וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחיות שעבדו עם טובה שבו למרפאה שבה הוצתה: "זה רצח מתוכנן"

בבוקר שאחרי הצתתה למוות במרפאת "כללית" בחולון, נראו עדיין המומים האנשים שעמם עבדה ובהם טיפלה טובה קררו במשך שנים. הם הדליקו נרות נשמה והניחו פרחים לזכרה. בבתי החולים נערכות עצרות הזדהות ובכנסת מתקיים דיון מיוחד. מעצרו של החשוד ברצח, אשר פרג', הוארך בשבוע

צילום: שי מכלוף וכתבי וואלה!NEWS. עריכה: שמרית גולדשטיין

בתי החולים וגורמי מערכת הבריאות מתכנסים היום (רביעי) בכל רחבי הארץ כדי להביע את מחאתם בעקבות הצתתה למוות של האחות טובה קררו אתמול בסניף קופת חולים בחולון על ידי מטופל. בתי החולים יפעלו במתכונת חירום, והמרפאות שבתו עד השעה 10:00, ויקיימו עצרות הזדהות נגד האלימות במערכת הבריאות, וועדת הבריאות של הכנסת התכנסה כדי לקיים דיון דחוף בנושא.

הבוקר הוארך בשבוע מעצרו של אשר פרג', החשוד בהצתתה למוות של האחות טובה קררו. בכניסתו לבית המשפט השלום בתל אביב אמר פרג' שאינו רוצה להגיב על החשדות נגדו. השופטת רונית פוזננסקי כץ קבעה כי המקרה "מציף בעיה רחבה שחוזרת חדשות לבקרים, של אלימות שננקטת על ידי מטופלים ובני משפחותיהם כלפי צוותים רפואיים". היא אמרה כי לחשוד רף מסוכנות גבוה, וכי "מתיק החקירה עולה כי קיים חשד סביר כנגד החשוד לביצוע העבירות המיוחסות לו". פרג' נשלח להסתכלות פסיכיאטרית, כשהשופטת ציינה כי החשוד הוא אדם מבוגר בן 77, הנעדר רישום פלילי.

עוד בוואלה! NEWS:
במחאה על התגברות האלימות: היום - שביתה במערכות הבריאות והחינוך
מטופלי האחות שהוצתה למוות בחולון המומים: "אבידה ענקית"

הארכת מעצר אשר פרג' החשוד בהצתת האחות טובה קררו, בית משפט השלום תל אביב. 15 במרץ 2017. מגד גוזני
החשוד בהצתת טובה קררו, הבוקר בבית המשפט/מגד גוזני
עצרת מחאה והזדהות בעקבות רצח טובה קררו, המרכז הרפואי אסף הרופא. 15 במרץ 2017. ליעד אביאל דובר אסף הרופא, מערכת וואלה! NEWS
עצרת הזדהות בבית החולים אסף הרופא/מערכת וואלה! NEWS, ליעד אביאל דובר אסף הרופא

מחוץ לסניף קופת החולים בו הוצתה קררו התאספו תושבי השכונה שהיו מטופלים שלה והדליקו נרות זיכרון לזכרה. "התעוררנו לבוקר שחור", סיפרה סיוון ברקוביץ', תושבת השכונה, "אנחנו עדיין לא מעכלים שטובה שלנו איננה עוד. שנים רבות היא נתנה טיפול מסור לבני המשפחה שלי, המעט שיכולנו לעשות זה להגיע לפה הבוקר ולהדליק נר לזכרה".

"טובה הייתה האחות היחידה שטיפלה בי מאז שנולדתי", סיפרה לירון סלומון שהגיע למקום יחד עם אמה. "כששמעתי שהאירוע הנורא התרחש בקופת החולים אליה אני מגיעה מילדותי, חשבתי בהתחלה שעובדים עלי ושמדובר בחלום רע. כל המשפחה שלנו טופלה על ידי טובה. המינימום היה להגיע לכאן היום לתת לטובה כבוד אחרון ולהדליק את הנר לזכרה. אף אחד כבר לא יחזיר אותה אלינו, לפחות עכשיו היא מלאכית", אמרה סלומון.

סניף קופת חולים כללית בה נרצחה אתמול טובה קררו, חולון. 15 במרץ 2017. צילום: אור רביד, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, אור רביד
פרחים לזכרה של האחות טובה קררו, מחוץ לסניף קופת החולים בו הוצתה בחולון/אור רביד, צילום: אור רביד, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

לאה מזרחי, תושבת השכונה, מספרת כי "לא פעם היו מגיעים לקופות החולים אנשים שהיו מנסים להטריד את המטפלים ואת המטופלים. אולי עכשיו מישהו יהיה חכם בדיעבד, וידאג שבכל קופת חולים יהיה מאבטח שישמור על הסדר".

לקופת החולים הגיעו גם עמיתותיה של קררו, אחיות שסיפרו כי הן חשופות לאלימות מדי יום. "מה שלא יגידו, מדובר ברצח מתוכנן", אמרה אחת מהן. "אנחנו מגיעות בבוקר כדי להעניק טיפול, ולתת למטופלים מה שהם צריכים, ואנחנו מקוות לחזור הביתה. מה אומרים לילדים במצב כזה?". אחות נוספת הוסיפה כי "לא מתקבל על הדעת שאדם הגיע ושרף אחות".

"איך אפשר לקצור לאדם את החיים ככה?"

בבתי חולים ברחבי הארץ נערכות הבוקר עצרות הזדהות, בין השאר בבית החולים בלינסון בפתח תקווה, בבית החולים ברזילי באשקלון, וולפסון בחולון, הדסה הר הצופים והדסה עין כרם בירושלים, אסף הרופא בבאר יעקב ורמב"ם ובני ציון בחיפה. ארלט אקרמן, המאושפזת במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון מאז חודש ספטמבר, אמרה כי המקרה שאירע אתמול המם אותה.

"זה מפחיד אותי", אמרה אקרמן, "אני הולכת הרבה לבתי חולים ולקופת חולים ודבר כזה יכול לקרות גם לכל אחד מאיתנו לא רק לרופא או אחות".

רבקה יצחקי, בת 62, מבני ברק, המאושפזת למעלה מחודש בבית החולים הוסיפה כי "פשוט בכיתי כשראיתי את החדשות על המקרה, איך אפשר לקצור לאדם את החיים שלו ככה? זה פשוט לא מובן לי". לדבריה, לא נתקלה בעצמה באלימות בבית החולים, "מקסימום צעקות". עוד אמרה יצחקי כי "האחיות מוציאות את הנשמה שלהם. אני מתנדבת בבתי חולים, רואים את מסירות הנפש של הצוותים וזה פשוט לא מגיע להם. זו אכזריות שאין להסביר אותה. השביתה הבוקר הייתה מוצדקת, הן מוסרות את נפשן וחייבים לעצור את זה".

אבלים התאספו מחוץ למרפאה בה הוצתה טובה קררו. מערכת וואלה! NEWS
נרות זיכרון מחוץ למרפאה בחולון/מערכת וואלה! NEWS

השיחות המאיימות עם המשפחות, הקללות שהפכו לשגרה

אחמד חטיב, אח במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון מזה עשר שנים, מספר כי "אנחנו חווים מדי יום מקרי אלימות. אנחנו משתדלים ככל האפשר למנוע את המקרים האלו, משתדלים לזהות משפחות או מטופלים עם פוטנציאל לאלימות, ולנסות לצמצם את המקרים ולהיעזר באנשי הביטחון".

"אנחנו רוצים להעלות את המודעות, כי זה נושא מאוד רגיש ויכול לגרום למשברים", אמר חטיב. "זו מחלקה קשה, אנחנו עמוסים, וזה מגביר את מקרי האלימות. יש מקרים שאחיות פה פנו למשטרה, היו מקרים שהוציאו את המטופל, או אסרו עליו לשוב למחלקה שלנו בעתיד".

ד"ר מורן הרמן, רופאה בכיר במחלקה הפנימית ו' בבית החולים, אמרה כי "המטופלים באים ברגשות מעורבים, ולפעמים התגובות תוקפניות. יש דברים שמקובלים יחסית בתוך הסיטואציה, כמו קללות, או אנשים שדופקים על קיר או שולחן. כמערכת אנחנו מנסים להתמודד עם זה כמה שיותר. הותקן לנו כפתור מצוקה בחדר הרופאים, בו השיחות עם המשפחות לעתים מאיימות".

"משפחות תוקפות בטענה שאנחנו לא מטפלים", היא מספרת, "או שאומרים לנו 'אני יכולה להבין למה תוקפים אתכם'". על הצתת האחות קררו אומרת ד"ר הרמן כי "לא הופתעתי מהאלימות עצמה, אבל זה היה יותר מזה. יש פה סוג של רוע. אחרי אירועים כאלה המחשבה בראש היא 'וואו, זה יכול לקרות גם לי'. יש תקופות שאני מפחדת, ממש מפחדת".

"אני מודעת שדבר קיצוני כזה יכול לקרות", אומרת בחשש ד"ר הרמן. "אני משערת שזה יעוררב פחד בטיפול הבא שידרדר לאלימות מסוימת עם מטופל". בחדר המיון היא מספרת על אווירה קשה אפילו יותר אך אומרת כי שם היא מרגישה בטוחה, בהיותה חלק מצוות שלם. "הובהר לי לא להיכנס לסיטואציה לא בטוחה. אם מאיימים עלי, וזה לא טיפול מציל חיים, אני אומרת למטופל שאני לא מרגישה בטוחה, ולכן אני מפסיקה לטפל בו.

מנהל בית החולים זיו: "טובה נרצחה על משמרתה למען הציבור"

צוותי הרפואה בבית החולים זיו בצפת הצטרפו אף הם למחאה הבוקר ופעלו במתכונת חירום עד לשעה 10:00. בזמן המחאה ערכו העובדים עצרת הזדהות שנפתחה בדקת דומייה לזכרה של קררו ובקריאה "די לאלימות". מנהל בית החולים, ד"ר סלמאן זרקא ביקש לשלוח תנחומים מכל צוות המוסד למשפחתה של קררו שלדבריו "נרצחה על משמרתה למען הציבור".

לדבריו, "לא יתכן כי שימוש באלימות כלפי עובדי ציבור לא יקבל מענה ופתרון הולם, כולל חקיקה ואמצעי אכיפה להגנה על הצוותים הרפואיים ופעילות הסברתית, ארצית, כוללת כנגד השימוש באלימות". מנהל הסיעוד בבית החולים, אריה ביתן, אמר כי קררו "שילמה על תחלואיה של מערכת הבריאות". הוא הוסיף כי הצוותים הרפואיים בבתי החולים "הופכים לא אחת לשק החבטות של החולים ומשפחותיהם, החשים תסכול מתפקודה של מערכת הבריאות כולה" וכי על המדינה "לחזק את תחושת המוגנות של עובדי הסקטור הבריאותי".

במרכז הרפואי לגליל בנהריה קיימו כ-350 רופאים, אחיותף עובדי מנהל ועובדים נוספים גם הם הפגנת הזדהות. מנהל המרכז, ד"ר מסעד ברהום, אמר כי מדובר ב"יום קשה ועצוב לחברה הישראלית". ברהום הביע צער על כך שהשבתת מערכת הבריאות הוכרזה לשעתיים בלבד. "זה מה ששווה מוות של עובד ציבור? שעתיים שביתה? היה צריך לקבל החלטה על ידי כלל הוועדים להשבית את מערכת הבריאות במדינת ישראל ל-24 שעות כדי להעלות על סדר היום בצורה חד משמעית כי לא ניתן לעבור על מקרים כאלה לסדר היום", הוסיף.

סניף קופת חולים כללית בה נרצחה אתמול טובה קררו, חולון. 15 במרץ 2017. צילום: אור רביד, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, אור רביד
המטופלים שנאספו מחוץ לקופת החולים/אור רביד, צילום: אור רביד, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

במקביל מתקיים באולם ההרצאות במרכז הרפואי בני ציון כנס מיוחד למניעת אלימות נגד צוות רפואי. הכנס מאורגן על ידי מנהלת הסיעוד ויו"ר הוועדה למניעת אלימות בבית החולים, אילנה פטרפרוינד ובתמיכת הנהלת בית החולים והמנכ"ל ד"ר אמנון רופא.

גם יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים צפרא דוויק הצטרפה להודעות ההסתדרות והודיעה על השבתת השירותים הסוציאליים בארץ. בין השעות 10:00 ל-12:00 לא תתקיים קבלת קהל. ההודעה מגיעה על רקע הרצח בחולון ובעקבות שורה של תקריות אלימות כלפי עובדים סוציאליים, בהם ירי לעבר לשכת הרווחה באום אל-פחם וריסוס כתובות גנאי.

לדבריה של דוויק, יש להוקיע ולגנות כל מקרה אלימות כלפי עובדי ציבור. "זה כמה שנים שאנו מתריעים על היעדר אבטחה של העובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות וחששנו שלא ירחק היום שהדבר עלול להגיע גם למקרה קיצון", אמרה דוויק. "סוגיית האבטחה היא סוגיה חשובה וקריטית. לפני כחודש רוססה הכתובת: 'דרוס כל עו"ס'. אנו יראים שעלול לקום מישהו ולהוציא זאת חלילה לפועל".

עדי חשמונאי השתתפה בהכנת הכתבה

(עדכון ראשון: 9:12)

עובדי בית חולים לוינשטיין מוחים נגד אלימות בעקבות רצח טובה קררו. רעננה, 15 במרץ 2017. דוברות בית חולים לוינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
עובדי בית חולים לוינשטיין ברעננה, מפגינים נגד האלימות/מערכת וואלה! NEWS, דוברות בית חולים לוינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully