וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדבר הראשון שמעניין את החיילים הפצועים זה התפקוד המיני"

15.3.2017 / 8:38

מנהל היחידה לנוירואורולוגיה בבית החולים רמב"ם מספר כי חיילים רבים שנפצעים בקרב דואגים בראש ובראשונה ליכולתם לתפקד במיטה. היום יתקיים בחיפה כנס מיוחד שיעסוק ב"כאב ובתפקוד מיני"

פרמדיק צה"ל יאיר גולדשטיין בתרגיל פינוי פצועים. דובר צה"ל
תרגיל פינוי פצועים/דובר צה"ל

אחת התופעות הפחות מדוברות שחווים, כך מסתבר, לוחמים רבים אחרי פציעה היא חשש מפני סוגיה מהותית - התפקוד המיני. פרופ' אילן גרינוולד, מנהל היחידה לנוירואורולוגיה במרכז הרפואי רמב"ם שבחיפה ומומחה לתפקוד מיני, מכיר את התופעה כבר יותר מ-30 שנה. בכל מבצע, מלחמה או פיגוע שבו היו מעורבים חיילים צעירים, זוהי כמעט תמיד השאלה הראשונה ששואלים הפצועים רגע אחרי שהם פותחים את עיניהם.

"לפני שהם שואלים על חברים או הורים, אם איבדו רגל, יד או עין – הדבר הראשון שמעניין את הגברים הצעירים היא השאלה אם יוכלו לתפקד מינית", מספר פרופ' גרינוולד. בנושא הדאגה לפגיעה באיברי מין בקרב חיילים שנפצעו בקרב צפוי היום (רביעי) להרצות פרופ' גרינוולד בכנס שיעסוק ב"כאב ותפקוד מיני".

עוד בוואלה! NEWS:
אמיר נהרג לפני החתונה, אנס עבד רק יומיים: ההרוגים בשריפת הזיקוקים
3 שנים, 3,000 תקיפות: "האלימות במערכת הבריאות הפכה לשגרה"
האיסור על צריכת זנות: השרה שקד תומכת בהפללה וקנסות ללקוחות

לדברי פרופ' גרינוולד, "חיילים ממוגנים בפלג הגוף העליון באמצעות אפוד ועל הראש מגינה קסדה. החלק התחתון חשוף. איבר המין הוא איבר חיצוני שנתון לפגיעה". מניסיונו רב השנים, החשש מפני פגיעה באיברי המין מעסיקה מאוד את הפצועים. "חיילים מבקשים לראות אורולוג, גם אם לא נפגעו באיברי המין, רק כדי לדעת אם יוכלו לתפקד מינית. אפשר להגיע לחייל שחבוש בכל הגוף ובקושי זז, וזה הנושא שמטריד אותו".

פרופ' גרינוולד רואה בכך דבר טבעי. "נושא הפוריות הוא נושא שמעסיק רבים, בעיקר בגיל צעיר, למרות שלא מרבים לדבר על כך. השלכות של פגיעה כזאת הן הרבה מעבר להשלכות של פגיעה באיבר פונקציונלי אחר, לנושא הגבריות יש השלכות גם על הדימוי העצמי. לא מדברים על זה, זה נושא חבוי ומופנם, אבל יש לכך השלכות שבאות לידי ביטוי ברגעים האינטימיים והשפעות פסיכולוגיות משמעותיות".

אחת השאלות המעניינות שעולות בהרצאתו של פרופ' גרינוולד היא השאלה עד כמה מקדיש צה"ל מחשבה להגנה על אותם אזורים רגישים עבור גברים צעירים. מסתבר שהצבא האמריקני הקדים במקרה הזה את צה"ל והקדיש לנושא מחשבה מרובה. זאת, עקב לקח שנלמד בעקבות פציעות מרובות באזור המפשעה בקרב חיילים אמריקנים באפגניסטן ובעיראק.

כבר בשנת 2012 החל הצבא האמריקני לתכנן ולייצר שכפ"ץ מיוחד שנלבש מעל מדי הקרב ושייעודו להגן על המפשעה, מבלי להפריע לתנועה של חייל חי"ר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חיילים אמריקנים בפינוי פצועים בסיוע מסוק בלקהוק בבסיס באפגניסטן, 2011. AP
יותר מאלף חיילים אמריקנים נפצעו בעשור אחרון במפשעה. חיילי ארה"ב באפגניסטן/AP

לפי הנתונים שהוצגו לאחרונה בכתבות באתר הרשמי של הצבא האמריקני, במהלך העשור הקודם יותר מאלף חיילים נפגעו ישירות באזור המפשעה במהלך לחימה. כמה עשרות מאותם פצועים, סבלו מפציעות קשות עד רמת כריתת איברי המין. מכאן, ברורה הדאגה של הצבא לחייליו בתחום הרגיש הזה. בצה"ל מדובר במספרים נמוכים בהרבה, אבל פציעות מהסוג הזה קיימות גם בישראל.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מפקדי צה"ל רואים חשיבות במתן מענה מיגוני מיטבי ללוחמים על מנת למזער את מספר הפציעות וחומרתן. בשנים האחרונות נערכים בזרוע היבשה ניסויים ובדיקות רבות להתאמת ציוד מיגון בהתאם לצרכים המבצעיים, לרמת הסיכון ולנוחות הלוחמים בשטח".

מגן המפשעה שפותח על ידי הצבא האמריקני. מתוך אתר צבא ארצות הברית, אתר רשמי
מגן המפשעה של צבא ארצות הברית/אתר רשמי, מתוך אתר צבא ארצות הברית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully