך מקלים על הגב?

מחממים:
מעלים קצת את הטמפרטורה של המיזוג, ולובשים פריט לבוש חם יותר על אזור הגב. אפשר גם לשים כרית חימום בין המשענת לגב התחתון. אין סתירה בין קירור החדר ושאר חלקי הגוף ובין חימום מקומי של הגב.

יושבים פחות:
ישיבה כשלעצמה לא גורמת לכאבי גב, אבל העדר פעילות גופנית בהחלט פוגע בו. באלפי מחקרים נמצא שישיבה ממושכת מסכנת את הגב. מומלץ לעסוק בפעילות גופנית לפחות שלוש פעמים בשבוע. מספיקה גם פעילות גופנית מתונה יחסית כמו הליכה בערבים. במהלך יום העבודה מומלץ לקום מהכיסא למספר דקות כל 30?40 דקות. הקימה מהכיסא עוזרת גם לזרימת הדם וגם לריכוז.

יושבים נכון:
כשאתם כן יושבים, הקפידו על ישיבה נכונה (ארגונומית). רצוי שבכיסא תהיה תמיכה טובה לגב התחתון. גובה הכיסא צריך לאפשר לכפות הרגליים לנוח בשלמותן על הרצפה, כשבין הירך לשוק (הברכיים) ובין הירכיים לגב זוויות של 90?100 מעלות.

התעמלות פשוטה לשיפור המצב

תמי קיס, מנהלת מקצועית ברשת מועדוני הכושר גרייט שייפ, ממליצה על תרגילים פשוטים להפחתת הכאבים הנובעים מישיבה ממושכת במשרד ממוזג:

הטיות הגב לצדדים: שבו בקצה הכיסא ישיבה זקופה, כופפו את הגב הצידה באטיות תוך כדי הוצאת אוויר, והוסיפו תנועה של הזרוע כלפי מעלה. עברו לצד השני. חזרו על התרגיל עשר פעמים.

רוטציות - סיבובי גב: שבו בקצה הכיסא ישיבה זקופה, ובצעו מעין פעולת סחיטה של הגב: סובבו את הגב ימינה ולאחור ואחזו במשענת ביד שמאל. סחטו את הגב שמאלה ואחזו במשענת ביד ימין. הישארו במנח ה"סחיטה" 2?3 שניות בכל פעם וחזרו למרכז. חזרו על התרגיל עשר פעמים. התרגיל משפר את זרימת הדם והחמצן לחוליות ולשרירי הגב, ומשפר את תנועתיות המפרקים והשרירים. אפשר גם להוסיף לתרגיל גלגולי כתפיים לפנים ולאחור לתוספת תנועה במפרק הכתף ולשחרור האזור.

פשיטת ירך בישיבה על כיסא: שבו בקצה הכיסא ישיבה זקופה, הניחו את כפות רגליים מעט קדימה, אחזו במושב באמצעות הידיים. העלו באיטיות את האגן כלפי מעלה וחזרו לאט מטה. חזרו על התרגיל עשר פעמים. התרגיל מוריד עומס מכופפי הירך, המתקצרים בישיבה ממושכת, ומחזק את קבוצה השרירים הנגדית - פושטי הירך.

קימה וישיבה תוך פשיטת ירך בעמידה: שבו בקצה הכיסא ישיבה זקופה, קומו לעמידה, שלחו את האגן קדימה, שלחו את האגן אחורה והתיישבו לאט. חזרו על התרגיל עשר פעמים. התרגיל מחזק את פלג הגוף התחתון, ממריץ את זרימת דם ומגביר את הדופק. בעמידה אפשר להוסיף גם חמישה סיבובי אגן לכל כיוון, להרפיה ולשחרור.

גלגול הגב מטה ומעלה: שבו בקצה הכיסא ישיבת פיסוק. עם הנשיפה גלגלו את הגב מטה עד שהידיים נוגעות ברצפה. אפשר לשהות כמה שניות במנח המתיחה. עם השאיפה גלגלו את הגב לאט מעלה, חוליה אחר חוליה. חזרו על התרגיל עשר פעמים. התרגיל משפר את התנועתיות של המקטעים, משפר את גמישות הגב ומוריד ממנו עומס.

שביט אנוש הוא פיזיותרפיסט מוסמך ומנהל הדרכה באפוסתרפיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully