וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעכשיו נדע כמה שומן טראנס יש באוכל שלנו

1.4.2014 / 17:02

משרד הבריאות הודיע שחובת סימון מוצרים שמכילים שומן טראנס נכנסה לתוקף, וכי היא תקפה לכל מוצר שמכיל יותר מ-2% שומן. מה זה אומר, ולמה זה טוב לבריאות שלנו?

חטיף צ'יפס. ShutterStock
גורם סיכון להתפתחות מחלות לב/ShutterStock

שינוי בהרגלי הצריכה: משרד הבריאות הודיע היום (שני) כי נכנסה לתוקף חובת הסימון על מוצרים המכילים שומן טראנס.

מדובר על תיקון לתקנות בריאות הציבור בתחום המזון, שמחמיר את חובת סימון רכיבי השומן (חומצות שומן רוויות, חומצות שומן טרנס וכולסטרול). כעת יצרנים יחוייבו לסמן מוצרים משיעור של 2% שומן ומעלה, ולא מ-4.5% שומן במוצר, כפי שהיה קודם.

שומן טראנס נמצא בעיקר במזונות המוכנים שאנחנו צורכים. הוא משמש את תעשיית המזון להאריך את חיי המדף של המוצר המכיל אותו ולשפר את טעמו ומרקמו. ברחבי העולם משתמשים בשומן זה בעיקר בייצור מרגרינות, מוצרי מאפה כמו קרקרים, עוגות ועוגיות, ממתקים, חטיפים ומוצרי מזון אחרים המכילים "שומן צמחי מוקשה", וכן בטיגון מזון מהיר.

באחד בפברואר 2014 נכנסה בפועל לתוקף חובת סימון תכולת חומצות שומן טראנס בישראל במזון ארוז מראש, וזאת בנוסף לחובה הקיימת לסימון חומצות שומן רוויות וכולסטרול.

במזון המכיל 2% שומן ומעלה, יכלול הסימון התזונתי את שיעורם של כל אחד מרכיבי השומן. בנוסף, מזון המכיל בהרכבו שומנים בשיעור הקטן מ-2% במשקל וסימון המזון כולל התייחסות לתכולה של אחד או יותר מרכיבי השומן, יכלול הסימון התזונתי את שיעורם של שאר רכיבי השומן.

ההוראות החדשות חלות על כל המזונות הארוזים, שיוצרו אחרי האחד בינואר 2014.

במדינות בהן מסמנים שומן טראנס - חלה ירידה בצריכתו

ממחקרים עולה כי צריכת חומצות שומן מסוג טראנס מעלה את רמות הכולסטרול בדם, ומהווה את אחד מגורמי הסיכון להתפתחות מחלות לב.

העדויות להשפעת הצריכה של חומצות שומן טראנס על פרופיל השומנים בדם ועל תחלואה ממחלות לב וכלי דם הצטברו במהלך עשרות השנים האחרונות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שרך הבריאות גרמן. "מחוייבים לעודד אכילה בריאה יותר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחרונה נמצא כי במדינות בהן נכנסה לתוקף חובת סימון שומן טראנס חלה הפחתה בצריכתו, עקב עלייה במודעות הצרכן מצד אחד, ומן הצד השני, עקב חשש מפגיעה במכירות של חברות המזון שקידמו שינויים בהרכב התזונתי של מוצריהן. ואכן, כל ארגוני הבריאות המובילים בעולם, מעודדים הפחתת צריכת חומצות שומן טראנס למינימום האפשרי.

"מחובתנו כמשרד בריאות לעודד אכילה בריאה יותר לשם קידום בריאות הציבור והקטנת התחלואה", מסרה שרת הבריאות, יעל גרמן. "חובת סימון שומן הטרנס היא חלק ממהלך מקיף להגדלת המידע התזונתי לצרכן. המשרד פועל בחודשים האחרונים מול ועדת הכלכלה של הכנסת כדי להעביר תקנות חדשות לסימון תזונתי בחזית האריזה, אשר יספק מידע ידידותי, ברור ופשוט על המזון שאנו צורכים".

מהלך סימון המוצרים בוצע במסגרת תכנית "אפשריבריא" - התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים של משרד הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully