וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוצה להמשיך בחייו": החוק שמונע מהחייל שפניו הושחתו להשתקם

תאונה בעת אימון שגרתי קטעה את חייו של דניאל אטיאס. הצעיר שהיה גולש מושבע ורצה להתחיל ללמוד, נפצע באורח קשה ונאלץ לעבור מסכת טיפולים שנמשכת עד היום. ואולם, חוק ההסדרים החדש גרם לדחיית הניתוחים הבאים, ומונע ממנו טיפול אצל הרופא שלו

דניאל אטיאס, חייל שפניו הושחתו בתאונת אימונים בשנת 2013, לפני התאונה. באדיבות המשפחה
הניתוחים שישקמו את פניו נדחו. אטיאס, לפני התאונה/באדיבות המשפחה

דניאל אטיאס התגייס לחיל השריון שמונה חודשים לפני שאירעה התאונה שהשחיתה את פניו, בדצמבר 2013. זה היה עוד יום שגרתי בגדוד: הוא ושלושה חיילים נוספים נכנסו לטנק כדי לערוך אימון בירי פגזים. אטיאס שימש הטען בטנק, האחראי על טעינת הפגזים בתותח. אלא שבמהלך האימון אירעה תקלה - הפגז לא נורה, אבק השריפה התפזר בתוך הטנק וגרם לפיצוץ ולשריפה בתא הלוחמים. דניאל, שהיה מול הקנה בשל תפקידו, נפצע קשה, והוא סוחב פציעות בגפיו וכוויות קשות בפניו עד היום.

בחודש זה אמור היה אטיאס להתחיל לעבור ניתוחים פלסטיים שישפרו את מראה הצלקות שעל פניו. ואולם, לאחרונה הוא קיבל בשורה קשה ונאמר לו כי הניתוח הקרוב יידחה לחודש פברואר. יתר על כן, אטיאס התבשר שמועד הניתוחים הבאים אינו ידוע. עד כה הוא עבר את הניתוחים שלהם הזדקק בצורה סדירה, ולסדרת הניתוחים הבאה ציפה במיוחד, משום שהיא העניקו לו תקווה שמראהו ישתפר.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
העימות יוצא לדרך: 90 דקות, מאה מיליון צופים – ובחירות על הכף
אישום: תקפה נהגי מוניות ערבים ואיימה "לשרוף כמו אבו חדיר"
בצמרת צה"ל התנגדו לקירות נגד המנהרות - ומעדיפים פעילות בשטח

דניאל אטיאס, חייל שפניו הושחתו בתאונת אימונים בשנת 2013, לפני התאונה. באדיבות המשפחה
חוק ההסדרים יצר עומס גדול במערכת הרפואה הציבורית. אטיאס, לפני התאונה/באדיבות המשפחה

הסיבה לדחיית הניתוחים היא כניסת חוק ההסדרים לתוקפו ביולי האחרון, לפיו מטופלים לא יוכלו לקבל הפניה לטיפול אצל רופא פרטי לבחירתם, וליהנות מכיסוי עלותו על ידי קופת החולים או סוכנות הביטוח שבה הם מבוטחים. כעת הם מופנים למאגר מצומצם של רופאים שאיתם עובדת קופת החולים או הסוכנות שלהם בקביעות. הדבר יוצר עומס גדול במערכת הרפואה הציבורית, משום שכמות אדירה של טיפולים שנעשו עד כה באופן פרטי מופקדים עכשיו בידיה. בשל העומס, ניתוחים שאינם מצילי חיים עשויים להידחות לאורך זמן רב.

לאחר שהתברר לאטיאס ולאמו דבורה כי הרופא שאצלו הוא מטופל, פרופ' יוסף חייק, אינו כלול ברשימה שאיתה עובדת חברת הביטוח "הראל" של משרד הביטחון, הם ביקשו לקבל ממנו טיפול באופן פרטי. חייק, מנהל היחידה לטיפול נמרץ כוויות ומנהל בפועל של המחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, וכן חבר בארצ"י (ארגון הרופאים העצמאיים בישראל), הסביר להם שהוא מנוע מלטפל באטיאס באופן פרטי.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
בית החולים שיבא תל השומר, מאי 2015. ראובן קסטרו
"לא רוצים רופא שלא מכיר את דניאל". בית החולים שיבא בתל השומר/ראובן קסטרו

חייק אינו יכול לטפל באטיאס באופן פרטי משום שכבר טיפל בו במסגרת מערכת הרפואה הציבורית. הנחיות משרד הבריאות קובעות כי רופא שטיפל באדם דרך המערכת הציבורית אינו יכול לטפל בו גם באופן פרטי. חייק העניק לאטיאס טיפולים שכלולים בסל הבריאות, וכשאטיאס הזדקק לטיפולים שאינם כלולים בסל, ובעבר קופות החולים וסוכנויות הביטוח חילקו הפניות בעבורם – התברר לו כי עליו לבחור רופא אחר, שכלול ברשימה של חברת "הראל".

"אחרי שראיתי אותו לראשונה - התפרקתי"

"הילד עבר כל כך הרבה והוא לא יעמוד בזה, נפשית ופיזית. הוא רוצה להמשיך בחייו - אבל כל ניתוח כזה משבית אותו"

"אלה הפנים של הילד. אנחנו מטופלים אצלו וסומכים רק עליו. הוא מכיר את המקרה של דניאל, ואנחנו לא רוצים רופא שלא מכיר, כי בטיפול לא נכון יכול להיווצר לו נמק", הסבירה דבורה, אמו של אטיאס, את החשיבות בהמשך הטיפול אצל פרופ' חייק. "הילד עבר כל כך הרבה והוא לא יעמוד בזה, נפשית ופיזית. הוא רוצה להמשיך בחייו, הוא רוצה להירשם ללימודים גבוהים - אבל כל ניתוח כזה משבית אותו, ועכשיו לא רק שהוא מושבת הוא צריך לחכות שנים עד שיעבור את כל הטיפולים והניתוחים. הוא לא יכול לעשות כלום בינתיים".

"כשהוא התעורר בפעם הראשונה, ראיתי אותו והייתי צריכה להיות חזקה לידו, אבל יצאתי החוצה והתפרקתי. שלחתי ילד בריא לצבא והוא חזר כולו מפויח", תיארה בכאב. "כשהוא הגיע לחייק מצבו היה לא טוב - העפעפיים שלו היו הפוכים, הוא לא יכול היה לעצום עיניים וישן עם עיניים פקוחות. הוא גם לא יכול היה לפתוח את הפה ולאכול באופן תקין".

דבורה ציינה כי הקשיים הפיזיים הצטרפו לקשיים הנפשיים, שכללו פחד מאש, דכאון ותסכול. "הוא ילד ספורטאי וגולש בנשמה, וזה פשוט גמר אותו. מהרגע שהילד נפצע לא עבדתי, הפכתי למלווה שלו, לא הסכמתי לעזוב אותו", סיפרה דבורה. היא הזכירה כי גם אחיו ואחותו של אטיאס נרתמו למשימת הטיפול בו, וכן גם זוגתו שמלווה אותו עוד מהימים שקדמו לתאונה.

טנק מרכבה. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
התאונה אירעה בעת אימון בירי פגזים מטנק. למצולמים אין קשר לכתבה/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

פרופ' חייק הצטרף לדבריה של דבורה, והסכים עמה שהחלפת הרופא באמצע הטיפול עשויה לפגוע במטופל. "צפויים לו ניתוח מיוחד לשחזור הפנים וגם טיפולי לייזר, שלא כל הרופאים יודעים לבצע או מתמחים בהם", אמר. חייק ציין כי ידיו כבולות מול העומס שהצטבר במערכת הרפואה הציבורית בעקבות חוק ההסדרים, שהביא לדחיית הטיפול של אטיאס. "לצערי, אני לא יכול לעשות כלום. כרגע אנחנו עוסקים רק בניתוחים מצילי חיים, אך נאלצים לדחות בכמה שבועות גם טיפולים לחולי מלנומה, שיש להם גידול קטלני", הוסיף.

הפתרון: הוספת מיטות, רופאים ואחיות

לדבריו, "נוצר צוואר בקבוק כי גם ניתוחים כמו שחזורי שד לנשים שעברו כריתה בגלל סרטן, שהיו מבוצעים לרוב ברפואה פרטית, עברו בחזרה אלינו, למערכת הרפואה הציבורית". הוא טען כי "הפתרון היחיד הוא הוספת מיטות, רופאים, מרדימים, אחיות וחדרי ניתוח". כמו כן, הדגיש: "אם לא עושים את זה, פשוט הורגים את מערכת הבריאות והורגים את החולים. גם אם יש לי במשמרת מספיק רופאים, הרבה פעמים אין לי איפה לקיים את הפרוצדורות הרפואיות כי כל חדרי הטיפול והניתוח תפוסים. זה דורש טיפול ברמה מערכתית".

ממשרד הבריאות נמסר: "הנושא הועבר לבדיקה מול גורמים מתאימים. מעבר למענה העיתונאי, חשוב לנו לעזור למטופל לקבל את הטיפולים להם הוא זקוק בהקדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully