וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב ימות ילד: מתי יגבה המשבר בהדסה קורבנות בנפש?

הילה אלרואי ויואב אבן

26.6.2017 / 19:05

השיח הציבורי סביב המשבר עוסק בשאלה "מי אשם", ובינתיים הילדים החולים נמצאים בסכנה ממשית. הכרעת המשבר נתונה כעת בידי בג"ץ ודבר אחד ברור: ישראל לא יכולה להרשות לעצמה שרבע מכוח האדם שיודע לרפא ילדים חולי סרטן - ישב בבית

צילום: צלמי וואלה!NEWS וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש ושמרית גולדשטיין

בקרוב ימות ילד חולה סרטן שמטופל בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים. זה יכול לקרות מחר, בעוד שבוע, בעוד חודש, או יותר. אבל בקרוב. מוות של ילד הוא חלק בלתי נפרד מהשגרה של המחלקות האונקולוגיות, בכל בתי החולים. למרבה הצער, חלק מהילדים לא שורדים את המלחמה הקשה. לחלקם מלכתחילה היה סיכוי נמוך, לאחרים – מזל רע.

כשימות ילד חולה סרטן שמטופל או מאושפז בבית החולים הדסה יפרוץ ויכוח ידוע מראש – האם הוא הקורבן הראשון של המשבר הקשה שפרץ בעקבות התפטרות הרופאים במחלקה ההמטו-אונקולוגית, או שמדובר בצירוף מקרים טרגי? יהיו שיאשימו במוות את הרופאים המתפטרים ש"נטשו את הילדים החולים". אחרים יאשימו את מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין ואת סגנון הניהול הבוטה והכוחני שלו.

צמד המילים "המשבר בהדסה", מגמד את המשבר הקשה והחמור ביותר בתולדות מערכת הבריאות הציבורית בישראל. המשבר הזה ישפיע, כמו במשחק דומינו, על הטיפול בילדים חולי סרטן בכל בתי החולים בארץ. במערכת הבריאות יש כבר מי שמכנים את ה"משבר" הזה כאסון לאומי. חלק נכבד מהשיח הציבורי ומהעיסוק התקשורתי הוא בשאלה "מי אשם", וחבל שכך. נראה שכולם שכחו את הדבר החשוב באמת: הילדים נמצאים בסכנה ממשית.

עוד בוואלה! NEWS:
הורי הדסה פתחו בשביתת רעב: "שר הבריאות בוגד בילדים חולי הסרטן"
"אם הרופאים יקבלו את הפשרה - גם רוטשטיין ייאלץ להסכים לה"
ניצחון להורי הדסה: משרד הבריאות הסכים לכל דרישותיהם

הורים וילדים במאהל המחאה של הורי הדסה והרופאים העוזבים בגן סאקר, ירושלים 3 ביוני 2017. רוני כנפו
יש כבר מי שמכנים את ה"משבר" כאסון לאומי. אוהל המחאה של הורי הדסה/רוני כנפו

תפקידו של שר הבריאות הוא למנוע פריצתם של משברים מהסוג הזה, ולא, לא מדובר כאן בכוח עליון. הכתובת הייתה על הקיר: חודשים ארוכים יודעים במשרד הבריאות על המשבר שהולך ומחריף בהדסה. לשר עצמו היו שלושה חודשים – משך ההתראה שנתנו הרופאים לפי פיטוריהם. למרבה הצער, הוא נרדם בשמירה, והכרעת המשבר לעת עתה נתונה בידי בג"ץ, שינסה מחר (שלישי) לגשר בין הצדדים ולמצוא פתרון לפרשה, כי מדינת ישראל פשוט לא יכולה להרשות לעצמה שתשעת הרופאים המתפטרים - שמהווים כמעט רבע מכוח האדם במדינת ישראל שיודע לרפא ילדים חולי סרטן - יישבו בבית.

לא מדובר רק בירושלים. כל מערך הטיפול בילדים חולי סרטן בישראל נקלע לסחרור מסוכן בגלל הרופאים שיושבים בבית. אם לא די בכך, אז גם האחיות בהדסה מתחילות לעזוב את המחלקה המרוסקת, ומסבירות שמצפונן אינו מאפשר להן להישאר שם, כי הצוות החדש אינו מתפקד והילדים המטופלים בסכנה. גם בבתי החולים איכילוב שבתל אביב ושניידר שבפתח תקווה המצב קשה. 60 ילדים חולי סרטן, פליטי הדסה, נקלטו שם, והעומס פוגע באיכות הטיפול. האם אנחנו מוכנים להתפשר על איכות הטיפול בילדים חולי סרטן, שמכריעה בין ילד בריא ששיער ראשו צומח מחדש, לבין ילד שיושבים עליו שבעה?

גם בשיבא שבתל השומר הטיפול נפגע, כי רופאים בכירים משם עוזבים את משמרתם ונוסעים לירושלים, כדי לתגבר את הדסה. ומי מטפל בילדים חולי הסרטן שמטופלים בשיבא, כשהרופאים עוזבים לירושלים? זאת בדיוק הסיבה שבית החולים סורוקה שבבאר שבע, שגם התבקש לשלוח רופאים להדסה, השיב - בלי להתבלבל - תשכחו מזה, הילדים שמטופלים אצלנו זקוקים לרופאים שלהם. לא נסכן אותם. גם באיכילוב ובשניידר השיבו באופן דומה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הורי הדסה פותחים בשביתת רעב, מאהל המחאה בגן סאקר ירושלים 25 ביוני 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
כל מערך הטיפול בילדים חולי סרטן בישראל נקלע לסחרור מסוכן. אוהל המחאה של הורי הדסה/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

אם הרופאים המתפטרים לא יחזרו לעבוד בירושלים המערכת תתקשה לצאת מהסחרור, והסיכון הוא שילדים חולי סרטן - כאלה שיש להם סיכוי לחיות - ימותו. ישנן רק שתי אפשרויות: הדסה או בית החולים המתחרה שערי צדק. אין עוד בתי חולים בירושלים. ההורים של הילדים החולים דורשים כבר חודשים ארוכים משר הבריאות ליצמן לקחת אחריות, למחול על כבודו, לבלוע את הצפרדע, לרדת מהעץ ולאשר את פתיחתה של מחלקה בביה"ח שערי צדק. אלא שליצמן מסרב. הוא מסביר שהסכמה עלולה לעודד צוותים רפואיים נוספים לעזוב, ולדרוש לפתוח עבורם מחלקה חדשה בבית חולים אחר. זה טיעון שיש בו היגיון, אבל נדמה שעכשיו כבר מאוחר מדי לטיעונים מהסוג הזה, מצדו של שר בריאות שכשל מלמנוע את המשבר כאשר עוד יכול היה. אולי הוא חושש מהודאה בכישלונו, כי אינו רוצה להיזכר בתור "שר הבריאות שרופאים הצליחו לכופף אותו".

יכול להיות שאין בכוחו לפתור את המשבר. עובדה שגם כשמשרד הבריאות יוצא בקריאה נרגשת בתקשורת, ומפציר ברופאים המתפטרים לחזור למחלקה, בהדסה מודיעים שהם לא מוכנים לקלוט אותם בחזרה. כשזה המצב, מה הפלא שהרופאים המתפטרים איבדו אמון ברשות המבצעת ובשלוחותיה, ומתעקשים על גישור בחסות בג"ץ?

הילה אלרואי היא פרשנית הבריאות של חדשות ערוץ 10
יואב אבן הוא הכתב לענייני בריאות של חדשות ערוץ 2

שר הבריאות יעקב ליצמן בפתח ישיבת הממשלה 25 ביוני 2017. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
כשל בפתרון המשבר. ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully