וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה בין ארגוני ההצלה בשיאה - והחולים משלמים את המחיר

כשדניאל, בן 85, התמוטט בביתו בחיפה, מד"א סירבו למסור את פרטיו למתנדב איחוד הצלה. ההחייאה איחרה לבוא, והוא מת. כך הופכים החולים והנפגעים ברחבי הארץ לקורבנות בקרב על מוניטין הארגונים. מד"א: "קרב הישרדות נגדנו על כסף ותרומות"

עריכה: יוסי אלטר

כאשר התמוטט דניאל בן ה-85 בביתו שבחיפה, התקשרה רעייתו למוקד מד"א בתוך שניות. הוא סבל ממחלת לב, ושלושה ימים קודם לכן השתחרר מאשפוז קצר בבית החולים בעיר. אלא שלטענתה, על אף שהתקשרה ללא הרף, הצוות הגיע מאוחר מדי, ולבסוף היא איבדה את בעלה. "התקשרתי למד"א כמה פעמים, צעקתי בטלפון 'איפה אתם?'. הייתי צריכה לרוץ בין בעלי לטלפון", סיפרה. "חיכינו המון זמן להגעת האמבולנס ובסוף הוא מת".

ל', כונן איחוד הצלה, הגיע לביתו של דניאל לפני צוות מד"א, שכן הוא התגורר באותו רחוב בעיר. "התקבלה קריאה על גבר מחוסר הכרה. ראיתי את שם הרחוב שלי, והתקשרתי למוקד 101 לבקש פרטים נוספים", אמר. "אמרו לי שאני לא יכול לקבל את הפרטים. רק כאשר הזדהיתי גם כחבר בשירות ההתנדבותי של מד"א מסרו לי את הכתובת המדויקת. בעבר, לפני שהתחילה הפוליטיקה בין הארגונים, כאשר הייתי מתקשר ומזדהה ככונן איחוד הצלה הייתי מקבל את פרטי האירוע מיד".

בעקבות הסירוב, ל' בזבז שבע דקות יקרות, על אף שבדיעבד היה בבניין ממול. "יכולתי להגיע אליו תוך פחות משתי דקות לאחר הקריאה למוקד. רק אחרי עשר דקות הגיע אמבולנס עם חובש רפואת חירום, ולאחר 25 דקות הגיעה ניידת עם פרמדיק וציוד מתקדם", סיפר. "אני גר ממש מול הבית בו התמוטט האדם, ובגלל פוליטיקה לא הצלחתי להציל את השכן שלי, אפילו שיש לי באוטו ציוד מתאים בעשרות אלפי שקלים", טען.

עוד בוואלה! NEWS:
"המצב בשטח לטובתנו": במשטרה ערוכים לפינוי מידי של עמונה
ברקע פרשת הצוללות: הצעת חוק לפיקוח פרלמנטרי על רכש ביטחוני
מח"ט כפיר במשפט אזריה: "אלאור לא אויב שלי, עורכי דינו טמנו לי פח"

אמבולנסים ברחבת המיון של בית החולים רמב"ם, חיפה. דצמבר 2016. אדריאן הרבשטיין
"רק אחרי עשר דקות הגיע אמבולנס". בית החולים רמב"ם בחיפה/אדריאן הרבשטיין

"הפוליטיקה" שעליה מדבר ל' הוא הסכסוך המתוקשר המתנהל בין שני הארגונים בשלושת החודשים האחרונים. איחוד הצלה הינו גוף עצמאי הפועל להצלת אזרחים על בסיס התנדבותי ומונה כיום, לדבריו, כ-3,200 רופאים, חובשים ופרמדיקים מתנדבים, הנעים באופנועים או ברכבם בפרטי, מצוידים בציוד הצלה רפואי. תפקידו המוגדר הוא מתן עזרה ראשונה עד להגעת צוותי מד"א לזירת האירוע בשיתוף פעולה.יש לארגון מוקד פעיל אולם כמות הפניות המגיעות אליו זניח לעומת המוקד המשומן של מד"א, ולמעשה הוא ניזון מקריאות מד"א.

חלק ממתנדבי איחוד הצלה הם מתנדבים במד"א בעבר ובהווה. הסכסוך הנוכחי הוביל למסע השמצות הדדי - גורמים באיחוד הצלה טוענים כי מד"א נוהג בדורסנות, מנתק אותם ממידע חיוני, אינו מוסר כתובות או שמות של חולים ו-"מורח" את זמנם של הכוננים, כדי שלא יגיעו למוקד הזירה בזמן. במד"א גורסים מנגד כי הם נוהגים בארגון כבשאר ארגוני הבריאות הפרטיים, אשר בכפוף לחוזר מנכ"ל משרד הבריאות, מרכז את הטיפול בקריאות. עוד מוסיפים במד"א, כי המניעים של העמותה כלכליים, מאחר והיא מתקיימת על בסיס תרומות.לאחרונה אף פורסם כי באיחוד הצלה קראו לתושבי שכונות חרדיות להתפנות רק באמצעות הארגון, זאת, למרות שאין ברשותו אמבולנסים לפינוי אזרחים וכי פניות האזרחים המתקבלות אצלו אינן מדווחות למד"א.

אין זו הפעם הראשונה ששני הארגונים מסרבים לשתף פעולה. סכסוך דומה בעבר הוביל למיזכר הבנות במרץ 2014 בין מנכ"ל מד"א ונשיא איחוד הצלה, שבמסגרתו שני הארגונים חתמו על הכרה הדדית בכפוף למתווה משרד הבריאות. אלא שכך או כך, הסכסוך המתחדש בין הארגונים, נעשה על חשבון האזרחים וגובה זמן טיפול יקר, כמו במקרה של דניאל, ומקרים דומים, אשר אחד מהם מובא בהקלטה שבכתבה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
הקלטה: מוקדני מד"א מסרבים להעביר פרטי חולה לכונני איחוד הצלה. ללא,
"ההנחיה לא להעביר פרטים מסכנת חיי מטופלים". מוקד מד"א/ללא

בעקבות פרסום הכתבה נמסר ממד"א בתגובה: "האירוע נבדק לעומק, ומהתחקיר עולה כי מיד עם קבלת הקריאה בקו החירום 101 של מד"א, במקביל להזנקת ניידת טיפול נמרץ, מערכת המוקד איתרה את נאמני החיים ואת כונני תגובה מיידית מכלל עמותות ההצלה הזמינים שהיו בקרבת האירוע, והם הוזנקו למקום.

"למרות ההנחיות המפורשות המתנדב האמור של איחוד הצלה הגדיר באפליקציה שלו כי הוא אינו זמין, ועל כן לא אותר על ידי המערכת ולא נשלחו אליו הפרטים. משלב שהתקשר למוקד, הנחיות משרד הבריאות מחייבות את מוקד מד"א לזהות את המתנדב בטרם הוא מעביר לו מידע אישי רפואי על אזרחים שפנו למוקד. עוד בטרם פנה איש איחוד הצלה לתקשורת נערכה עם המתנדב שיחת הבהרה בה עודכן כי האפליקציה במכשרו הוגדרה כאינה זמינה והוסבר לו שעל מנת לקבל קריאות עליו לשנות את ההגדרות.

"לצערנו הרב 'איחוד הצלה' מנהל קרב הישרדות על כסף ותרומות, ומנהליו אינם בוחלים בשום אמצעי כדי להשיג מטרה זו. לא ייתכן שעמותה סרבנית, המונעת משיקולים כלכליים, תסכן חיי אדם ולא תפעל על פי הנחיות משרד הבריאות ובפיקוח המקצועי של מד"א. על פי החוק, מד"א מופקד על שירותי רפואת חירום טרום אשפוזית בפריסה כלל ארצית. כוחות מד"א מונים כ-15 אלף עובדים, מתנדבים, חובשים, פרמדיקים ורופאים, עם צי של כאלף אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועים ומיטב הציוד הטכנולוגי.

המוקד הלאומי של מד"א נותן מענה מהיר ומקצועי לאלפי קריאות מידי יום. משרד הבריאות קבע באופן ברור ומחייב שמתנדבי איחוד הצלה צריכים להוריד ולהירשם באפליקציה ייעודית, כדי שמוקד מד"א יוכל לזהות אותם ואת ההכשרה המקצועית שעברו, ורק אז להזניק אותם בשעת צורך, בדיוק כפי שפועלות למעלה מ- 20 עמותות נוספות העובדות בשיתוף פעולה מלא עם מוקד מד"א".

גבר כבן 30 מת כתוצאה מירי ברחוב יפה נוף בחיפה. 11 בנובמבר 2015. דוברות איחוד הצלה כרמל, מערכת וואלה! NEWS
צוותי איחוד הצלה בזירת ירי בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות איחוד הצלה כרמל

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "פרטי מקרה ספציפי זה אינם מוכרים למשרד ואנו רואים התנהלות זו בחומרה רבה. במקרי חירום יש חשיבות רבה לזמן התגובה של כוחות ההצלה והאמבולנסים שנוטלים את הטיפול הראשוני הניתן בשטח".

לדבריהם, "הפעלת מוקד מתווך המקבל קריאות חירום מהציבור הרחב ושאין ביכולתו לתת את המענה הרפואי הנדרש באמצעות אמבולנסים וניידות לטיפול נמרץ, אלא מעביר את הקריאות לגורם מטפל אחר הוא בעייתי בלשון המעטה ולא מקובל. ההנחיה שלא להעביר פרטים מסכנת את חיי המטופלים ועומדת בניגוד חמור לכל כלל בסיסי המקובל בעזרה ראשונה. בכוונת המשרד לקרוא לשני הגופים ולהנחות אותם באופן שיסיים התנהלות זו".

מאיחוד הצלה נמסר בתגובה: "מד"א נאבק לשמר את המונופול הדורסני שלו על חיי אדם גם במחיר שעלול לעלות בבריאותם או חייהם של אזרחי ישראל. איחוד הצלה הינו גוף רפואת חירום רשמי שהוכר על ידי משרד הבריאות והוא מפעיל 3,200 אנשי רפואה מתנדבים שמטרתם להעניק טיפול רפואי מציל חיים עד הגעת אמבולנס למקום. במשך שנים נמנע מד"א מלקיים את הנחיות משרד הבריאות ואת ההסכם שחתמנו עמו ולהעביר את המידע על קריאות החירום הרפואיות של אזרחים במצוקה שמגיעות למוקד 101 למוקד 1221 של איחוד הצלה. בכך מסכן מד"א חיי אדם. באשר למקרה שהתרחש ברחוב יגאל אלון בחיפה, זהו מקרה אחד המשקף לצערנו מקרים רבים. אנו מקווים שמשרד הבריאות יבחן את האירוע לעומקו ויפעל כדי למנוע מקרים מצערים מסוג זה בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully