וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר בזוגיות? זה הדבר המפתיע שמחמיר את המצב

6.9.2017 / 9:01

לריב זה טבעי, אבל חלק מהזוגות עושים את זה בצורה מכוערת במיוחד. אז מה מבדיל אותם מאחרים? חוקרים שנתנו לעשרות זוגות לריב באופן מבוקר ראו כי אלו שעשו זאת בצורה הגרועה ביותר חלקו דבר אחד במשותף

זוג בריב. ShutterStock
כולם רבים, אבל זוגות טובים יודעים איך לעשות את זה נכון/ShutterStock

המדד לזוגיות חזקה הוא לא היעדר חיכוכים – אלא דווקא היכולת לריב בצורה בריאה, שתסייע לצלוח יחד את המשברים. לצערנו, אין נוסחת קסם שמסייעת לעשות את זה, אבל פסיכולוגים וחוקרים מנסים כל הזמן למצוא דרכים לשפר את הסיכויים לעבור את הרגעים הקשים האלה בדרך חכמה ויעילה יותר מהצרחות והקללות שמלווים את הריבים של חלק גדול מדי מהאנשים.

עוד בנושא:
המעבדה: 5 שיטות מדעיות לזוגיות מאושרת
מה תנוחת השינה אומרת על הזוגיות שלכם?
לא מוצאים אהבה? אולי זה בגלל שאתם חכמים מדי

במחקר שנערך באוניברסיטת אוהיו, 43 זוגות שחיים ביחד בין שלוש ל-27 שנים ביקרו פעמיים במעבדה והתבקשו לשוחח על המשברים שחוו בזוגיות. לפני תחילת הניסוי, כל הזוגות דיווחו על ויכוחי עבר שכללו בין היתר בעיות בניהול הכספים, דרישה לבלות יותר זמן ביחד כמשפחה וריבים עם המחותנים. עד כאן אין שום דבר חריג, וייתכן שרבים מכם התמודדו עם בעיות דומות. עם זאת, החוקרים ראו כי האופן שבו הזוגות התווכחו על הנושאים האלו היה מושפע מגורם אחד ומשמעותי במיוחד.

כל הפגישות הוקלטו בווידאו ונותחו באמצעות כלים מתקדמים לבחינת טון הדיבור, מידת העוינות והביקורת הבונה במהלך השיחה. בנוסף, נשאלו המשתתפים כמה שעות ישנו במהלך הלילה, וניכר קשר הדוק במיוחד בין שינה לקויה לבין ויכוחים עוינים וסוערים יותר. הם ראו כי זוגות שישנו פחות משבע שעות בלילה חוו ריבים מכוערים ואגרסיביים יותר.

שביזות בוקר. ShutterStock
"כמו להסתכל על העולם דרך משקפיים שחורות"/ShutterStock

"כשאנשים ישנים פחות מהשעות שדרושות להם, זה כמו להסתכל על העולם דרך משקפיים שחורות", הסבירה מובילת המחקר, ד"ר ג'ניס קיקולט-גלאסר, מנהלת מכון המחקר למדעי ההתנהגות באוניברסיטת אוהיו. "מצב הרוח שלהם ירוד והם עצבניים יותר. חוסר בשינה ללא ספק פוגע בזוגיות". הוכחה נוספת לכך היא העובדה שבשני המפגשים במעבדה, הזוגות רבו בצורה שונה, ומספר שעות השינה שלהם בלילה הקודם השפיע על כך במידה ניכרת.

עוד באותו נושא

התגלית המדהימה של החוקר הישראלי שביקש להקל על אשתו בלידה

לכתבה המלאה

גם הדם "רעיל" אחרי לילות לבנים

החוקרים לא הסתפקו רק בניתוח רמות העוינות של בני הזוג במהלך השיחה, וביקשו לבחון גם את הדם שלהם כדי למצוא השפעות נוספות של המחסור בשינה על הגוף. בדמם של אלו שישנו פחות שעות מהנדרש ורבו יותר, הם מצאו חלבונים דלקתיים, שעלולים לגרום למחלות לב, לסרטן ולבעיות רפואיות נוספות. "המחסור בשינה לא רק פוגע במערכת היחסים, אלא מחמיר את ההשפעות הפיזיולוגיות הרעילות של המריבה על הגוף", הדגישה ד"ר קיקולט-גלאסר.

המחקר הזה מצטרף לשורה של ממצאים נוספים שהזהירו מפני הסכנות של מחסור בשינה. מחקר שפורסם בכתב העת Sleep ב-2011 מצא כי אנשים שלא ישנו מספיק נוטים להשתמש ביותר מילים שליליות. מחקר אחר שנערך ב-2010 ופורסם בכתב העת Psychosom Med מצא שגברים נוטים להיות מעורבים ביותר אירועים אלימים כאשר חוו מחסור בשינה, בעוד שב-2014 נמצא כי זוגות שדיווחו על שינה גרועה במשך שבועיים ברציפות, חוו יותר ריבים בהשוואה לזוגות שישנו מספיק.

אז מהו המפתח לזוגיות מוצלחת?

מלבד שנת לילה טובה שתסייע לכם לשמור על שלום בית, או לפחות לריב בצורה קצת פחות מגעילה, מומחים נוספים ניסו למצוא עוד מאפיינים של זוגיות מאושרת. כאשר חוקרים שאלו 259 זוגות על ההרגלים המשותפים שלהם ועל מידת הסיפוק שלהם מהזוגיות, הם מצאו כי דווקא זוגות שדיווחו שהם נוטים לצפות יחד בסרטים וסדרות דיווחו על רמות גבוהות יותר של אינטימיות ושל אושר במערכת היחסים.

בוכים בסרט. ShutterStock
המפתח לאושר?/ShutterStock

"אנשים נהגו לחלוק חוויות חברתיות וסיפורים הרבה לפני המצאת המדיה המודרנית", אמרה מובילת המחקר, ד"ר שרה גומיליון, מומחית לפסיכולוגיה מאוניברסיטת אברדין שבסקוטלנד. "הממצאים שלנו תומכים בראיות נוספות שמוכיחות כי צריכת צורות שונות של סיפורים במדיה המודרנית מסייעת לאנשים לחזק את הזוגיות דרך מתן עולם תוכן משמעותי ובעל ערך בעבורם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully