וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הווידוי של אנג'לינה ג'ולי: מתי צריך לכרות את השחלות?

24.3.2015 / 14:02

השחקנית אנג'לינה ג'ולי הדהימה שוב באומץ שלה, אחרי שעברה כריתת שחלות וחצוצרות, בעקבות בדיקה שהעלתה ממצאים חשודים. מי נמצאות בסיכון מוגבר לחלות במחלה, מתי מומלץ לעבור ניתוח כריתה מניעתי, ולמה חשוב לעבור מספר בדיקות? מומחים מסבירים

אנג'לינה ג'ולי לובשת ורסצ'ה בטקס פרסי בחירת המבקרים, לוס אנג'לס, 15 ינואר 2015. Michael Buckner, GettyImages
וידוי אמיץ/GettyImages, Michael Buckner

השחקנית אנג'לינה ג'ולי פרסמה היום מאמר מרגש בניו יורק טיימס ובו חשפה כי עברה ניתוח להסרת השחלות והחצוצרות. לפני שנתיים עברה ג'ולי כריתת שדיים כפולה, שגם את קיומה היא חשפה באומץ מעל דפי העיתון.

ג'ולי הסבירה את החלטתה בכך שהיא נושאת מוטציה גנטית בגן BRCA1, והרופאים שלה העריכו כי סיכוייה לחלות בסרטן השד עומדים על 87 אחוזים, ובסרטן השחלות על 50 אחוזים. בזמנו היא בחרה לדחות את הסרת השחלות והחצוצרות, אך בעקבות בדיקה שהעלתה ממצא חשוד (שהתגלה לבסוף כשפיר), היא החליטה כעת לא לקחת סיכון ולעבור את הניתוח.

"יש יותר מדרך אחרת להתמודד עם בעיות רפואיות", כתבה ג'ולי, "הדבר החשוב ביותר הוא ללמוד את כל האופציות ולבחור את זו שהכי מתאימה לך באופן אישי", אמרה. היא הוסיפה, "אני יודעת שהילדים שלי לעולם לא יגידו 'אמא שלנו מתה מסרטן השחלות'".

סרטן השחלות: אלים ואכזרי

סרטן השחלות נחשב לאחד מסוגי הסרטן האלימים והאכזריים ביותר. כאשר המחלה מתפתחת, כמעט ואין לה כל סימנים מקדימים, האישה שבשחלותיה מתפתח סרטן אינה חשה בשום סימנים, תקופה ארוכה מאד. כאשר כבר מאבחנים אותה, המחלה לרוב נמצאת בשלבים מאד מתקדמים.

בסרטן השחלות מטפלים בשיטות טיפוליות כימותרפיות חדשניות ומתקדמות, ובשנים האחרונות מצליחים להאריך את תוחלת החיים של חולות בסרטן השחלות ואף מצליחים לשפר את איכות חייהן, אבל לא נרשמת הצלחה להקטין את שיעור התמותה מהמחלה.

בראד פיט, אנג'לינה ג'ולי. ספלאש
ג'ולי ומשפחתה. "אני יודעת שהילדים שלי לעולם לא יגידו אמא שלנו מתה מסרטן השחלות"/ספלאש
"הסטטיסטיקה מצביעה שכריתת שחלות בנשאיות מקטינה את הסיכון לחלות בסרטן השחלות ב-75%"

ד"ר קובי כהן, המנהל הרפואי של המרכז לרפואת נשים מתקדמת איה מדיקל, מסביר כי יש כיום אפשרות לאתר נשאות למוטציות בגנים שמגבירות את הסיכון לחלות בסרטן השד ובסרטן השחלות והחצוצרות, אלו הם הגנים BRCA1 – BRCA2. לדברי ד"ר כהן, לכלל הנשים הסיכון לפתח סרטן שחלות הוא אחד ל-74, והוא החמישי בשכיחותו בעולם המערבי.

גורם הסיכון העיקרי הוא רקע משפחתי של סרטן שד או שחלות במשפחה, וההמלצה היא ברגע שמתגלה מוטציה משפחתית - לעבור כריתה מניעתית. עבור נשים שנושאות את הגנים האלו, הסיכון לחלות בסרטן השחות הוא 30-50 אחוזים. "הסטטיסטיקה מצביעה שכריתת שחלות בנשאיות מקטינה את הסיכון לחלות בסרטן השחלות ב-75 אחוזים", מסביר ד"ר כהן, אך מבהיר כי גם נשים שעברו כריתת שחלות צריכות לעבור בדיקות סדירות – אולטרסאונד, גיניקולוג ובדיקת דם לסמנים (מרקרים ) סרטניים.

הכל על בדיקת BRCA

הוידויי של ג'ולי בשנת 2013 הצליח להעלות את המודעות לבדיקת BRCA באופן חסר תקדים. מאז, מספר הנשים שעברו בדיקה לגילוי הגן הכפיל את עצמו, ורבות ניצלו מהתמודדות עם המחלה הקשה.

ד"ר רם איתן, מנהל תחום אונקו -גיניקולוגיה באיה מדיקל, מסביר כי בדיקת BRCA היא בדיקת דם פשוטה, שמטרתה לאבחן קיום אחת או יותר מהמוטציות האפשריות בגנים BRCA1 ו-BRCA2, שיכולים להעלות את הסיכון לחלות בסרטן השד או השחלה. הבדיקה נעשית רק למי שנמצאת בקבוצת הסיכון, לאחר ייעוץ ובדיקה במכון גנטי. "אם מתגלה אישה כנשאית הגן, תוצאות הבדיקה מסייעות לה לקבל החלטות מודעות יותר לגבי עתידה הבריאותי ולפעול בהתאם, בין אם באמצעות ביצוע ניתוח כריתה מונעת, ביצוע מעקב רפואי לגילוי גידולים בשלב מוקדם, העברת המידע לדור הבא, ועוד", הסביר ד"ר איתן.

ד"ר איתן מבקש להדגיש את החשיבות של ביצוע בדיקה חוזרת עבור נשים שכבר נבדקו בעבר. "נוכח איתורם של גנים חדשים נוספים, שאחראים לכ-10 אחוזים מהמקרים של סרטן השחלה, מומלץ לנשים שעברו בעבר את הבדיקה ונמצאו נשאיות של גן סרטן השד או השחלה, להתעדכן אחת ל-2-3 שנים מול הרופא המטפל, ולבחון ביצוע בדיקה גנטית חוזרת", הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully