וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מזדקנת: מערכת הבריאות קורסת - אך מספר הקשישים רק עולה

לפי נתוני משרד הבריאות, תוחלת החיים בארץ עלתה בשנתיים בתוך חמש שנים, ובתוך 25 שנה יכפיל עצמו מספר הקשישים. עם מחסור במיטות אשפוז, ברופאים ובאחיות, ועם רפורמת סיעוד שמבוששת להגיע, מערכת הבריאות לא ערוכה להזדקנותה המואצת של ישראל

עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: עומסים חריגים בחדרי המיון ברחבי הארץ, דצמבר)

בעוד רפורמת הסיעוד של שר הבריאות יעקב ליצמן מתעכבת, נתוני משרד הבריאות מציגים תמונה מדאיגה, לפיה מערכת הבריאות אינה ערוכה להזדקנותה המואצת של האוכלוסייה בישראל. על פי הנתונים, תוך 25 שנה, אוכלוסיית בני ה-75 ומעלה בארץ תכפיל את עצמה מ-410 אלף איש ב-2015 ל-811 אלף ב-2039.

בעשר השנים האחרונות, תוחלת החיים של האוכלוסייה עלתה בשנתיים – כך שגברים חיים עד גיל 80.1 בממוצע ונשים עד גיל 84.1 בממוצע. לפי נתונים שפרסם הבוקר (שלישי) משרד הבריאות, תוך ארבע שנים יתווספו 20 אלף קשישים למעגל ההזדקנות – זאת ללא שנוספו מיטות, רופאים או אחיות לבתי החולים ולמערכת הבריאות.

הגידול בתוחלת החיים, הקשור בטכנולוגיה ובטיפולים מאריכי חיים, גורר הוצאה גדולה יותר ועלויות נוספות למערכת הבריאות. לפי נתוני משרד הבריאות, הנטל העיקרי נופל על ילדי הקשישים שחלקם נאלצים לעזוב את העבודה ו-70% מהם נמצאים בקבוצת סיכון גדולה לדיכאון. הנתונים פורסמו במסגרת כנס ראשון מסוגו שנערך בשיתוף המוסד לביטוח לאומי, ונושאו הערכת משרד הבריאות להזדקנות האוכלוסייה.

עוד ידיעות בנושא בריאות בוואלה! NEWS:
אבסורד: הצוותים בסורוקה קורסים - אך עשרות רופאים מתמחים יושבים בבית
5,000 מקרי מוות בשנה: "הזיהומים בבתי החולים מחייבים בדיקה מעמיקה"
צפיפות במחלקה ורופאים ללא כפפות: הסיפורים שמאחורי דוח הזיהומים

אילוסטרציה. ShutterStock
בן 65 ומעלה יבקר 22 פעמים בשנה במרפאה ויעלה לקופה 23 אלף שקלים בשנה/ShutterStock

במשרד הבריאות מדגישים כי "בשנים האחרונות גדל הפיצוי שקופות החולים מקבלות עבור גידול האוכלוסייה, והן מקבלות היום פיצוי מלא על גידול האוכלוסייה. עם זאת, לקופות החולים לא ניתן כל פיצוי על הזדקנות האוכלוסייה". גודל ההוצאות עבור כל מבוטח בקופה מעל גיל 74 עומד על 23 אלף שקלים לשנה, זאת לעומת 5,500 שקלים לשנה עבור אדם צעיר. גם במערך האשפוז, בני ה-65 ומעלה מהווים 11% מהאוכלוסייה, אך 45% מהוצאות האשפוז בבתי החולים.

באופן ברור, אוכלוסיית הזקנים מבקרת תכופות אצל רופא המשפחה. גם מנתוני משרד הבריאות עולה כי אדם בן 65 ומעלה מבקר במרפאות 22 פעמים בשנה בממוצע, זאת לעומת אדם צעיר, המבקר בממוצע שמונה פעמים בשנה בלבד. בני הגיל השלישי והרביעי מהווים אחוז ניכר ביותר מאלו החולים במחלות שעלותן למערכת הבריאות גבוהה, כמו השמנה וסוכרת, הגוררות מחלות נוספות כמו טרשת עורקים, עיוורון ואי ספיקת כליות.

800 רופאים בשנה צפויים לפרוש

בצל הנתונים, מערכת הבריאות אינה ערוכה כלל לתופעת גידול האוכלוסייה והזדקנותה. בישראל מתחיל להיווצר מחסור במיטות לאשפוז סיעודי, ועל מנת לעמוד בביקוש הצפוי, יהיה צורך ליצור כאלף מיטות אשפוז חדשות בשנה. המצב דומה גם בנתוני המיטות הרגילות בבתי החולים בישראל – מהנמוכים במדינות ה-OECD. לאור קצב גידול האוכלוסייה, יש צורך בהוספת 250 מיטות בשנה רק לשמירת המצב הקיים. כדי להבטיח מספיק מיטות אשפוז לשנים 2022 עד 2030, יש להתחיל כבר השנה בתכנון מיטות נוספות. לשם המחשה, משמעות הוספת 250 מיטות בשנה בלבד תהיה שבשנים 2022 עד 2030 יעלה צורך בבניית שני בתי חולים חדשים.

עומס במיון בבית החולים רמב"ם, ינואר 2013. ערן גילווארג
בעשור הבא - נזדקק לשני בתי חולים חדשים. עומס בבית חולים/ערן גילווארג

בעיה נוספת העומדת בפתחו של משרד הבריאות היא גל פרישות של רופאים, הצפוי בשנים הקרובות. כ-800 רופאים בשנה, רובם עלו מברית המועצות לשעבר, צפויים לפרוש, אך במשרד הבריאות מנסים להרגיע כי באמצעות הכשרת הרופאים בארץ תגדל כמות הרופאים משמעותית. עם זאת, נתון זה אינו בטוח – שכן קיים סיכוי שלאחר ההתמחות יהגרו חלק מהרופאים למדינות שבהן יובטחו להם תנאים טובים יותר. מצב זה תקף גם לגבי מספר האחיות בארץ, אחד הנמוכים במדינות ה-OECD, וגם במקרה זה מסבירים במשרד הבריאות כי בשנים האחרונות מספר ההכשרות לאחיות גדל פי שלושה. גם בתחום הרפואה הגריאטרית טוענים במשרד כי בשנים הקרובות יגיע מספר המתמחים בתחום לכ-30 בשנה, מה שיביא לגידול בשיעור המומחים בגריאטריה.

בתחום הטיפול הסיעודי לא נראה פתרון באופק, זאת בעוד ההמתנה לרפורמת הסיעוד שהבטיח שר הבריאות נמשכת. הרפורמה, שהייתה אמורה לעבור כבר בתחילת ינואר, נתקלת בקשיים מול משרד האוצר. לפי משרד הבריאות, 200 אלף ישראלים מוגדרים סיעודיים וההוצאה הסיעודית לשנה מסתכמת ב-13 מיליארד שקלים. למרות זאת, גם החולה הסיעודי המורכב ביותר זוכה בכיסוי מקסימלי של שלוש שעות ביום, והיעדר הרצף הטיפולי כיום אינו מצליח למנוע ולדחות הידרדרות תפקודית.

שר הבריאות יעקב ליצמן בוועידת המודיע בנושא כלכלה ועסקים, 20 בנובמבר 2016. משה גולדשטיין, מערכת וואלה! NEWS
"יש צורך בהשקעה של משאבים רבים ברמה הלאומית". ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, משה גולדשטיין

שר הבריאות יעקב ליצמן מסר: "אחד האתגרים המשמעותיים של מערכת הבריאות הוא הזדקנות האוכלוסייה. הרפורמה לסיעוד ממלכתי מחויבת המציאות ותביא לשינוי דרמטי ביחס המדינה לאוכלוסייה המתבגרת, ולשיפור במצבם של אלפי הקשישים הסיעודיים. במקביל, פועל משרד הבריאות במספר של תכניות נוספות על מנת להיערך לגידול המבורך באוכלוסייה המבוגרת בישראל. כדי שמדינת ישראל תהיה מוכנה כראוי להזדקנות האוכלוסייה יש צורך בהשקעה של משאבים רבים ברמה הלאומית, ולא נרפה מכך".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ציין: "קצב הגידול במספר הקשישים צפוי לגדול פי שלושה וארבעה בשנים הקרובות. אוכלוסיית ישראל מזדקנת ואנחנו עוד מעט נרגיש את זה. על מנת להיערך כראוי ולהיות מוכנים, יש צורך בפעילות מידית. בנייה של מיטות אשפוז נמשכת שנים, הכשרה של גריאטר לוקחת 12 שנים לפחות. אנחנו נוקטים במגוון רחב של צעדים, אך נדרשת השקעה גדולה עוד יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully